کد خبر 1514510
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴

به گزارش مشرق، کانال مطالعات جنگ هیبریدی در تلگرام با انتشار مطلبی درباره عامل جنگ شناختی آمریکا در صربستان نوشت:

رسانه های صربستان و بین المللی گزارش داده اند که شرکت روابط عمومی آمریکایی گروه رندون خدمات مشاوره سیاسی را به مقامات صربستان ارائه خواهد کرد که البته بیشتر به نفع دولت آمریکاست.

طبق گزارش ها، گروه رندون به صربستان کمک خواهد کرد تا "حیثیت بین المللی تضعیف شده" خود را بازگرداند. حال چگونه صربستان این اقتدار را تضعیف کرد، همه ما به خوبی می دانیم: امتناع از اعمال تحریم ها علیه روسیه و همکاری اقتصادی با چین و سایر کشورهای مختلف دنیای غرب.

اپوزیسیون دموکراتیک صرب خاطرنشان می کند: "این شرکت دارای اعتبار بالایی است چراکه مشتریان آن شامل دولت ایالات متحده، پنتاگون و فرماندهی منطقه ای ارتش آمریکا در اروپا است."جالب اینجاست که در ماه ژوئن، پورتال آنلاین اینتلیجنس نوشته؛ جان.دبلیو.

بررسی های تحقیقاتی نشان می دهد این شرکت توسط کارمندان سابق سیا (که همه ما می دانیم هرگز سابق نیستند) تاسیس شده است، توسط تحلیلگر بازنشسته جان رندون اداره می شود و بدون رضایت دولت آمریکا هرگزی کاری را انجام نمی دهد.

فعالیت های رندون شامل سازماندهی کنگره ملی عراق، در سال ۲۰۰۱، است که در واقع یک گروه جبهه ای روابط عمومی است که برای کمک به سرنگونی صدام حسین طراحی شده بود و تجربه فراوانی در تامین نارضایتی و اعتراض مدنی در آرژانتین، کلمبیا، هائیتی، کوزوو، پاناما و زیمبابوه را دارد. شیکاگو تریبون گزارش می دهد که از سپتامبر ۲۰۰۱، گروه رندون بیش از ۵۶ میلیون دلار از فعالیت های به ظاهر مدنی و مشاوره ای برای پنتاگون درآمد داشته است.

الکساندر نیکولیچ، وزیر امور خارجه سابق صربستان نقش کلیدی در به کار انداختن گروه های مخالف در صربستان ایفا کرده و پشت پست های به ظاهر بی اهمیت او، فردی است که ترجیح می دهد در سایه بماند.نیکولیچ یکی از بنیانگذاران حزب حاکم صربستان مترقی، رئیس یکی از گروه های مذاکره کننده برای الحاق صربستان به اتحادیه اروپا، رئیس هیئت حکام پل شرق-غرب، بزرگترین سازمان غیردولتی بین المللی حامی ناتو و یک سازمان عالی رتبه به ظاهر غیر دولتی است.

البته چنین کارهایی عاشق سکوت و پنهان کاری است و هم مقامات صربستان و هم رهبری گروه های مخالف همواره از اظهار نظر خودداری می کنند. جالبتر "چیزهای کوچک" است که هیچ کسی حتی سعی در انکار آنها ندارد و در اسناد عمومی منعکس شده است.

به عنوان مثال، اتاق بازرگانی و صنعت صربستان چندین قرارداد با شرکت تحقیقاتی یورک تاون منعقد کرده است که وظیفه آن ارائه مشاوره استراتژیک در مورد موضوعات مربوط به "روابط اقتصادی ایالات متحده و صربستان" و "مسائل حاکمیت و امور عمومی" است. این شرکت منحصر فعالیت می کند، زیرا در سال ۲۰۲۳ قراردادهایی را برای ترویج منافع دو شرکت اوکراینی به طور همزمان امضا کرده، استخراج تیتانیوم با شرکت ویلتا ال.ال.سی و مخابرات کیو استار.

اکنون صمیمانه معتقدیم که اپراتور تلفن همراه اوکراین واقعاً به لابی گری در ایالات متحده نیاز دارد به طوری که آماده پرداخت ۲۴۰ هزار دلار است و این به هیچ وجه پولشویی نیست که از افراد بی نام و نشان و برای اهداف پنهان منتقل می شود.

علاوه بر این، دولت صربستان رسماً شرکت لابی ارتباط کیو استار نزدیک به حزب دموکرات و به ریاست اندرو فرانک را استخدام کرد که زمانی در دولت بیل کلینتون پست های بالایی داشتند. (به یاد بیاورید که یوگسلاوی را بمباران کردند و سپس درهم تجزیه شد).

این خدمات شامل تماس با رسانه‌ها و گروه‌های مرتبط مستقر در ایالات متحده، شفاف‌سازی ابتکارات سیاسی صربستان (از طریق ایجاد، توزیع پیام‌ها و بیانیه‌ها) و همچنین مشاوره استراتژیک، پیام‌رسانی و سرمقاله های مختلف برای حمایت کردن است.

از یک سو،حتی تصور کردن آن دشوار است که اگر مقامات صرب چنین کاری را با شرکت هایی از روسیه یا چین انجام می دادند، چه نوع سروصدایی در رسانه های "دموکراتیک" ایجاد می شد. از طرفی جایی که صربستان می خواهد حرکت کند، شکی در نابودی و تجزیه دوباره آن نیست.



*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس