آمریکا در جنگ روایت‌ها از اغتشاشات شکست خورد

آمریکا بدنبال جا انداختن این "روایت" از اغتشاشات بود: نظام ایران پول مردم را خرج گسترش تروریسم در منطقه می‌کند و حالا مردم ایران گرسنه مانده‌اند؛ اما این روایت در جهان و داخل ایران مورد قبول واقع نشد.

سرویس جنگ نرم مشرق-  هفته گذشته عده‌ای موضوعات اقتصادی را دست‌مایه شروع اعتراضات خیابانی قرار دادند که خیلی سریع این اعتراضات با هدایت سایبری و ورود عوامل نفوذی به اغتشاش تبدیل گشت و خسارات فراوان جانی و مالی از خود به جای گذاشت. در حین این اغتشاشات هر دسته از احزاب و جریانات سیاسی ایرانی و همچنین مسئولان کشورهای دیگر جهان به موضع‌گیری در این رابطه پرداختند و بعضی‌ها مانند آمریکا به‌دنبال تثبیت "روایت" خود از این اغتشاشات به نفع خود بود تا بتواند برای سیاست‌های ضدایرانی خود در سطح جهان مشروعیت بیشتری به‌دست آورد.

دانلد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا تقریبا از ابتدای اغتشاشات شروع به توئیت‌زدن کرد و به‌دنبال جا انداختن این "روایت" بود: «نظام ایران پول مردم را خرج اهدافش در منطقه و گسترش تروریسم می‌کند و حالا مردم ایران گرسنه مانده‌اند».

بخشی از توئیت ترامپ: «تمام پولی که رئیس‌جمهور اوباما آنقدر احمقانه به آنها داد، خرج تروریسم و جیب‌ خودشان شد. مردم با غذای کم، تورم بالا و نقض حقوق بشر مواجهند.»

ترامپ بسیار سعی کرد موضوع حضور ایران در عراق را که به زعم وی و همقطارانش در رژیم صهیونیستی یک حرکت تروریستی است را یکی از عوامل اصلی اغتشاشات معرفی کند. ترامپ به‌دنبال فرصتی است که بتواند تا حدی شکست سیاست‌های آمریکا در مقابل سیاست‌های ایران در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) به‌ویژه سوریه و عراق را جبران کند و اغتشاشات را فرصت خوبی برای دوباره مطرح کردن موضوع حضور ایران در منطقه یافته است.

بخشی از توئیت ترامپ: تظاهرات اعتراضی بزرگ در ایران. مردم بالاخره هشیار شدند و فهمیدند که چگونه پول و ثروت آنان به غارت می‌رود و برای حمایت از تروریسم هزینه می‌شود.

اما آیا ترامپ توانست "کنترل روایت" را بدست بگیرد و مردم ایران و همچنین دیگر مقامات کشورهای جهان را با خود همراه کند؟ در پاسخ باید گفت دولت ترامپ حتی به اظهار نظر در توئیتر فقط اکتفا نکرد و حتی برای اینکه "روایت" خود را تثبیت کند، درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل را داد تا در آنجا بتواند موضوع خطرناک بودن ایران برای امنیت دنیا را جهانی و تصویب کند؛ اما جلسه شورای امنیت آن‌طور که آمریکایی‌ها می‌خواستند پیش نرفت و بسیاری از کشورها به‌ویژه روسیه با "روایت"  آمریکا از اغتشاشات همراهی نکردند و حتی طرح موضوع را در صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل ندانستند و فقط ابراز امیدواری کردند تا هرچه سریع‌تر این ناآرامی‌ها در بعضی شهرهای ایران تمام شود.

دولت ترامپ حتی به اظهار نظر در توئیتر فقط اکتفا نکرد و حتی برای اینکه "روایت" خود را از اغتشاشات تثبیت کند، درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل را داد اما به خواسته خود در این جلسه نرسید

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در توئیتر نیز به مقابله با "روایت" آمریکایی‌ها از اغتشاشات ایران پرداختند و با هشتگ #ShutupTrump صحبت‌های ترامپ را به چالش کشیدند.

تسخیر قلب و ذهن مخاطب، عصر کنونی را به "نبرد روایت‌ها" تبدیل کرده به گونه‌ای که هر جریانی که بتواند "روایت" خود را از ایدئولوژی، مفاهیم و اتفاق‌های جاری در ذهن مخاطبان خود غالب کند، او قدرت برتر را در دست خواهد داشت؛ اما این بار آمریکا نتوانست "روایت" خود را از اغتشاشات چند روزه در چند شهر ایران حاکم کند و شکست خورد.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در توئیتر نیز به مقابله با "روایت" آمریکایی‌ها از اغتشاشات ایران پرداختند و با هشتگ #ShutupTrump صحبت‌های ترامپ را به چالش کشیدند

آمریکایی‌ها چند سالی است که تلاش فراوان کرده تا به کمک ابزارهای مختلف رسانه‌ای مانند شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مکتوب و تصویری خبری، فیلم، سریال و بازی‌های کامپیوتری "روایت" خود را از اتفاقات جهان حاکم کنند تا بتوانند راحت‌تر سیاست‌های خود را در داخل و خارج از آمریکا پیاده کنند؛ جالب آنکه در سند استراتژی پنتاگون که در ۲۰۱۲ تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است؛ جنگ روایت‌ها به این معنی است که چه کسی تعیین می‌کند مردم هنگامی که می‌خواهند بخوابند، به چه چیزی فکر کنند؟ البته این بار آمریکایی‌ها در "جنگ روایت‌ها" برای یک موضوع داخلی در ایران شکست خوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس