اغتشاش

انتشار اخبار جعلی توسط کانال‌های مختلف تلگرامی به‌ویژه کانال آمدنیوز، در به انحراف کشاندن تجمعات مسالمت‌آمیز با شعارهای اقتصادی به اغتشاشات خیابانی، نقش موثری داشته است.

سرویس جنگ نرم مشرق- تجمعات خیابانی مسالمت‌آمیز با شعارهای اقتصادی خیلی پایدار نماند و با ورود و سازماندهی ادمین‌های کانال‌های مختلف تلگرامی به‌ویژه کانال آمدنیوز که اکنون با نام دیگری مشغول به فعالیت است، این تجمعات به انحراف کشیده شد و تبدیل به اغتشاش خیابانی گردید؛ آشوبی که چندین کشته در شهرهای مختلف برجای گذاشت. یکی از روش‌هایی که آمدنیوز مردم را به تظاهرات و ایجاد اغتشاش دعوت می‌کرد، استفاده از «اخبار دروغ» یا «اخبار جعلی یا فیک‌نیوز» (fake news) است که خیلی سریع هم بین کاربران دست به دست می‌گردد. موارد زیر بخشی از اخبار جعلی است که این کانال درباره ناآرامی‌های اخیر برای کاربران منتشر کرده است:

۱. تصاویر جعلی و قدیمی با عنوان اغتشاشات اخیر منتشر شده است.

تصویر زیر مربوط به سال ۲۰۱۱ میلادی است.

تصویر زیر مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی است.

۲. یک فیلم را به عنوان اعتراضات چند شهر معرفی کرده است.

۳. سواستفاده از عدم اطلاعات نظامی کاربران.

آمد نیوز با انتشار یک فیلم ادعا کرد یک کاروان‌ زرهی در حال اعزام به مشهد برای سرکوب تظاهرات است! اما آنچه در این فیلم دیده می‌شود، اجزای سامانه دفاع هوایی اس ۳۰۰ است.

۴. خبر کذب جهت جو دادن و القای بحران با تصویر اشتباهی.

استفاده از تصاویر اغتشاشات سال  در ۸۸ تصویر پایین.

قالب کردن عکس کشته‌های مصر به‌عنوان تظاهرکنندگان اهوازی

به غیر از اخبار جعلی آمدنیوز، افراد یا رسانه‌های دیگر نیز اقدام به انتشار خبر جعلی کرده‌اند:

فردی در توئیتر ویدیوی تظاهرات ۳۰۰هزارنفری ‎بحرین را به‌عنوان ‎تظاهرات ایران منتشر کرده و این خبر دروغ بیش از ۱.۱ میلیون بازدید داشته است.

شبکه «من و تو» نیز در یک ویدئوی خبری اعلام کرد که شهر ایذه سقوط کرده است و سپس سپاه توانست از طریق دریا این شهر را آزاد کند؛ در واقع این شهر هیچوقت سقوط نکرده و همچنین ایذه هیچ راهی به دریا ندارد و پیرامون آن همه کوه است!

مصادیق بالا فقط بخشی از اخبار جعلی یا فیک‌نیوز بودند که توسط کانال‌های مختلف به‌ویژه آمدنیوز جهت اثرگذاری بر روی کاربران منتشر شده است؛ حتی اگر رسانه‌های رسمی این‌گونه اخبار را منتشر نکنند، اما این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که نسل جدید ابزارهای ارتباطی با فراگیر شدن میان اکثر مردم جامعه توانسته تا اندازه‌ قابل توجهی جایگزین منابع اطلاع‌رسانی رسمی شود. در واقع اخبار ابزارهای ارتباطی نظیر تلگرام، توییتر و اینستاگرام از ضریب نفوذ بالایی در میان مخاطبان برخوردار شده که این امر نیازمند برخورد احتیاط‌آمیز بیشتر مخاطبان با اخبار این ابزارهای ارتباطی جدید است.

موضوع اخبار جعلی فقط مربوط به ایران نیست و اکثر کشورهای جهان با این مسئله درگیر هستند، و به‌طور عموم در زمانی که یک اتفاق مهم به وقوع پیوسته یا در حال انجام است، حجم زیادی از اخبار جعلی بنا بر اهداف سیاسی گروه‌ها و احزاب در شبکه‌های اجتماعی روانه می‌شود تا بتواند مدیریت ذهن و جهت‌دهی افکار عمومی را رقم بزند. آمدنیوز مورد مطالعاتی بسیار خوبی به عنوان بنگاه خبرپراکنی اخبار جعلی به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    81 6
    بندر جدید ایذه دیروز اسکه درست شده
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      10 1
      تلگرام ، اسب تروای مدرن
  • محموداعرابی IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    123 7
    خدالعنت کنه این زالوصفتهای پست فطرت کمترازحیوان رو که بخاطر مقاصدشیطانیشون دست به هرکاری میزنن.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    50 19
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ولی خداییش دروغایی که اینا می گن اصلا در حد لالیگاست خیلی خالی بندنا خیلی
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    136 4
    خاک بر سر وطن فروشانی که با موج ها و حرف های این افراد پست و رذل امنیت کشور را مختل کردند. آمدنیوز روز اول جو مضحکی درست کرده بود که هر عقل سلیمی دروغ بودن این اکاذیب را تایید می کرد. برای خفه شدن این اجانب همین بس که شاهدان روشن دلشان! با چشمان خود آر پی جی دیده اند و ایذه از راه دریا آزاد شد!
  • US ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    111 3
    بهترین کاری که از ازتون دیدم تویه این مدت، این مطلب بوده این مطالب باید گسترده پخش بشه به دست مردم برسه
  • محمود IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    108 4
    خبر ایذه خیلی باحال بود. مثل اینه که بگی تهران سقوط کرد و سپس نیروی دریایی از طریق خلیج فارس اونو آزاد کرده
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    111 3
    خدا اخر و عاقبت هممون رو بخیر کنه اگر کشور دست داعشی ها بیفته فاتحه پیشرفت و ابادی رو باید بخونیم
  • علی US ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    21 3
    مردم مراقب باشید اغتشاشگران میخوان وارد جمعیت تظاهرات مردمی که از چهار شنبه شروع میشه بشوند
  • US ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    102 4
    چرا ما از ابزار دشمن مثل تلگرام استفاده می‌کنیم؟ چرا درشو نبیبندین؟ تلگرام یعنی‌ موساد، شما در رو برای دشمن باز گذاشتید اونوقت میگید چرا آشوب می‌شه؟
  • CA ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    15 84
    مشرق جان! اینها جعلی بود بقیه اخبارش چی؟ 21 نفر کشته شده اند اینها هم جعلی است؟
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    90 7
    تلگرام بایدفیلتردائم شودوگرنه همین آش است وهمین کاسه!!!
  • سجاد IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    96 3
    فقط احمقها این چنین اخباریو باور میکنن
  • علی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    36 2
    با اینکه ساختگی ساختن باید در نظر داشت که این دروغ ها مردم رو فریب میده اونم خیلی شدید فریب میده باید یک فکر اساسی کرد برای حل این مشکل
  • محمد IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    153 3
    اینا دلشون برا ملت نسوخته اینو همه باید بفهمن...
  • مهدی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    15 3
    مشرق نیوز سلام ببخشید واقعا ایام امتحانات است وگر نه نمیتونم وگرنه ایده ای که میگم رو اجرا میکردم ایده من به این صورت است که تو شبکه های اجتماعی یک مانال موقت ایجاد شود به اسم رفع ابهام مثلا تو اپارات و نماشا و توییتر و همه جا خلاصه و تولید محتوا فقط ویدئو باشه در این ویدئو ها ادعاهای کذب منتشر شده رفع ابهام بشه و گذاشته شود و بعدش هم ادرس این شبکه ها به مردم داده بشه تا از طریق اونها ادعاهای کذب منتشر شده رو بررسی کنند خدایی خوب میگیره لطفا این کار رو بکنید موقتی این کار
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    125 2
    بعضی کانال هایی که زمان انتخابات طرفدار جریان خاصی بودن حالا شدن علیه امنیت ملی، وقتی به فلان مسئول میگیم سیاسی بازی نکنید یعنی این، خیلی از مسئولین باید جوابگوی این وضع باشن نه اینکه بیان ژست ادمهای باسواد و منتفدپذیر رو در بیارن!
  • یک پزشک IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    109 2
    اینجاست که بفرموده رهبر عزیز باید بصیرت داشت متاسفانه در گروه های مجازی نخبگان کشور اساتید دانشگاه و پزشکان فوق تخصصی را می بینم که با استناد به این اخبار جعلی برداشت های نادرستشان را منتشر میکنند اینجاست که می بینیم حرف حق را باید از افراد با بصیرت و صاحب تقوی که قدرت تحلیل دارند شنید نه اساتید و نخبگان و خبرنگاران و سیاستمداران که به سادگی اسیر اخبار دروغ و جعلی و جوسازی های رسانه ای می شوند
  • BE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    3 106
    انقلاب ها مثل تشویق ایسلندی هستند از یه زمانی شروع میشوند و در نقطه ای به ثمر می رسند و این قطعی است مگر آنکه رویه حکومت تغییر کند حالا دست اول کی به هم زده شده معلوم نیست سال88 بود یازودتر
  • احمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    69 1
    اینها همگی درست هستند من دقیقا این دروغ ها رو در اخبار تلگرامی مانند کانال پیک شادی و آمد نیوز مشاهده کردم، ولی در آخر یک سوال به قوت خود بی جواب باقی می ماند و آن هم مطالبات مردم از دولت می باشد که با گفتن این جمله که اینها همگی کار دشمنان می باشد صورت مساله را هم پاک کردیم که صورت مسئله چیزی جز فقر و بیکاری و مشکل ازدواج و نبود امنیت اجتماعی در جامعه ایران نمی باشد که باز هم پاسخ داده نشد.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
      4 0
      خیر. مردمی که اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی دارند همین مردم نجیب و انقلابی هستند. اما آن آزادی های لیبرال و ضدیت با دین فقط مال اقشار مرفه است. دیدید که شعارهایشان چقدر با خواست اولیه مردم فرق داشت.
  • کاظمی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    45 2
    از دشمن انتظار تعریف و تمجید که نباید داشت فقط خباثت و رذالت از منافقین و دشمنان انتظار می رود، لیکن از این فتنه درس هایی باید گرفت: 1- عدم توجه به نیازها و اعتراضات به حق مردم سگنال هایی برای دشمنان برای مدیریت صحنه می فرستد. 2- دانشجویان انقلابی رهبری مطالبات مردم را به صورت آگاهانه و مدبرانه در زمانی مناسب بر عهده بگیرند و مردم انقلابی هم کاملاً حمایت می کنند 3- مسئولینی که قبل از رای آوردن، وعده های عجیب و غریب به مردم می دهند یادشان باشد که مردم دیگر فراموش نمی کنند و مطالبه خواهند داشت؛ رفع بیکاری ، رونق اقتصادی ، رفع معظل مسکن و...... 4- کشتی بان انقلاب مقام معظم رهبری است لیکن کمترین توجه به توصیه های معظم له را دولت محترم داشته ، راه نجات اقتصاد کشور فقط اقتصاد مقاومتی است ، دولت بگوید در این خصوص چکار کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس