نقشه قیروان (2).png

عملیات آزادسازی شهر القیروان، بزرگترین پایگاه گروه تروریستی داعش در شمال غرب استان نینوا عراق در دستور کار قرار گرفت؛ این خبری بود که پانزده روز قبل بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش مشرق؛ نیروهای بسیج مردمی عراق متشکل از تیپ های ۳ و ۵ و  و ۱۰ و ۲۱ سپاه بدر، تیپ ۱۱ لشکر حضرت علی اکبر(ع)، تیپ ۴۲ عصائب اهل الحق و یگان های موشکی «سلام دیراوی و ابابیل» با پشتیبانی جنگنده های عراقی یگان های شرکت کننده در این عملیات بودند.

آزادسازی روستای راهبردی «تل البنات»، مهم ترین پایگاه گروه تروریستی داعش در حومه شمالی شهر القیروان، نخستین پیروزی چشمگیر نیروهای بسیج مردمی در مرحله نخست عملیات بود.

**برای دیدن  اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

پس از آزادسازی روستای « تل البنات» و مناطق مهمی از جمله «السلطان، کرکش، الکبر، عین فتحی، مسبس، ساده زوبع، نیلیه، القاهره، ام الشبایط، ام کبیره، سبایا خروش، ابولحاف، بوثه، ال مهدی،الحیات» آزاسازی شهر راهبردی القیروان در دستور کار  قرار گرفت و نیروهای بسیج مردمی از ۴ محور مواضع عناصر تروریستی داعش را هدف قرار دادند.

مناطق « ام عامر شمالی، العماش شمالی، تل عبید جنوبی، المالحات غربی و هزیل شرقی » آخرین مواضعی بودند که در لحظات پایانی به کنترل نیروهای عراقی درآمدند و عناصر تروریستی داعش مجبور شدند به سوی مناطق غربی متواری شوند.

**برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

در نهایت شهر القیروان، بزرگترین پایگاه گروه تروریستی داعش در شمال غرب استان نینوا پس از ۱۰ روز نبرد سنگین ساعت ۵ صبح روز دوم خردادماه از سه محور شرقی، شمالی و جنوبی به کنترل نیروهای بسیج مردمی عراق درآمد.

پاکسازی ۵۲ منطقه، آزادسازی ۱۹۷۰ کیلومتر مربع از مساحت های اشغالی، انهدام دهها خودروی انتحاری، زرهی، سکوی پرتاب خمپاره، ۱۲ پهباد و هلاکت ۲۲۰ تن از تروریست های داعش بخش دیگری از دستاوردهای ۱۰ روزه نیروهای عراقی در این محور بود.

در جریان این درگیری ها حدود ۲۵ هزار شهروند عراقی به مناطق امن منتقل شدند تا پس از پاکسازی مناطق مسکونی از بمب ها و مین های کار گذاشته شده به زادگاه خود بازگردند.

شهر القیروان پس از محاصره شهر موصل و تعلفر به مهمترین اتاق عملیات گروه تروریستی داعش در شمال غرب استان نینوا تبدیل شده بود. قابل ذکر است این شهر در سه سال گذشته هم یکی از پایگاه های مهم تروریست ها در مسیر مناطق مرزی عراق و سوریه بود.

اما آزادی شهر القیروان پایان عملیات در شمال غرب استان نینوا نبود و نیروهای بسیج مردمی در مرحله دوم عملیات با همکاری صدها رزمنده ایزدی، پاکسازی حومه غربی القیروان و قطع ارتباط تروریست ها در حد فاصل منطقه « القیروان - البعاج » را در دستور کار قرار دادند.

در ۵ روز گذشته، نیروهای عراقی توانستند با وارد کردن ضربات سنگین به گروه تروریستی داعش از جمله انهدام ۱۶ خودروی انتحاری و هلاکت ۳۴ تروریست، مناطق «ملیحات، بسکی شمالی، بسکی جنوبی، الحاتمیه قحطانیه، کوجو،ارتفاع غزی، مجتمع مسکونی دومیز، پایگاه نظامی سنجار،عدناینه، قابوسیه، رنبوس غربی و رنبوس شرقی» را به کنترل خود درآوردند تا مجموع مساحت پاکسازی شده به بیش از ۲۳۰۰  کیلومتر مربع برسد.

فاصله نیروهای عراقی با منطقه البعاج در حالی به ۱۷ کیلومتر رسیده که در روزهای گذشته هواپیماهای ناشناسی از طریق چتر مقادیر بسیاری زیادی تجهیزات نظامی را برای عناصر تروریستی داعش ارسال کردند.

به گزارش مشرق، نیروهای عراقی درصدد هستند پس از پاکسازی منطقه البعاج به سوی مرزهای مشترک سوریه و عراق پیشروی کنند؛ مسئله ای که به معنای مرگ گروه تروریستی داعش در این محور ( شمال غرب استان نینوا) تلقی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    1 1
    پیشروی ها بسیار کند است باید این کوفیان نترسیده و داعش را در پشت مرزهای عراق نیز تعقیب نمایند مگر ما در بمباران عراق صدها هزار شهید ندادیم هفته گذشته برای اولین بار هفت شهید در حمله هوایی آمریکا به حشد وارد نشده عقب نشستن این یعنی چه مگر ما قرار است کربلا تحویل تروریستهای اردنی قبراره بدهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس