نیروهای بسیج مردمی عراق

در حال حاضر، تنها مسیر نیروهای عراقی برای پیشروی به سمت مواضع گروه تروریستی داعش در شرق سوریه و آزاسازی شهر دیرالزور، پاکسازی شمال غرب استان نینوا است.

به گزارش مشرق، روز گذشته، نیروهای بسیج مردمی عراق پس از ۱۷ روز عملیات سنگین در شمال غرب استان نینوا توانستند خود را به منطقه مشترک مرزی سوریه (ام الجریص) برسانند و عناصر تروریستی داعش را مجبور کردند به سمت مناطق جنوبی مرز عقب نشینی کنند.

در همان لحظات اولیه این سوال مطرح شد آیا نیروهای عراقی می توانند وارد خاک سوریه شوند و به سوی شهر محاصره شده دیرالزور حرکت کنند؟ مقامات عراقی در پاسخ به این سوال اعلام کردند: «هرگونه عملیات در خاک سوریه برای هدف قرار دادن گروه تروریستی داعش نیاز به مجوز دمشق دارد و در مقطع فعلی تامین امنیت مرزهای مشترک در اولویت است.»

**برای مشاهده اندازه اصلی رو نقشه کلیک کنید**

 اما باید توجه داشت نقطه مقابل نیروهای بسیج مردمی عراق در منطقه مرزی « ام جریص» در خاک سوریه در تصرف نیروهای کرد است و آنان در مقطع فعلی مورد حمایت دولت آمریکا هستند و دور از انتطار است که آنان اجازه دهند نیروهای بسیج مردمی از این محور ( فاصله ۱۴۲ کیلومتری ) به سوی شهر دیرالزور و مواضع داعش پیشروی کنند زیرا این مسئله با منافع بلند مدت واشنگتن در تضاد است.

در حال حاضر، تنها مسیر نیروهای عراقی برای پیشروی به سمت مواضع گروه تروریستی داعش در شرق سوریه و آزاسازی شهر دیرالزور، پاکسازی شمال غرب استان نینوا است. با آزادسازی مناطق مرزی استان نینوا، فاصله نیروهای عراقی با گروه تروریستی داعش در شهر دیرالزور سوریه به حداقل یعنی ۹۲ کیلومتر کاهش می یابد.

**برای مشاهده اندازه اصلی رو نقشه کلیک کنید**

 «عالیه، تل اصفوک، الخزنه، الجغیفی، مرزوقه، وادی المیدار، البعاج، الفعجه، خلف الصطم، مرکب الطایر، مرکبه طیره و البادی » مناطق مهم مرزی در شمال غرب استان نینوا هستند که باید از لوث وجود عناصر تروریستی داعش پاک شوند.

قابل ذکر است نیروهای عراقی برای تامین امنیت محورعملیاتی دیرالزور، باید به سوی مناطق مرزی آلوده در استان الانبار از جمله گذرگاه « القائم» پیشروی کنند تا آرامش پس از ۳ سال به طور کامل به مرزهای مشترک عراق و سوریه بازگردد.

از سویی دیگر، سوال دومی هم مطرح می شود که آیا نیروهای بسیج مردمی می‌توانند در زمانی کوتاه خود را به شهر دیرالزور برسانند؟ در پاسخ به این سوال هم باید گفت نیروهای بسیج مردمی روز گذشته با پشتیبانی آتش توپخانه و یگان های موشکی توانستند مسیری ۳۳ کیلومتری را از غرب منطقه القحطانیه تا مرز ام الجریص در عملیاتی چند ساعته پاکسازی کنند.

 بدون شک این توانایی در نیروهای بسیج مردمی عراق وجود دارد که در کمترین زمان ممکن به شهر محاصره شده دیرالزور نزدیک شوند اما کارشکنی و فشار دولت آمریکا مسئله ای دیگری است که می تواند سرعت پیشروی ها را در این محور کاهش دهد.

در همین ارتباط یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: مقامات آمریکایی از شب گذشته فشار زیادی را به دولت عراق برای توقف عملیات در شمال غرب استان نینوا و جلوگیری از پیشروی نیروهای بسیج مردمی به سمت مرز سوریه وارد کرده اند.

این منبع میدانی با بیان این که حملات تروریستی شب گذشته گروه تروریستی داعش در بغداد با فشارهای آمریکا ارتباط دارد، افزود: دهها تن از نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای بسیج مردمی به مواضع گروه تروریستی داعش در خاک سوریه از گذرگاه التنف ( جنوب استان حمص سوریه)  به نزدیکی مرزهای عراق اعزام شده اند.

دولت عراق و نیروهای بسیج مردمی به خوبی می دانند برای جلوگیری از نفوذ مجدد گروه تروریستی داعش به مناطق تازه آزاد شده در شمال غرب استان نینوا، توقف عملیات در این محور معنایی ندارد و باید برای تامین امنیت مرزهای مشترک، عمق مواضع تروریست‌های داعش را در شهر دیرالزور با هماهنگی دولت سوریه هدف قرار دهند و در این ارتباط بهانه های دولت آمریکا غیر قابل قبول است زیرا در مقابل نیروهای عراقی تروریست های داعش قرار دارند نه تروریست های به اصطلاح میانه رو.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    27 5
    بهترین راه پیشروی از طریق تدمر به سمت دیر الزوره
    • US ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      29 5
      بهترین راه اینکه حشد تا مدیترانه بره
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    39 25
    ای کاش سید مظلوم(رئیسی) رئیس جمهور میشد تا خوشی هایمان کامل میشد
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      9 6
      الان فازت چیه؟
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    5 6
    ارتش عراق و پلیس فدرال که قطعا مجبورند داخل عراق بمانند حشدالشعبی و سایر گروه های مقاومت هم الان دقیقا به کانون و مرکزیت تکفیر و سلفیت یعنی بیابان عراق رسیدند و آنجا را باید از نجاست پاک کنند بهترین کار هم همینه که در امتداد مرز 90 کیلومتر به سمت جنوب پیشروی کنند یگان های سوری و زیر پرچم سوریه با هواپیما به بغداد منتقل و این ها از مرز عراق به سمت دیرالزور پیشروی کنند یعنی در برابر رندی آمریکا ، رندی کنیم یکطورایی باید آمریکا را دور بزنیم ، نکته بعد اینکه از مرز عراق تا دیرالزور نقاط بسیار مهمی داریم که برای همه طرف ها اهمیت ویژه داره مثل شهر بصیره یا قرقیسیا که طبق روایات محل نبرد بزرگ آیندس رود فرات را داریم منابع انرژی را داریم راه بغداد رقه حلب ترکیه را داریم و ... بنظر سریع ترین حرکت بازپسگیری تی 3 و آراک و سپس سخنس یک پیشروی 100 کیلومتری که بتوانیم وارد مرزهای استان دیرالزور بشویم تا موقتا طرح تجزیه خنثی شود .
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    16 4
    واقعا استراتژی سوریه و متحدین برای بازپس گرفتن گذرگاه التنف از آمریکای قلدر و کثیف چیه ؟ روسیه چرا هیچ اعتراضی به آمریکا نمیکنه که چرا آمریکا خاک سوریه رو اشغال کرده ؟ چرا سازمان ملل خفس ؟ چرا دولت بی مایه ما هیچ اعتراضی نمیکنه ؟ آخرین تلاش برای رسیدن به این گذرگاه با حمله آمریکایی ها همراه شد . تا کی باید این وحشی گری اینها ادامه پیدا کنه ؟ این گذرگاه خیلی مهمه . انتقال ادوات و نیرو ها رو بین سوریه وعراق راحت میکنه . مرگ یک بار شیون هم یک بار . باید این آمریکاییها رو سر جاشون بنشونیم
  • عااااااشق ایرانم IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    27 6
    خیالبافان داخلی حالا متوجه شدین تنها راه مواجهه با دشمن وحشی مبارزه و مقاومت هست نه زانو و لبخند زدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سهراب IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    46 5
    آمریکا باید گوشمالی داده بشه وگرنه مانع پیشروی خواهد شد. اگر زد بزنید تا توازن برقرارشود در غیر اینصورت فکر می کنه ترسیده اید. دعایتان می کنیم.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    1 0
    خود ما در بمباران امریکایی ها کم شهید ندادیم 200 هزار نفرمان در بمباران بعثی آمریکایی در جبهه های جنگ شهید شدند اما از خاک عراق عقب ننشستیم حشد نیز باید به فرمان امام زمانش گوش دهد و به سوی دیرالزور حرکت کند وگرنه ترورریستهای اردنی بعد تجدید قوا بسوی کربلا و نجف سرازیر
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    1 0
    باید پایگاههای امریکایی بمباران شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس