ارتش سوریه

سال 2012 تروریست هایی که به عنوان انقلابیون معرفی می شدند برای سقوط پایتخت لحظه شماری می کردند و خبرهایی از تشکیل دولت موقت توسط آنان منتشر شده بود.

سرویس جهان مشرق - دمشق؛ سال 2012: پیشروی تروریست ها در مناطق مختلف پایتخت سوریه ادامه دارد و سقوط دمشق برای تروریست ها دور از ذهن نیست.

مناطق وسیعی از غوطه شرقی و غوطه غربی از کنترل دولت خارج شده اند و مناطق مرکزی نیز هر لحظه به تشنج نزدیک می شوند.

تروریست هایی که به عنوان انقلابیون معرفی می شدند برای سقوط پایتخت لحظه شماری می کنند و خبرهایی از تشکیل دولت موقت توسط آنان منتشر شده است.

در نقشه ذیل، مناطق تحت کنترل دولت و عناصر تروریستی را در سال 2013 مشاهد می کنید:

در سال 2013 فشار تروریست ها در حومه دمشق ادامه یافت و آنان اهداف نامشروعشان را دنبال کردند اما با مقاومت نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت تلاش تروریست ها ناکام ماند.

حالا پس از پنج سال، با تلاش های ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت، بخشی از عناصر تروریستی در مناطق محدود تحت اشغال در حومه شرقی پایتخت برای بقا می جنگند و گروهی دیگر نیز ترجیح داده اند از بخش های غربی دمشق خارج شوند.

منطقه راهبردی وادی بردی که محل تامین آب شهر دمشق به شمار می آید به همراه شهرک های داریا، زکیه، خان شیخ، معضمیه از جمله مناطق مهم آزاد شده در غرب دمشق به شمار می آیند.

شهرک های راهبردی الزبدانی و مضایا از جمله مناطق آلوده در شمال غرب استان دمشق محسوب می شوند که در محاصره نیروهای ارتش سوریه قرار دارند.

نقشه میدانی غوطه غربی شهر دمشق

مناطق مرزی سوریه و لبنان به ویژه ارتفاعات راهبردی القلمون نیز در حال حاضر در کنترل نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت قرار دارد.

گروه های تروریستی در برخی مناطق مرزی دو کشور به صورت محدود فعال هستند اما به واسطه محاصره به وجود آمده از انجام هرگونه تحرک نظامی ناتوان هستند.

منطقه بیت جن در جنوب غرب دمشق همچنان آلوده به عناصر تروریستی است؛ تاکنون تلاش تروریست ها در استان قنیطره در چندین مرحله برای شکست محاصره همقطاری هایشان در منطقه بیت جن با شکست روبه رو شده است.

نقشه میدانی جنوب غرب دمشق

تروریست ها درصدد بودند با اشغال شهرک حضر در استان قنیطره ارتباط خود را با منطقه بیت جن برقرار کنند که با شکست روبه رو شدند. شهرک حضر در 5 کیلومتری منطقه بیت جن واقع شده است.

نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت در غوطه شرقی دمشق نیز ضربات سنگینی را به تروریست ها وارد کردند و توانستند نیمی از مناطق اشغالی را بازپس بگیرند.

میدعا، تل الکردی، حوش الفاره، مرج السطلان، دیر العصافیر، حوش نصری، تل صوران، رحبة الاشاره، حوش الشلق و میدعانی از جمله مناطق آزاد شده در حومه غوطه شرقی دمشق هستند.

در حال حاضر، فاصله نیروهای سوری با شهرک دوما، بزرگترین پایگاه تروریست ها در شرق دمشق به کمتر از 5 کیلومتر رسیده است.

نقشه میدانی غوطه شرقی دمشق

عناصر تروریستی ماه گذشته با نقض آتش بس در غوطه شرقی دمشق تلاش کردند محاصره همقطاری های خود را در محله راهبردی القابون، برزه و تشرین بشکنند که در نهایت با مقاومت نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت ناکام ماندند.

جیش الاسلام، فیلق الرحمن، جبهه النصره و اتحاد اسلامی الاجناد الشام از جمله گروه های تروریستی فعال در شرق دمشق هستند.

در ماه های گذشته با اتحاد میان گروه تروریستی جبهه النصره و فیلق الرحمن، گروه تروریستی جیش الفسطاط برای مبارزه با گروه تروریستی جیش الاسلام شروع به فعالیت کرده است.

مناطق الیرموک و حجرالاسود نیز از جمله مناطق محدود تحت کنترل عناصر تروریستی داعش در حومه جنوبی شهر دمشق است؛ تروریست ها در این مناطق در محاصره نیروهای سوری قرار دارند و از نفوذ آنان به سایر مناطق جلوگیری شده است.

در شمال شرق استان دمشق نیز دو منطقه جیرود و الضمیر در کنترل عناصر تروریستی است.

با حضور فعال و واکنش قاطع نیروهای سوری تروریست ها در این دو منطقه توانایی تشنج آفرینی ندارند و در شبه محاصره قرار دارند.

از سویی دیگر برخی مناطق دیگر در شمال شرق استان در کنترل گروه تروریستی داعش است اما با ورود ارتش از پیشروهای آنان جلوگیری شده؛ در شرق و جنوب شرقی استان دمشق نیز برخی مناطق در کنترل عناصر تروریستی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ناشناس IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    33 7
    بحران سوریه مسائل و دردهای زیادی را هم رو کرد مثل نبود ساختار حیاتی و واجب عقیدتی سیاسی در ساختار ارتش و ... و اما چیزی که به عنوان فاجعه نشان داد اینکه محل قرار گیری پایتخت سوریه فقط در 50 کیلومتری مرز اسراییله !!!! چنان که مثل آب خوردن اصلا با سلاح های دم دستی قابل زدنه !!!! و 90 کیلومتری کشور اردن از شهرستان های انگلیس !!!! دمشق بخاطر نداشتن عمق استراتژیک ، اصلا و ابدا محل مناسبی برای پایتخت سوریه نیست ، پایتخت باید جایی باشد که از 2 دشمن مقاومت یعنی ترکیه و اسراییل دورترین مسافت ممکن را داشته باشد ، تدمر گزینه خوبیست تا پایتخت جدید شود ، 300 کیلومتر با مرزهای اسراییل فاصله دارد و 200 کیلومتر با مرزهای اردن و 350 کیلومتری مرز ترکیه . پایتختی تشکیل و ساخته شود با اکثریت علوی عرب نشین و اصول معماری درست حسابی امنیتی .
    • یزد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      22 13
      اسراییل ترسو تر ازاین حرفاست
    • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      3 1
      پولشو شما می‌دی؟
    • محمد IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      3 1
      میخرم برات.
  • امیر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    46 15
    تکلیف این مناطق رو باید یک سره کنند تا هم الکی نیروهاشون همه جا پخش و پلا نباشن و هم امنیت دشمق کاملا تامین بخشه
  • خوشبختی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    49 33
    همه چی آرومه اسد چقدر خوشبخته
    • محمد IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      49 7
      سوزش زیاده کاملا مشخصه
    • احمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      57 11
      از تو یکی خوشبخت تره. تو بودی الان یا تسلیم شده بودی یا با شجاعت برای تروریست ها می جنگیدی.
  • علی ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    41 0
    چرا زمانی که قنیطره را از دست دادیم خبر ندادید؟ در نقشه قنیطره در دشمن است
  • تدبیر IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    30 65
    زنده باد دولت مقدس تدبیر و امید زمان دولت قبل دونه دونه شهرهای سوریه پشت سر هم داشتن اشغال میشدن و دولت توهمی و رشکسته ایران هم فقط نظاره گر بود.دانشمندان هسته ایمون تو خود تهران امنیت نداشتن چه برسه به سوریه و دمشق.
    • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      26 5
      خوشبختانه این یکی ارتباطی با دولتها نداره
    • آذربایجانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      20 13
      کمک و مشاوره نظامی و شهدای مدافع حرم و کمک حزب الله لبنان و کمک روسیه بود که مانع سقوط دولت سوریه شد نه دولت روحانی ثانیا به لطف برجام دولت روحانی تمام صنعت هسته ای در مقابل دو سه تا هواپیمای مرجوعی تعطیل و بعضا نابود شد دیگر نیازی به ترور دانشمند هسته ای نیست
    • یاد آوری IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      21 8
      یاد آن بابایی افتادم که عملیات قهرمانانه شهید عباس دوران را بکلی انکار کرد و گفت فعالیتهای دیپلماتیک ما سبب شد اجلاس عدم تعهد از بغداد به دهلی نو برود!
    • دوستدار حرم ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      19 14
      همین الان هم از رئیس دولت تدبیر بپرسید این مناطق چطور آزاد شده فکر نکنم خبر داشته باشه وگرنه در اوج درگیری ها تو منطقه ظریف را نمیفرستاد با جان کری بره تو ژنو قدم بزنه و زیر دل رزمندها را خالی کنه آخه رزمنده های ما تو سوریه با ایادی آمریکا می جنگیدند ووقتی ظریف را می دیدند داره با جان کری قدم می زنه با خودشون می گفتند این چه استکباری است این چه آمریکایی است که ما داریم مقابلش خون میدیم اینا دارند با هم نسکافه می خورند .
    • ا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      9 10
      احمق
    • جلال ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      9 7
      بی حیایی هم حدی داره
    • ث IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      16 11
      راس میگی، روحانی کلاشینکف دستش گرفته، الانم تو سوره داره عملیات میکنه
    • ایرانی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      13 13
      کله سحرپاشدی از ایدولت منحوس تحقیر طرفداری می کنی تو دیگه چه موجودی هستی !!!!!!!!!!!!!!!
    • ایرانی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      7 9
      کله سحرپاشدی از ایدولت منحوس تحقیر طرفداری می کنی تو دیگه چه موجودی هستی !!!!!!!!!!!!!!!
    • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      19 9
      اره و همه این ها ب لطف برجام بود برجام امنیت اورد و برجام اب خوردن اوردن و چنان ابری پر باران این کشور را در وفور نعمت غرق کرد این همه شهید و سپاهی و ارتشی و بسیجی از جان خودشون گذشتن اونوقت امنیت و... همش ب لطف دولت بوده عجبا واقعا
    • احسان IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      8 8
      چی زدی عمو جون؟
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      0 4
      فکر کنم این آقای تدبیر یه چیزی زده که اینقدر توهم داره
    • تدبیر IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      1 2
      شما میگید ابریزان کار عمرانی زیاد کرده مگه ابریزان بیل دستش گرفته رفته جاده ساخته؟ ما اینو اصلا قبول نداریم ابریزان فقط پروژه های در حال اتمام دولت های قبلو به اسم خودش زد ولی طبق حرف خودتون مگه اون بیل دستش گرفت؟ اینو دیگه هر کارشناسی میدونه.دولت قبل دعا میکرد سوریه سقوط کنه.حتی امارش رسیده که مشایی چند تا ورد هم خونده.از دولت ورشکسته و منزوی چه انتظاری دارید؟ تا اونجایی که ما در جریانیم زمان دولت قبل میگفتن ما در سوریه فقط مستشار داریم.حتی یکبار نگفتن نیروی رزمی داریم .این خودش دو حالت داره یا استثنائا یکبار راستشو گفتن! یا مخفی میکردن.اگه نیروی رزمی نداشتیم که هیچ نداشتیم دیگه.اگه مخفی میکردن همین مدرکیه برای اثبات ضعف در مشروعیت دادن به حق دفاع از خودمون و متحدینمون که برمیگرده به ضعف شدید دیپلماتیک و حقوقی دولت قبل که کسی درش شکی نداره. ولی الان با افتخار اعلام میکنیم مدافعین حرم در سوریه حضور دارن از بسیجی گرفته تا سپاهی و نیروهای هوابرد ارتش. این دولت تقدس داره چون نفسی تازه در کالبد ایران خسته و در حال سقوط دمید. پس همه با هم یکصدا فریاد میزنیم زنده باد دولت مقدس تدبیر و امید
    • م IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      2 4
      بهتره تو بجای تدبیر اسمتو میذاشتی تحقیر ! آخه این نظره تو دادی؟ حماقت هم حدی داره! از شما هیچ بعید نیست فردا پسفردا بگی خرمشهر را دولت تدبیر و ظریف جانت آزاد کرد!
  • خانم عراقی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    27 9
    زنده باد مقاومت و پیروان اهل بیت و فرزندان پیامبر تا پیروزی راهی نیست مرگ بر آمریکا و آل سعود
  • احمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    14 10
    میشه بفرمایید نقش دولت تدبیر و امید در سوریه دقیقا چیه؟ کسی ازشون رفته اونجا جنگیده؟ یا روسیه اونا آوردن به سوریه؟! قابل توجه شما، سال 2013 دولت تدبیر و امید سر کار بود. ادلب سال 2014 سقوط کرد. داعش هم سال 2014 نصف عراق و سوریه رو گرفت.
    • تدبیر IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      2 1
      نقشش از دولت توهمی هاره نوزی خیلی بیشتر بوده عراق اشغال شد قدرتمندتر از قبل پس گرفتیمش با جای پای قویتر
  • علی گوهر IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    3 2
    منطقه جنوب غرب دمشق که اوضاعش خیلی خرابه
  • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    16 17
    دنبال حل مشکلات و بدبختی های خودتان باشید . مردم دمشق مشغول دانسینگها شبانه وجشنواره های آبجو خودشان هستند و بیش از 6-7 میلیون شان هم بجای دفاع از کشورشان در کشور های اورپائی دنبال زندگی خودشون هستند مشرق شما کاسه داغ تر از آش نشوید
    • m sh US ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
      2 3
      اگر سوریه را رها کنیم فردا می‌رن دنبال حزب‌الله، پس فردا ایران. زندگی‌ مردم سوریه به خودش مربوطه، هر کس مسول اخلاق خودشه، ما بخاطر مسائل استراتژیک با سوریه هم پیمانیم. چرا آمریکا دنبال حل مشکلات مردم خودش نیست و ناو از اون‌ور دنیا می‌فرسته این‌ور موشک میزنه سوریه رو ساقط کنه؟ همینطور ترکیه، سعودی، قطر...
  • بی توجه IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    10 5
    بازی باخت باخت باری مسلمانان و برد برد برای اسرائیل که هنر و افتخار نیست
  • ایرانی IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    2 0
    والله اسراییل از این وهابی ها و پانترکهای عثمانی بهتره چه بازی غرب را مسلمانیی؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    1 2
    این ها فقط دلداری و تخدیر مقاومت است داره پروژه تجزیه سوریه از شمال توسط پیاده نظام آمریکایی ها و دمکراتها اجرا میشه و از جنوب تپسط اردن تا شرق سوریه از غرب آن جدا شود و هدف رقه و دیرالزور است باید پایگاههای آمریکایی را در سوریه بمباران کرد
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    1 2
    اینها را ول کنید پیش به سوی رقه و شهر سخنه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    1 3
    مثل اينكه فراموش كرده ايد در فتنه ٨٨عليه بشار اسد شعار ميدادند و شعار نه لبنان نه غزه ميدادند. لعنت الله عليه.
  • علی ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
    0 3
    اصل پیشنهاد مبنی بر تغییر پایتخت و ایجاد عمق استراتژیک عالی است
  • اریایی US ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    2 3
    خاک بر سر این مسلمانای بی عقل به ظاهر دین پرست کاری کردن ک منطقه زیر دست انگلیس خبیث مزخرف با دوست اجراییش امریکای لعنتی بیفته... ایشاله یروزی از شر انگلیس و امریکا خلاص میشیم... تو این مملکت هیچکی دلش برا مردم نمیسوزه فقط یکی هست ک اونم سید ما مولای ما سید علی خامنه ایه...همونی ک اسمش لرزه به اندام صهیونیست ها میندازه...هر دولتی هم بیاد یجوری یه جاهایی خیانت کرده و میکنه و خواهد کرد..به این ها ک میان و میرن باید گفت دولت های جهنمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس