کد خبر 479932
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶

آستانه یکی از غیر معمول ترین شهرهای آسیای مرکزی است. شهری که همراه با جشن گرفتن هفدهمین سالگرد پایتخت شدنش، به پیشرفت و تغییر ادامه می دهد.

به گزارش مشرق، نام آستانه فارسی است و در زبان قزاقی همان پایتخت معنی می دهد. ساخت و ساز و فراهم آوردن امکانات ویژه در آستانه، قزاق ها را از سراسر کشور به پایتخت کشانده.  
  
همه چیز از تصمیم رهبران قزاقستان برای تغییر پایتخت آغاز شد. آلماتی، پایتخت پیشین، بیش از اندازه به مرزهای آشفته جنوبی نزدیک بود. از این رو آستانه که در مرکز قرار دارد، در سال 1998 به عنوان پایتخت برگزیده شد.
 
در حال حاضر، بسیاری از شهروندان آستانه شاغل هستند و نرخ بیکاری در این شهر بسیار پایین است. شهروندانی که تعدادشان از 700 هزار نفر گذشته و بر طبق پیش بینی ها تا سال 2030 مرز یک میلیون را نیز رد خواهند کرد.

قزاقستان با در اختیار داشتن اقتصادی قوی، میلیاردها دلار برای توسعه بخش های تازه آستانه هزینه کرده است. قسمت های تجاری و صنعتی شهر حکم مناطق ویژه اقتصادی را دارند تا کار را برای سرمایه گذاران خارجی راحت تر و شرایط را مساعدتر کنند. 

{$sepehr_album_31908}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محسن ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    به عمل کار براید به سخندانی نیست. چند دهه در کشور ما صحبت از تغییر پایتخت هست اما دریغ از کوچکترین اقدام ،اما کشور نوظهور قزاقستان با اراده بی همتای خودشان این کار بزرگ را بدون حرافی و در کمترین زمان انجام دادند. درباره تغییر پایتخت در کشور تا معظل تهران وتهرانی پرستی در مسئولین بر طرف نشه مشکل حل نمیشه .
  • حمید روحی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    با عرض سلام و ارادت خدمت دوستان قزاق ها در قدیم در چادرهای زیبایی به نام « یورت » اقامت داشتند که که دایره ای شکل بود. قسمت جلویی یورت را آستانا می گویند. کاربرد آستانه در زبان فارسی است. در حالی که مردم آنجا پایتختشان را « آستانا » صدا می زنند. البته آستانه و آستانا ریشه ی فارسی دارند. اگر توجه نمایید می بینید که در بسیاری از تصاویر ساختمان ها دایره ای هستند. آن ها هنوز یورت را برای خود ارزشمند می دانند به خاطر همین ساختمان ها ی خود را بر اساس سنت های خودشان دایره ای می سازند. حتی در آن سازه ی عظیم چادری « خان شاتیر » هم تشابهاتی را با یورت شاهد هستیم. این سازه ی عظیم چادری اثز بی بدیل معمار بزرگ نورمن فوستر می باشد. بزرگترین پاساژ چادری جهان. در تصویر اول پشت ساختمان کاز مونای گاز و در تصویر هشتم خان شاتیر را می بینید. خان یعنی همان خان شاتیر یعنی چادر در کل یعنی چادر خان. هنوز هم یورت ها را به صورت نمادین در کنار ساختمان های بزرگشان مستقر کرده اند.
  • سوسان ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    اینها هم مسجد ساختند تبریز هم مصلی ساخته این کجا و آن کجا
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    وجود 4تا ساختمان بلند مرتبه نشانه پیشرفته؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    آستانه کلمه ی فارسی نیست بلکه ترکی و آُستانا هستش
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    متاسفانه معماری ایران خیلی ضعیف تر از این حرفاس که بخوایم حالا حالاها حرف برای گفتن داشته باشیم... وقتی شاخص ترین بنای ما برج میلاد باشه که یه نمای بتنی و خشن داره دیگه چه انتظاری میتونی داشته باشی؟.......قدر یه تریلی هم ادعامون میشه بخدا
  • حسین ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    دروغ نگو نام و کلمه آستانه کاملا از لغات باستانی تورکی هستش...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس