کد خبر 389147
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

تاج محل از عالی ترین آثار معماری هند است ، كه شهرت جهانی دارد و همه ساله هزاران بازدید كننده و جهانگرد از آن دیدار می كنند .

به گزارش مشرق،این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه بنا به وصیت همسرش تصمیم گرفت با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.همانطور که مشخص است، نام این بنای زیبا ایرانی است.این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.
احمد لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری (سده یازدهم هجری) سرمعماران ایرانی
سازنده تاج محل در هندوستان بوده‌اند. در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، که هر دو ایرانی بوده‌اند نام برده شده‌است، که گویا خوشنویسی کتیبه‌های در و دیوارهای تاج‌محل به امانت خان واگذار شده‌بوده‌است.
{$sepehr_album_23237}


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن توکلی ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد .... پیامبر (ص)
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    این علم یا ایمان نیست. بلکه بیت المال مردمی است که صرف تلون مزاج یک پادشاه شده است که می خواست برای زنش قبه و بارگاه درست کند! و زنش را در حد یک امامزاده بالا ببرد! دقت کنید که اسلام اصلا چنین کارهایی را اجازه نمی دهد. اگر شاهان به اصطلاح مسلمان هند دلشان برای دین سوخته بود این پولها را صرف تبلیغ اسلام و ارسال مبلغ می کردند.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    الله اکبر چقدر زیبا اگر خداوند بهم همسر بده به همراه همسرم به تاج محل میریم
  • سبحان ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    چیه خوشحالین که ایرانیه؟؟مگه ایران خودمون نداره؟؟؟تخت جمشید که داره داغون میشه هیچکس بهش توجه نمیکنه اگه یکم از ایران خودمون که سابقش به 3 هزار سال پیش برمیگرده تبلیغ کنین ایران هم میشه یکی از قطب های گردشگری جهان ولی حیف ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس