کد خبر 1132083
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
چينيك و چينيك چي

صید«پره» یا تور گستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید در حاشیه جنوبی دریای خزر (استانهای گیلان و مازندران) است.

به گزارش مشرق، صید«پره» یا تور گستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید در حاشیه جنوبی دریای خزر (استانهای گیلان و مازندران) است که قدمتی چند صد ساله دارد در این روش یک سر توری که معمولاً ۱۰۰۰ متر طول و ۷ تا۱۰ متر ارتفاع دارد توسط قایق چوبی بزرگی در دریابه شکل حرف U انگلیسی گسترده می‌شود و سر انتهایی تور با فاصله حدوداً صد متری از نقطه اولیه به ساحل بازمی‌گردد. قطر سوراخ‌های تور پره به اندازه‌ای است که تنها ماهیان بالغ را صید کرده و بنابراین در حفظ ذخایر آبزیستی و بچه ماهی‌ها بسیار مؤثر است. (بین ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر).
پس از گذشت مدتی تور از سر انتهایی آن توسط نیروی وینچ تراکتور به داخل ساحل کشیده شده و جمع می‌گردد. در نتیجه ماهیانی که داخل تور به دام افتاده‌اند به تدریج به سمت ساحل هدایت شده و توسط صیادان جمع‌آوری می‌گردند." چینیک" ابزاری است چوبی که از درخت توت ساخته می شود و تور بافان که به آنان چینیک چی می گویند در حین صیادی تورهای آسیب دیده را بدون فوت وقت ترمیم و بازساری می کنند .
این افراد که از مهارت کافی برخور دارند با نخ های ابریشم و چاقو که جزو ملزومات کارشان محسوب می شود تورها گره زده و می‌بافند. این ابزار چوبی در استان گیلان و شهرهای لنگرود و انزلی ساخته می‌شود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    1 2
    مشرق داری سربه راه میشی ها تو فقط از این موضوعات مطلب بزاری خیلی عزیزتری!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس