کد خبر 999973
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
همه رکوردهای جهانی پیاده‌روی اربعین!

راست گفته‌اند که عشق عجایب دارد. همین سال‌ها که اربعین حسین (ع) تجلی‌ها کرده در دنیا، رکوردها هم شکسته در جهان؛ حیرت‌ها برانگیخته و قدرت معنوی شیعه را به رخ دنیای دورافتاده از معنا کشیده است. عشق حسین (ع) عظیم است.

به گزارش مشرق، رکوردهای اربعینی زیادند و همگی حیرت‌انگیز؛ شورهای درون، شگفتی‌ها آفریده در بیرون. از سال 94 جمعیت زائران اربعین با وجود تهدیدهای امنیتی آن‌قدر بالا رفت که جهانیان به فکر مقایسه ابعاد متنوع این گردهمایی بهت‌آور با رکوردهای جهانی افتادند؛ اول‌از همه معلوم شد پیاده‌روی اربعین از نظر جمعیت رکورد زده و عنوان شلوغ‌ترین گردهمایی سالانه جهان را به دست آورده است. بعد رکوردهای دیگر از راه رسیدند تا اربعین خاص‌ترین و رکورددارترین گردهمایی جهان باشد.

بیشتر بخوانید:

بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان

از سال 93 جمعیت زائران به 20 میلیون نزدیک شد و سال 94 جمعیت را 22 میلیون نفر تخمین زدند. هرچند مقامات عراقی اعلام کردند جمعیت زائران اربعین در سال 94 حدود 26 میلیون نفر بوده است. از آن سال نیز مراسم پیاده‌روی اربعین هر بار با جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر برگزار می‌شود. تنها مراسم قابل‌مقایسه با اربعین از نظر جمعیت، مراسم «کوم میلا»ی هندی‌هاست که البته هر 3 سال یک‌بار برگزار می‌شود. پیاده‌روی اربعین زائرانی از بیش از 70 کشور جهان دارد که این هم خودش رکوردی است. جالب اینکه هرسال زائرانی از کشورهای سوئد، دانمارک، آمریکا، انگلستان، اتریش، فنلاند، آرژانتین، کلمبیا، روسیه و استرالیا نیز در پیاده‌روی اربعین حاضرند.

طولانی‌ترین راهپیمایی جهان

رکورد طولانی‌ترین راهپیمایی جهان متعلق به مراسم اربعین است. مسیرهای اصلی سفر زائران به کربلا بیش از 640 کیلومتر طول دارند و عشق و همت و استقامت اربعینی‌ها به برگزاری طولانی‌ترین راهپیمایی جهان منجر شده است.

بزرگ‌ترین مراسم اطعام در دنیا

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین مراسم اطعام جهان است. حدود 700 میلیون وعده‌غذا شامل صبحانه و ناهار و شام و همچنین میان وعده بین زائران اربعین توزیع می‌شود که بخش عمده آن با هزینه‌های شخصی مردم عراق و روستاییان و کشاورزان مناطق اطراف کربلا و البته داوطلبانی در کشورهای همسایه طبخ می‌شود و به کمک‌های دولتی و بین‌المللی نیازمند نیست. این میزان وعده غذایی رایگان را مقایسه کنید با کمک‌های غذایی که در حوادث بزرگ از سوی نهادهای بین‌المللی فراهم می‌شود. برای مثال پس زلزله مرگبار هائیتی با کمک‌های جهانی و همدلی بین‌المللی درنهایت نیم میلیون وعده غذایی تحویل زلزله‌زدگان شد. ارتش آمریکا هم که به دلایل سیاسی به تکاپو افتاده بود پس از دریافت بودجه‌های کلان دولتی و برنامه‌ریزی‌های فراوان بالاخره توانست طی 5 ماه حدود 5 میلیون وعده‌غذا به زلزله‌زدگان برساند.

بزرگ‌ترین نماز جماعت جهان

شلوغ‌ترین نماز جماعت جهان در روز اربعین و پیرامون حرم‌های مطهر اباعبدالله (ع) و ابوالفضل العباس (ع) خوانده می‌شود؛ نماز عاشقان اهل‌بیت (ع) شلوغ‌ترین نماز جماعت دنیاست. این نماز با شکوه از صفوف نمازگزاران مسلمان از 30 کشور تشکیل می‌شود و گاهی صفوف آن به کیلومترها آن‌طرف‌تر کشیده می‌شود.

بزرگ‌ترین مجمع کار داوطلبانه در دنیا

مسیرهای پیاده‌روی اربعین میزبان بزرگ‌ترین تجمع خدمات داوطلبانه و رایگان در دنیاست. در واقع در پیاده‌روی اربعین بیشترین میزان کار داوطلبانه در یک رویداد اتفاق می‌افتد. بنا به اعلام بیش از 17 هزار موکب و مضیف در مسیرهای پیاده‌روی اربعین برای پذیرایی و اطعام زائران و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی بر پا می‌شود.

متکثرترین آیین مذهبی جهان

اربعین از نظر تنوع مذهبی شرکت‌کنندگان متکثرترین آیین مذهبی جهان است. شیعیان و سنی‌ها در کنار مسیحی و کلیمی و زرتشتی و بودایی و ایزدی... در این مراسم شرکت می‌کنند.

و یک رکورد دیگر!

اربعین رکوردی متفاوت هم دارد. عظمت این خیزش نوظهور جهانی را چشم خیلی‌ها برنمی‌دارد! و این‌طوری است که به اذعان اغلب کارشناسان رسانه‌ای دنیا مراسم اربعین در بخشی از رسانه‌های جهان به‌ویژه رسانه‌های مشهور غربی به‌وضوح سانسور می‌شود. برخی رسانه‌ها حتی از ارائه خبر زیرنویس برپایی مراسم اربعین در برنامه‌های خبری‌شان دریغ می‌کنند تا پیاده‌روی اربعین از نظر رسانه‌ای سانسور شده‌ترین مراسم جهان هم باشد. البته نگران نباید بود. عظمت اربعین را آنان که باید ببینند، می‌بینند و دشمنان بهتر از هر کسی می‌فهمند که چه خبرهاست در میان شیعیان و چه شورها حسین (ع) برانگیخته در جان ملت‌ها.

در مقابل، ثبت رکوردهای اربعین در مجامع بین‌المللی و از همه مهم‌تر ثبت مراسم پیاده‌روی اربعین به‌عنوان میراث فرهنگی جهانی در یونسکو توسط نهادهای مختلف ازجمله دولت عراق پیگیری می‌شود. عظمت‌های اربعین تازه آشکار شده است و راهی بلند دارد شیعه به‌سوی تجلی حقیقت و استقرار عدالت جهانی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    15 0
    نگو شیعه بگو بگو مسلمانان بگو ملت‌های آزاده بگو آزادگان بگو انسانیت... لبیک یا حسین...
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    22 4
    تا کور شود هرآنکس که نتواند دید
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    9 0
    باز این چه شورش است که در خلق عالم است مژده محقق شدن وعده الهی
  • متوسلیان IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    9 0
    سطح مراسم الهی اربعین ارباب بی کفن رو تا حد ثبت در یونسکو پایین نیاورید!
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    8 0
    البته رکود های دیگری هم هست مثل : 1- بزرگترین تجمع عاطفی جهان 2- بزرگترین تجمع شجاعانه جهان ( با توجه به تهدیدات و عملیات داعش بعنوان میلیشیای نظام سلطه )3- بزرگترین تجمع معنوی جهان 4- بزرگترین تجمع انقلابی جهان 5- بزرگترین دانشگاه سیار جهان 6- بزرگترین تجمع جهانی علیه نظام سلطه و مثلث زر - زور - تزویر 7- خالصانه ترین تجمع انسانی و...هرچه خوبی است بزرگترین و بهترینش در مراسم حضرت سید الشهدا ع و مخصوصا اربعین جلوه گر است .
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    7 0
    دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد اری ان جلوه که فانی نشود نور خداست
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    عاشقانه ترین مراسم مذهبی جهان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس