کد خبر 999931
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
مسی

پرتکرارترین فینال جام جهانی از منظر فوتبالی داستان‌های جالبی دارد.

به گزارش مشرق، وقتی امشب آرژانتین و آلمان در قالب یک بازی دوستانه به میدان بروند، خاطرات تمام نبردهای فوتبالی این 2 کشور در مقاطع مهم به یادآورد می‌شود.

 3 بازی از 5 رویارویی 2 تیم در فینال جام جهانی انجام شده و این بازی رسما پرتکرارترین فینال تاریخ جام جهانی نام دارد.  

بیشتر بخوانید:

دیبالا و مارتینس مقابل آلمان به میدان می‌روند

یک لحظه غفلت از مارادونا، یک عمر پشیمانی 

برای جامی که زیباترین گل و بازی تاریخ جام جهانی را داشت، حسن ختامی بهتر از یکی از پرگل‌ترین بازی‌های نهایی جام جهانی وجود نداشت. بکن‌باوئر، سرمربی آلمان، بهترین گزینه را برای مهار  مارادونای در اوج در فینال جام جهانی 1986 انتخاب کرده بود؛ لوتار ماتیوس. ستاره فوتبال آلمان تا دقایق پایانی وظیفه خودش را  خیلی خوب انجام داد. گل‌های براون فقید و  والدانو، توسط رومنیگه و فولر پاسخ داده شد و در حالی که بازی آماده رفتن به وقت اضافه بود، یک لحظه غفلت از ماتیوس کافی به نظر می‌رسید تا پاس طلایی مارادونا به بوروچاگا برسد و او در دقیقه 84 سرنوشت را به نفع آرژانتین رقم بزند.

«کودسال گیت»

جام جهانی 1990 نه فقط در مقایسه با جام 4 سال قبل بلکه نسبت به اکثر ادوار قبلی، کیفیت ضعیفی داشت؛ هرچند از ستاره‌های بزرگ لبریز بود. در جامی با تعداد زیاد برتری یک - صفر و بیش‌ترین اخراجی ممکن، برای اولین در تاریخ، فینال دوره قبلی تکرار شد.  آرژانتین تنها مارادونای آن هم مصدوم را داشت و در فینال حتی از وجود کانیگیا هم بی‌بهره شد. تیم پرمصدوم و کم ستاره به لطف دستان گویگوچه آ که به خاطر مصدومیت پمپیدو در بازی دوم شماره یک تیم شده بود، 2 برتری در ضربات پنالتی مراحل یک‌چهارم‌نهایی و نیمه‌نهایی مقابل یوگسلاوی و ایتالیا به دست آورد. شاید اگر خلاقیت مارادونا و گلزنی کانیگیا نبود، آبی و سفیدها در دام برزیل در مرحله یک‌هشتم‌نهایی گرفتار می‌شدند. به هرحال آرژانتین با ثبت رکورد کم‌ترین گل زده یک تیم فینالیست در تاریخ جام جهانی ( تنها 4 گل) در  جامی با بیش‌ترین اخراجی، اولین تیم دارای بازیکن اخراجی در فینال جام جهانی نام گرفت. اغراق فولر باعث اشتباه ادواردو کودسال، داور مکزیکی فینال شد و او با اعلام یکی از جنجالی‌ترین پنالتی‌های تاریخ در دقیقه 85 به آلمان اجازه برتری داد. ماتیوس پاره بودن کفش را  دلیل نزدن پنالتی عنوان کرد و برمه پشت توپ ایستاد و تا جای ممکن توپ را به گوشه فرستاد. دست گویگوچه‌آ به توپ نرسید و برمه زننده گل مشکوک قهرمانی آلمان غربی، آن هم چند ماه قبل از فروپاشی دیوار برلین نام گرفت. اشک‌های مارادونا در پایان رقابت، سوژه دوربین‌ها شد. شهرت آرژانتین در آن فینال بیش‌تر به خاطر تبدیل شدن به اولین تیم دارای 2 بازیکن اخراجی در جریان یک بازی فینال جام جهانی بود.

نابودی رویا با تعویض‌های اشتباه

 موعد انتقام برای آرژانتین در یک‌چهارم‌نهایی جام جهانی 2006 فراهم شد. تیم با گل آیالا تا آستانه پیروزی پیش رفت اما تعویض‌های اشتباه پکرمن، سرمربی تیم ملی آرژانتین و بیرون آوردن کرسپو  و ریکلمه، باعث شد آلمان توسط کلوزه در دقیقه 80 به گل برسد و رقابت را به ضربات پنالتی بکشاند؛ جایی که آیالا و کامبیاسو اشتباه کردند تا ژرمن‌ها باز هم پیروز شوند؛ هر چند در نهایت آلمان میزبان را در رده سوم جام دیدیم. 

مارادونا، این بار ناکام مطلق 

 آرژانتین قبل از شروع جام‌جهانی 2010  نه به خاطر گمانه‌زنی در مورد مدعیان بلکه به خاطر حضور یک چهره خاص روی نیمکتش همه خبرها را تحت تاثیر قرار داده بود. مارادونا آنقدر محبوبیت داشت که حتی پس از دریافت 6  گل در بازی مقدماتی، صعود دشوار آرژانتین به جام جهانی و توهین بزرگ در کنفرانس خبری، کماکان سرمربی بماند اما به محض برخورد با اولین تیم بزرگ در مرحله حذفی، مشخص شد مارادونای مربی چقدر از مارادونای بازیکن ضعیف‌تر است! آرژانتین با او در مرحله یک‌چهارم‌نهایی جام جهانی 2010، 4 گل از آلمان دریافت کرد و مارادونا هم دیگر فرصت نکرد در جام جهانی روی نیمکت بنشیند.

 هت‌تریک فینال 

 آلمان پس از رقم زدن بزرگ‌ترین شگفتی تمام تاریخ فوتبال و له کردن برزیل میزبان در بازی نیمه نهایی جام جهانی 2014 با برتری 7 بریک، به چیزی غیر از قهرمانی رضایت نمی‌داد. در سوی مقابل آرژانتین یک روز پس از این اتفاق تاریخی با برتری در ضربات پنالتی مقابل هلند، رقیب ژرمن‌ها شده بود. به این ترتیب برای سومین بار 2 تیم در فینال جام جهانی به میدان رفتند و پرتکرارترین بازی نهایی تمام ادوار این رقابت‌ها را رقم زدند. پس از مردود شدن گل ایگواین و تعویض‌های اشتباه مارتینو بازی به وقت اضافه کشیده شد. این بار ترتیب برتری رعایت نشد و آلمان برای دومین بار متوالی در فینال جام جهانی آبی و سفیدها را برد تا نیمی از قهرمانی‌هایش در جام‌جهانی با برتری مقابل آرژانتین حاصل شده باشد.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس