کد خبر 998769
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
ترامپ نمایه

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که مدت‌ها است که مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا از تماس‌های تلفنی وی با رهبران کشورهای خارجی نگرانی دارند زیرا در این تماس‌ها حرف‌هایی را که نباید، زده است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت که مدت‌ها است که مشاوران ترامپ نگران تماس‌های تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با رهبران کشورهای خارجی هستند.

این گزارش واشنگتن‌پست در حالی منتشر شده است که اخیراً افشای رسوایی «اوکراین‌گیت» در آمریکا جنجال برپا کرده است. یکی از مأموران سابق «سیا» در خصوص تماس اخیر ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، طرح شکایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

آیا پمپئو هم قربانی اوکراین گیت می شود؟

پمپئو از گام‌های جدید در استیضاح ترامپ خبر داد

افشاگری وی  روشن کرده است که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن «جو بایدن» رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از اختیارات رئیس‌جمهور و روابط خارجی آمریکا سوء استفاده کرده است.

واشنگتن‌پست طبق گفت‌وگوهایی که با ۱۲ مقام سابق و کنونی آمریکا انجام داده است، در خصوص نگرانی مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا از تماس‌های تلفنی وی با رهبران خارجی گزارش کرد، ترامپ در یکی از این تماس‌ها به مقامات سعودی قول داد که به آنها برای ورود ریاض به «گروه ۷» که ائتلافی از پیشروترین اقتصادهای دموکراتیک جهان است، کمک کند.

وی همچنین در یکی از تماس‌های تلفنی خود به رئیس‌جمهور پرو قول داد که ظرف یک شب، هواپیمای نظامی «سی ۱۳۰» به آنها ارائه می‌دهد که این یک کابوس لجستیکی است که نگرانی زیادی را در غرب آمریکا و پنتاگون به وجود می‌آورد.

این گزارش ادامه داد ترامپ در یکی از آخرین تماس‌های تلفنی خود از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است، برای برقراری روابط دوستانه با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی درخواست راهنمایی کرد.

واشنگتن‌پست با اشاره به گزیده‌ای از تماس‌های ترامپ با رهبران خارجی ادامه داد، بنا به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکا، خیلی قبل‌تر از افشای محتوای مکالمه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، مشاوران و اعضای دولت وی از تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با دولت‌های خارجی ابراز نگرانی کرده بودند.

 طبق گفته این مقامات، مشاوران ترامپ نگران بودند که ترامپ در این تماس‌های تلفنی خود، قول‌هایی را که نباید، بدهد و یا اینکه سیاست‌هایی را تأیید کند که آمریکا مدتها با آن مخالف بوده است یا اینکه با یک اشتباه دیپلماتیک، ائتلاف حیاتی و مهم آمریکا را در معرض خطر قرار دهد و یا اینکه به دلایل شخصی به یکی از شرکای آمریکا اعمال فشار کند.

یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: «به طور دائم، یک احساس نهفته‌ای در میان کارکنان ارشد دولت ترامپ وجود داشت که از چیزهایی که در این تماس‌های تلفنی (ترامپ با رهبران خارجی) مشاهده می‌کردند، هراس و وحشت داشتند».

وی در خصوص هراس کارکنان دولت ترامپ از رفتار و گفتار ترامپ گفت، مشاوران ترامپ از تماس‌های تلفنی وی که مایه خجالت می‌شد و اشتباهات بزرگی که او مرتکب می‌شد و ماههایی که باید صرف توییت‌های شخصی وی می‌کردند، هراس داشتند.

واشنگتن‌پست گزارش کرد که این گزارش را بر اساس گفت‌وگو با ۱۲ تن از مقامات سابق و فعلی آمریکا که در جریان تماس‌های ترامپ با رهبران کشورهای خارجی هستند، تهیه کرده است.

طبق این گزارش، این مقام‌ها، به طور مستقیم در این تماس‌های تلفنی مشارکت داشته‌اند و یا اینکه در خصوص این تماس‌ها گزارش دریافت کرده‌اند و یا اینکه متن این مکالمات را مرور کرده بودند.

یکی از مقام‌های سابق دولت آمریکا گفت، گرچه تماس‌های تلفنی با رهبران خارجی به طور معمول از قبل برنامه‌ریزی می‌شود، اما گاهی اوقات ترامپ بدون اعلام قبلی با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تماس می‌گرفت طوریکه گویی آنها دوستانش بودند.

آنطور که متن مکالمه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته پرونده قضایی علیه هلدینگ «بریسما» را که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن عضو هیأت مدیره آن است، پیش ببرد. هرچند ترامپ این موضوع را رد می‌کند، اما ظاهرا ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کی‌یف، کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده و تنها زمانی با پرداخت این کمک‌ها موافقت کرده است که زلنسکی به او اطمینان داده دادستان کل اوکراین پرونده بریسما را پیش می‌برد. (جزئیات بیشتر)

از طرف دیگر، دو مقام آگاه در دولت ترامپ گفته‌اند که احتمالاً یک افشاگر دوم که اطلاعات بیشتری درباره این تماس‌های تلفنی دارد، قصد دارد افشاگری‌های بیشتری کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس