پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر به فضا

رئیس تضمین ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر گفت: ماهواره پیام در طول سه دقیقه در مدار باقی ماند و در این مدت داده‌های تله متری خود را به ایستگاه زمینی ارسال کرد.

به گزارش مشرق، دکتر وفا صدقی امروز در مراسم آغاز هفته جهانی فضا با بیان اینکه در سال ۸۶ تیمی برای طراحی و ساخت مدل پروازی ماهواره پیام تشکیل شد، افزود: در سال ۸۸ طراحی و مدل مفهومی این ماهواره به پایان رسید و اجرای مدل مهندسی پیام را در دستور کار قرار دادیم.

وی پایان اجرای مدل مهندسی پیام را در سال ۸۹ ذکر کرد و ادامه داد: این ماهواره برای پرتابگر خارجی آماده شده بود، ولی هر چه تلاش کردیم نتوانستیم پرتابگر خارجی را برای پرتاب ماهواره پیام متقاعد کنیم.

صدقی با تاکید بر اینکه بر این اساس هیچ پرتابگر خارجی آماده همکاری با ما نبود، اظهار کرد: در این زمان بسیاری به ما پیشنهاد کردند تا مدل مهندسی پیام را تحویل و به این پروژه پایان دهیم و از سوی دیگر بسیاری از اعضای تیم از ما جدا شدند.

وی اضافه کرد: در نهایت مقرر شد تا پرتابگر "سیمرغ" برای پرتاب ماهواره "پیام" انتخاب شود. ماهواره‌ای که رزولوشن آن ۴۰ متر بوده و ماموریت ذخیره و ارسال دیتا و محموله دانشی سنجشی تشعشعات فضایی را داشته است.

رئیس تضمین ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ایستگاه‌های زمینی قشم و کیش برای دریافت داده‌های این ماهواره انتخاب شدند، گفت: در ۲۵ دی ماه سال گذشته این ماهواره بر روی سکو قرار گرفت و پس از شمارش معکوس ماهواره لانچ شد.

وی با تاکید بر اینکه این ماهواره در سه دقیقه ابتدایی پرتاب سیگنال‌هایی را به زمین ارسال کرد، گفت:‌ علاوه بر آن پس از پرتاب این ماهواره از ماهواره‌بر جدا شد و برد مدیریت و GPS آن مشغول به کار شد و همچنین توان الکتریکی آن از باتری به توان برد الکتریکی تغییر داده شد و داده‌های تله متری آن نیز به ایستگاه زمینی ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: این ماهواره تنها سه دقیقه در مدار کار کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس