عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۱ مهر

بیش از چهل هفته است که شنبه‌های اعتراض در پاریس و برخی دیگر از شهرهای فرانسه برگزار می‌شود، در این اغتشاشات که با برخورد خشن پلیس فرانسه نیز همراه بوده است، تعداد زیادی از فرانسوی ها کور شده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**نماینده حامی دولت:آداب مذاکره را باید از فرانسوی ها یاد بگیریم!

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«تاکنون هیچ تحول تازه‌ای در موضوع برجام شکل نگرفته است. در نیویورک دیپلمات‌های ایران به نتیجه بخش بودن مذاکرات با اروپا خوشبین بودند و این خوشبینی به تلاش‌های بی‌وقفه فرانسوی‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات بازمی‌گشت. این خوش‌بینی در هیأت فرانسوی هم وجود داشت و بیش از آنکه متأثر از واقعیات روابط میان ایران و آمریکا باشد، از فضای سیاسی که امانوئل مکرون در آن رشد یافته بود، ناشی می‌شد. فرانسوی‌ها بر اساس فرهنگشان طرفدار گفت‌وگو حتی میان مخالفان هستند و می‌خواهند در هر شرایطی مذاکره کنار گذاشته نشود، اما روابط میان ایران و آمریکا این چنین نیست».

فلاحت پیشه در ادامه نوشت:«هدف اروپا کاهش تنش و مدیریت مطالبات ایران و آمریکا بود که محقق نشد و مشخص گردید که در حال حاضر ایران و آمریکا در اوج تنش قرار دارند. اینکه امروز باید چه کنیم و چگونه باید خود را از شرایط سخت فعلی برهانیم، بسیار اهمیت دارد. من معتقدم جمهوری اسلامی ایران باید راهبردی بیندیشد که ناامنی‌های منطقه‌ای نظیر آنچه در آرامکو اتفاق افتاد، تأثیری بر سیاست‌های برجامی کشورمان نداشته باشد. باید در اتفاقی که برای تأسیسات نفتی عربستان افتاد تردید داشت...باید توجه کنیم که برای اولین بار در موضوع آرامکو کاخ سفید توانست اروپایی‌ها را وادار به موضع‌گیری شدید علیه ایران کند».

این نماینده حامی دولت در رویکردی که نشان از «خودتحقیری» دارد، مدعی شده است که باید مذاکره و به خصوص مذاکره با مخالف را از فرانسوی ها بیاموزیم.

این در حالی است که تنها در یک نمونه، بیش از چهل هفته است که شنبه های اعتراض در پاریس و برخی دیگر از شهرهای فرانسه برگزار می شود. در این اغتشاشات که با برخورد بسیار خشن پلیس فرانسه نیز همراه بوده است، تعداد زیادی از فرانسوی ها کور شده اند.

گویا این نماینده حامی دولت، کورکردن مردم فرانسه توسط پلیس این کشور را مصداق مذاکره مسالمت آمیز و برد-برد می داند!

فلاحت پیشه در این یادداشت در رویکردی تأمل برانگیز، از بمباران تاسیسات نفتی عربستان توسط انصارالله یمن اظهار تأسف کرده و مدعی شده است که چنین اتفاقاتی، موضع ایران را تضعیف می کند.

این در حالی است که آل سعود در اقدامی جنایتکارانه، بیش از 4 سال است که مردم مظلوم یمن را به خاک و خون کشیده است و گروه های مقاومت یمنی در پاسخ به این جنایت ها، تاسیسات نفتی این کشور را مورد حمله قرار دارند. بر همین اساس سکوت در مقابل جنایات آل سعود و اعتراض به اقدام قاطعانه انصارالله بمن از سوی نماینده ای که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، تأمل برانگیز است.

**روزنامه اصلاح طلب: جیبِ مردم، آمارهای دولت را تایید نمی کند

مقامات ارشد دولت در روزهای اخیر، تاکید کرده اند که ارزش پول ملی نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و بر همین اساس، این تغییر را نشانه مدیریت صحیح اقتصادی و دستاورد دولت نامیده اند. این اظهارات دولتمردان، واکنش منفی کارشناسان را در پی داشت.

در همین رابطه، «حیدر مستخدمین حسینی» کارشناس اقتصادی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ابتکار گفت:«ما در دو سال گذشته شاهد بودیم که کارکردهای بانک مرکزی در دوره ریاست قبل و اتخاذی که دولت درخصوص ارز 4200 تومان داشت، سازوکار اقتصاد را به طور کامل برهم ریخت و موجب شد که ارز تا حد 19 هزار تومان هم پیش برود. آیا این اشکال از سوی مردم و یا مخالفان دولت بود؟ خیر این اقدام را دولت سیاست‌گذاری کرده بود…دولت ارز 4200 تومان را اعلام کرد و هیچ مسئولیتی را پیرامون آن نپذیرفت و تا کنون هم به این اشتباه اذعان نکرده است...بنابراین با توجه به مسائلی که ذکر کردم اینکه گفته می‌شود ارزش پول ملی 40 درصد ترمیم پیدا کرده است‏ را نباید به حساب یک سیاست روشن دولت گذاشت».

مستخدمین حسینی در ادامه گفت:«به تعادل رساندن اقتصاد یعنی اینکه بازارها در شرایطی قرار بگیرند که رکود بر آنها حاکم نباشد. اکنون اینگونه نیست و بازارهای مانند مسکن در رکود به سر می‌برد. از سوی دیگر بازار پول ما با توجه به تورم، سودی که به سپرده‌گذار می‌دهد 15 درصد بوده و تورم بالای 40 درصد است. این به معنای کاهش قدرت خرید خواهد بود. به عبارتی دیگر سیاستی اتخاذ شده است که قدرت خرید افراد کاهش پیدا کرده است...جامعه این را می‌دانند که قیمت‌ها در هر بازاری چند قدم افزایش پیدا می‌کند و در زمان کاهش تنها یک قدم برمی‌دارد. پس ما نمی‌توانیم بگویم که این روند در نتیجه عملکرد دولت است و نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را دارا هستیم. واقعیت اینگونه نیست و این صحبت‌ها تنها تحلیل‌های انحرافی است که در حوزه کارشناسی‏ خریدار ندارد و با هیچ روش اقتصادی قابل تبیین نیست».

اکنون وضعیت اقتصادی در کشور از جمله اشتغال، رکود و گرانی کالاهای اساسی،هموطنانمان را با مشکلات متعدد معیشتی مواجه کرده است.

دولتمردان در سال های گذشته تاکید داشتند که معیار خوب و یا بد بودن وضعیت اقتصادی کشور، جیبِ مردم است. بر همین اساس در شرایط کنونی، جیبِ مردم آمارهای دولتی را تایید نمی کند.

**خرم:اصلاح طلبان هیچ راهی جز حضور مشروط در انتخابات ندارند!

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «برخی اصلاح‌طلبان معتقدند حضورشان در انتخابات باید مشروط باشد. با توجه به وضعیت موجود حضور مشروط جریان اصلاحات در انتخابات تا چه اندازه ثمربخش است؟ » گفت:«سه حالت برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌توان متصور بود: نخست؛ شرکت‌نکردن- دوم؛ حضور بی‌قیدوشرط و سوم؛ حضور مشروط در انتخابات. حالت اول از دید اصلاح‌طلبان مردود است. در واقع هیچ‌گاه هیچ اصلاح‌طلبی به دنبال تحریم انتخابات نبوده و نیست. انتخابات بلاشرط هم نمی‌تواند باشد زیرا همواره در انتخابات‌های گذشته کاندیدای سرشناس و رده یک این جریان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت و در نهایت کاندیدای رده چهارم- پنجم از میان جریان اصلاح‌طلب انتخاب شدند و به مجلس راه یافتند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان هیچ راهی جز حضور مشروط در انتخابات ندارند».

اصلاح طلبان نه کارنامه قابل دفاعی در دولت، مجلس و شورای شهر دارند و نه برنامه ای برای رفع مشکلات مردم. به همین دلیل صرفا به حاشیه سازی و مطرح کردن موضوعات دست چندم و بی فایده از جمله تحریم انتخابات و حضور مشروط در انتخابات می پردازند.

خرم در حالی تنها گزینه اصلاح طلبان را حضور مشروط نامیده است که پیش از این این رویکرد توسط فعالین اصلاح طلب رد شده بود.

در همین رابطه چندی پیش «صادق خرازی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود:«در جامعه سیاسی ایران سناریو مشارکت مشروط جواب نمی‌دهد. حاکمیت کشور ما مبتنی بر رأی توده‌های مردم است و هنوز نظام و حاکمیت قدرت بالایی را در بین لایه‌های اجتماع و اکثریت مردم دارد. زمانی می‌توان این چانه زنی‌ها را در ادبیات سیاسی کشور مطرح کرد که حاکمیت و نظام سیاسی فرآیندی از تصمیم سازی مردم نباشد؛ اما در کشور ما اینطور نیست. به نظر من آنطور که آقای حجاریان مطرح کرده، حاکمیت هیچ شرطی را نه تنها نمی‌پذیرد، بلکه اینگونه شعارها باعث می‌شود فاصله بین اصلاح طلبان و حاکمیت بیشتر شود. از سویی این سناریو حتی اقبال عمومی اصلاح طلبان را ندارد و نمی‌تواند به نتیجه برسد».

«غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران نیز پیش از این گفته بود:«اگر گروهی یا کسی فکر می‌کند تحریم انتخابات در صحنه سیاسی ایران ممکن و تاثیرگذار است، خب انجام دهد. به هر حال اکثریت مردم با وجود جمیع مشکلات و نارضایتی‌هایی که وجود دارد، می‌خواهند نماینده‌ای در مجلس داشته باشند که حرف‌شان را بزند. بعید می‌دانم کسی از نیروهای سیاسی داخل نظام فکر کند با تحریم می‌توان در سرنوشت کشور تأثیر گذاشت. این حرف‌ها بیشتر نوعی چانه‌زنی سیاسی است و اتفاقاً همیشه هم نتیجه معکوس دارد».

اصلاح طلبان به جای این فضاسازی ها باید درباره کارنامه بسیار ضعیف خود در مجلس، دولت و شورای شهر به افکار عمومی پاسخگو باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    2 42
    درود بر فلاحت پیشه
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      17 0
      خاک بر سر ما که ایشون در کمسیون امنیت این مجلس مسئولیت هم دارند
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      2 0
      غیر از سابقه استعماری پیشین تا دهه 1960طی سی سال اخیر چند مورد جنایت جدید فرانسوی ها : نسل کشی رواندا 1994،اعلام رضایت از کشتار مسلمانان بوسنی توسط صرب ها،حضور در ائتلاف آمریکا درحمله به افغانستان،نقش مهم در بمباران لیبی در 2011 . نقش پشت پرده در جنگهای اخیر در منطقه هم بماند. این آدابی است که آقای فلاحت پیشه صحبت می کند شاید هم می خواد بگه آداب از که آموختی از بی آدابان
  • NL ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    22 0
    این نماینده حتما بیسواده وگرنه تاریخ استعمار فرانسه رو میخوندش مخصوصا استعمار تونس و مراکش و الجزایر که بفهمه فرهنگ فرانسوی با مستعمراتش چه میکرده! غربیها همشون استعمارگر بودند و هستند اگه الآن با کت و شلوار و ادکلن میان جلو واسه فریب امثال فلاحت پیشه و غربزده هاست! البته نفویها اینها رو هم میدونند نفعشونه با غربیها همسو باشند.
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      1 0
      اینا جیره خارند .والسلام
  • مهماندار هواپیما IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    16 0
    پیشه دنبال ویزای شینگن است تا خانواده اش به فرانسه مهاجرت کنن
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    19 0
    افساد طلبان برند آداب معاشرت را از فرانسوی ها یاد بگیرند.لیاقتشان همانها هستند.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    5 0
    پول مردم برای خودشان باجیب مردم چیکار دارید‌.باید هم با آمار جور در نیاد چون بیشتر از این باید توجیب مردم باشد.!!!
  • SE ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    12 0
    آخ که تو فدای صلح دوستی استعماری فرانسویها بشی تا جیگرت حال بیاد
  • US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    7 0
    این آقای نماینده تب نداره ؟؟؟!!! یکی اورا پیش طبیبی ببره تا هذیان گویی هایش رامداوا کنه. داره از افساد طلب ها سبقت می گیره.
  • SE ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    10 0
    تنها راه نجات هپکو از نابودی واگذاری آن به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است تا در راستای منافع ملی و پیشرفت ایران حفظ و بکار گرفته شود نه منافع جیب افراد و گروههای خاص و فرصت طلب را تامین کند.
  • زنو نایی IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    6 0
    جناب فلاحت پیشه بد نبود یه مروری به خونهای آلوده همین اواخر میکردند البته اگر منافع گروهی و قومی و قبیله ای شان اجازه میداد .... البته چند سال پیش روحانی گفت گذشته ها گذشته....
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      1 0
      ای کشور ایران سرت سلامت که فرزند ناخلفی... پس انداختی که در قاموس عاشورا سراسر سرافکندگی است و بس . در راهپیمایی اربعین این فرزندان ناخلف را در گرد و غبار راه حذف خواهیم کرد انشاالله یا حسین (ع)
  • مجید IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    4 0
    این اقا نمیدونم چه جوری نماینده شده فرانسویها پدر افریقا وچین و دراوردند این فلاحت پیشه یه خورده در مورد تاریخ فرانسه بخونه
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    6 0
    سفاهت بلاهت قباحت وقاحت
    • سید IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      6 0
      به علاوه رذالت، جهالت، خباثت و دیاثت!
  • سید IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    5 0
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب!!!
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    2 0
    استکبار با تحریم های حداکثری قصد تسلیم ایران را دارد و عوامل داخلی آنها اسم التماس وگدائی را دیپلماسی گذاشته است ...
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    شما مي توانيد بدر زندگي به هر جك و جانوري اقتدا منيد و عقب ماندگي خود را جبران كنيد. ايران قديم و اياران اسلامي سرشار از فرهنگ و تمدن ديپلماسي است كه شما فراموش كرده ايد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس