زره پوش

در ادامه روند رو به رشد صنایع دفاعی کشورمان در تولید خودروهای زرهی جدید، این بار ۳ محصول جدید به نام های کیا، رخش و کاراکال رونمایی شده که ظاهرا حافظ مرزبان های ایرانی در انجام ماموریت های خود هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خودروی ضد کمین طوفان از جمله دستاوردهای مهم و پر بازتاب دفاعی جمهوری اسلامی در سالهای اخیر بوده چراکه تولید انبوه یک زره پوش که می تواند طیف وسیعی از تهدیدات را که در مقابل نیروهای مرزبانی ما متصور است را خنثی کند. طوفان به نوعی مثل قصه مهاجر در پهپادها و شهاب در موشک ها به نوعی شروع کننده یک مسیر بود که حالا به نظر می رسد توسط نیروهای مسلح و صنعت دفاعی، بیش از گذشته جدی گرفته شده و شاهد ظهور محصولات جدید در این بخش هستیم.

چرا به خودروهای حفاظت شده نیاز داریم؟

بحث خودروهای حفاظت شده چه به صورت مقاومت در برابر گلوله و چه انفجار در کشور ما مسئله ای مهم است؛ ایران در منطقه خاورمیانه قرار گرفته و از سالهای دور تا به همین امروز و مشخصا تا آینده های طولانی نیز با طیف گسترده ای از تهدیدات شامل باندهای تبهکاری سازمان یافته تا گروهک های تروریستی و تجزیه طلب رو به رو بوده و خواهد بود. تهدیداتی که تا به امروز جمهوری اسلامی ایران از سر رد کرده برای نابودی کامل بسیاری از کشورهای جهان کافی بود اما ایران در موارد بسیاری خصوصا در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب با تقدیم شهدای زیادی از آن حوادث عبور کرد.

بیشتر بخوانید:

طوفانِ «MRAP» بومی در اوج تحریم‌ها و بدعهدی‌ها/ ایران هم به جمع تولیدکنندگان یک غول میلیون دلاری پیوست +عکس

 از منافقین در خیابان های تهران در تابستان سال ۶۰ تا داعشی ها و پژاکی ها و دار و دسته جند الشیطان و همچنین باندهای مخوف قاچاق مواد و سرقت مسلحانه جزو تهدیدات نامنظمی بودند که در این ۴۰ سال کشور ما با آنها رو به رو بوده اما در جریان بروز فتنه در عراق و سوریه و سربرآوردن جریان تکفیری نیروهای مسلح کشور ما در قالب برنامه کمک های مستشاری تجارب بسیار مهمی را کسب کرد که در دو سه سال اخیر در شکل دستاوردهای جدید دفاعی شاهد استفاده از آنها هستیم.

خوشبختانه این تجربیات حالا در اشکال جدیدی در حال ثمره دهی است که در ادامه به سه مدل جدید از این محصولات اشاره می کنیم.

کاراکال : یک گزینه مناسب برای ناجا

خودروهای حفاظت شده در استاندارهای نظامی در ارزان ترین شکل ۵۰۰ هزار دلار در بازارهای جهانی قیمت دارد. بسیاری از این خودروها در برابر بسته های انفجاری و اصابت گلوله های توپ در نزدیکی خود نیز مقاوم هستند. مشخصا نیروهای پلیس در شهری مثل تهران یا بسیاری از شهرها و مناطق دیگر کشور ما با این نوع از تهدیدات مواجه نیستند و نگاهی به بسیاری از پرونده ها مربوط به سارقان و سوداگران مرگ نشان می دهد آنچه ماموران ناجا با آن رو به رو هستند عمدتا سلاح های خانواده AK با کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متری هستند.

زره پوش کاراکال

در جریان نمایشگاه ایپاس اطلاعات مربوط به یک خودروی زرهی به نام کاراکال منتشر شده که به نظر گزینه ای عالی برای ماموریت های غیر مرزی ناجا باشد. این زره پوش ۵ تنی توسط صنایع شهید کلاهدوز وزارت دفاع ساخته شده است. این خودرو ۵۷۰ سانتی متر طول، ۲۳۰ سانتی متر عرض، ۲۴۰ سانتی متر ارتفاع، دارای موتور ۱۴۰ اسب بخاری با ۴ سیلندر، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل ۶ سرنشین و همچین برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر است.

زره پوش کاراکال

از نظر سطح حفاظتی برای این خودرو سطح BR۶ اعلام شده که در استانداردهای بین المللی سطحی از مقاومت در برابر گلوله های کالیبر ۵۱*۷.۶۲ است. می توان گفت این سطح از حفاظت می تواند عمده تهدیدات بر علیه ناجا را در ماموریت های غیر مرزی در اکثر نقاط کشور خنثی کند.

رخش و کیا برای نبرد در مرزها آماده می شوند

از سوی دیگر در جریان نمایشگاه ایپاس ۹۸ و در ورودی محل برگزاری با زره پوش رو به رو می شویم که آن هم از جمله تولیدات صنایع وزارت دفاع هستند و بر اساس بررسی های خبرنگار مشرق این زره پوش هم که رخش و کیا نام دارند به سفارش ناجا تولید شده اند.

زره پوش کیا یک خودروی چرخ دار است که می تواند تا ۶ سرنشین را حمل کرده و در روی جاده به سرعتی در حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت برسد. وزن عملیاتی این خودرو در حدود ۱۰ تن بوده و شعاع عملیاتی آن نیز ۴۰۰ کیلومتر است. ابعاد این خودرو به عبارتی در طول ۶۵۰ سانتی متر، در عرض ۲۵۳ سانتی متر و در ارتفاع ۲۵۰ سانتی متر است. "کیا" از یک دستگاه موتور با قدرت ۲۴۰ اسب بخار با ۶ سیلندر خطی بهره برده و دارای گریبکس با ۵ دنده به جلو و یک دنده به عقب است که امکان نصب سیستم های اپتیک و نصب نمایشگر در درون خودرو نیز وجود دارد.

زره پوش کیا

در بحث حفاظت، سازنده رسما اعلام کرده که این خودرو توان مقاومت در برابر گلوله های ضد زره کالیبر ۷.۶۲*۵۴ دارد که این گلوله در تیربارهای پی کا به کار گرفته می شود و یکی از سنگین ترین سلاح ها در اختیار عمده گروه های اشرار و قاچاقچی در مرزهای کشور است. روی خودروی کیا می توان تیربارهای ۱۲.۷ میلی متری نیز نصب کرده و در عین حال برای نفرات نشسته در خودرو نیز دریچه تیراندازی وجود دارد.

زره پوش کیا

اما خودروی بعدی زره پوش رخش است که به نوعی شبیه به یک نفربر جنگی و با سیستم شنی شبیه به نفربرهای سری بی ام پی روسی ساخته شده است. به نظر میرسد این زره پوش برای کارهای سنگین تر و عبور از مناطق سخت تر توسعه پیدا کرده و در کنار دوخدمه اصلی این خودرو می تواند تا ۶ نفر را حمل کند. وزن آن ۱۱ تن، شعاع عملیاتی آن ۴۵۰ کیلومتر ئ سرعت آن نیز ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

زره پوش رخش

قدرت موتور این زره پوش ۲۴۰ اسب بخار بوده و می توان به تیربار های کالیبر ۱۲.۷ و ۷.۶۲ میلی متری نیز مسلح شود. طول این زره پوش ۴۹۵ سانتی متر، عرض آن ۲۲۸ سانتی متر و ارتفاع ان نیز ۲۱۱ سانتی متر است. سطح حفاظت دقیقا در این خودرو مشخص نشده ولی بنا به شکل ظاهری و بررسی تصاویر می توان توان گرفتن گلوله های کالیبر ۷.۶۲ تا ۱۲.۷ را برای آن در نظر گرفت.

زره پوش رخش

مجموعه سه زره پوش مورد نظر می تواند توان خوبی را برای نیروهای ناجا چه در جریان ماموریت های درون شهری و چه برون شهری و مرزی ایجاد کرده و طیف بسیار وسیعی از تهدیدات بر علیه آنها را خنثی کند. در عین حال، از نظر افکار عمومی و سطح عادی جامعه نیز، تولید چنین محصولات مدرن و با سطح حفاظتی بالا این نکته را بهتر نشان می دهد که نیروهای مسلح در حوزه ساخت خودروهای با کیفیت که بتواند در بدترین شرایط جغرافیایی به عملیات و فعالیت شبانه روزی بپردازند، همچنان موفق و رو به رشد حرکت می کنند؛ همان چیزی که معروف به آن شده بیان می کنند: حالا موشک ساز ایرانی، خودروساز نیز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    72 92
    حالا اگه ما بیایم با دلیل و مدرک به کارایی این خودروها انتقاد کنیم یک سری دلواپس عقب مونده عقده ای میریزن فحاشی می کنند
    • تورج IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      27 21
      کاچی بهتر از هیچی
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      52 13
      شما انتقادات رو بزار واسه کارایی پراید و تیبا و ... سایپا و پژو و... ایران خودرو عادت به خود تحقیری دارین. همچین میگی به کارایی میخواهی ایراد بگیری انگار ایران اولین و بزرگترین سازنده خودرو و زره پوش هست.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      46 9
      اگر دلیل و مدرک درست حسابی داشتی خودت فحاشی رو شروع نمی کردی.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      34 7
      با دلیل و مدرک انتقاد کن . همه گوش میکنن . البته با دلیل و مدرک .
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      27 16
      حالا چرا عصبانی شده مزدورکوچولو
    • سعید IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      33 4
      خطاب به 00:37، مشکل اینجاست که امثال شما هیچ دلیل و مدرکی هم ارائه نمی کنید و فقط روی هوا ادعا می کنید ، پس عقب مانده امثال شما هستند ، نه کسانی که با دلیل و مدرک به انتقادات بی اساس شما جواب می دهند.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      21 3
      تو اگه راست می گی و دلیلی داشتی می گفتی نه این که زر بزنی جیگر در ضمن اگه خودحقیر پنداری شاخ و دم داشت شاخ امثال تو از سقف می زد بیرون دمت هم که...
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      24 9
      عزیزم دل واپسی اون دلواپس ها درست از آب در اومد ولی درجه خباثت شما اونقدر بالاست که به روی خودتونم نمیارید... کاسبان تحریم
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    58 48
    اسم کاراکال از نیروهای مسلح بعیده، خداروشکر اسم این یکی رو ذوالفقار نذاشتن
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      45 4
      کاراکال یک نوع گربه وحشی بومی ایرانه
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    56 87
    دقت کرده اید حتی در صنایع نظامی اسامی مذهبی و ارزشی دارند جای خود را به اسامی بی معنی غیر اسلامی و حتی جک و جانور می دهند؟
    • حسین زاده باکویی TR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      50 43
      زنده باد ایران
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      20 64
      زنده باد اسلام و مرگ بر ملی گرایان خائن
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    با تدبیر و امید تفاوت ها را لمش کنید
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      23 4
      افرین
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    آواکس اوجب واجبات است
  • حیدر صالح IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    43 79
    ای سپاهیان عزیز از این خودرو ها شخصی هم بسازید که از شر پراید خلاص شیم
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      فرق خودروسازی با موشک سازی اینه که خرابی و مشکلات موشک عیان نمیشه و مخفی میشه برعکس خودرو ها که هر روز توی جاده ها عملکردش مردم میبینن . در ضمن خودروسازها توان ساخت خودروی خوب دارن ولی چون مردم برای همین لگن ها صف میکشن نیازی به ارتقا نمیبینن .
    • سعید IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      جناب 14:54، کیفیت بالای موشک ایرانی بارها و بارها به اثبات رسیده ، انگار فراموش کردی که موشک ها بارها و بارها تست می شوند و در رزمایشهای متعدد بکار گرفته می شوند ، حتی کارشناسان غربی هم به کیفیت بالای موشک های ایرانی اذعان کرده اند ، پس لطفا در مورد چیزی که سوادشو نداری اظهارفضل نکن.
  • پارسی AT ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    36 15
    پراید میخریدن از اینا سودش بیشتر میبود
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    12 14
    خودرویی که ضد انفجار مواد منفجره ومین وآرپیجی نباشه بدردمرز نمیخوره!هرچند برای تیربار پی کا جواب بده؛واسه داخل شهرم سرعتش خیلی پایینه.
  • متفکر IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    موتور تویتا یا پیکاب میارید چهار تا تیر تخته بهش اضاف می کنید با تایر چینی بعدش می گید تولید داخل ... التماس. تفکر
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      حقارت و بیگانه پرستی از کلمه کلمه نظرت میباره
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      34 65
      بورو تانک ابرامز ببین چند تا کشور توش دخیل هستند عقب مونده ذهنی
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      0 0
      عالی
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    24 34
    مافیای مونتاژکار هم به اسم خودرو سازی ارابه مرگ میسازه دست ملت میده
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    18 4
    محافظ میله ای هم داشته باشند خوبه . فقط لطفا برسه به مرزها و استفاده بشه .
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    وقتی پول دستمون میرسید الگومون میشد کره شمالی وقتی بی پول می شدیم الگومون میشد کره جنوبی و ژاپن وای به الان که پول نداریم و الگومون شده کره شمالی
  • دوست البرت IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    موشک ساز یا کپی اسکاد عصر حجر.. خودروهای تولیدی هم همینحوری کپی از رده خارج هستن
  • بابک IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    39 19
    مبارک باشه چه عجب چند تا اسم درست حسابی روی این محصولات گذاشتند
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      0 191
      جانوران وحشی چه ربطی به ارتش اسلام دارند؟
  • LB ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    دمشون گرم خیلی عالی. سطح تکنولوژی نظامی های ما خیلی بالا رفته. زمان حجوانی ما طرح های ابتکاری بود الان خط تولید هست و شیک و تر و تمیز تحویل می دهند. انشاللله تولید انبوه بشه و حتی زیر دست سرباز هم بیاد. فقط برای نمایشگاه و مانور و نمایش جلوی فرماندهان نباشه
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    رخش چیه ؟! مگه افغانستانه ؟! کلی اسم باکلاس گیلکی و تالشی و کردی و لری و ... داریم برای سلاح . مثلن در گیلکی به عقاب میگن آل . اسم طیاره رو بزارید آل۲۲ آل۳۵ آل۵۷ آل۲۰
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      52 92
      رخش اسب رستمه احمق یعنی می گی فردوسی حکیم افغانی بوده کمی عقل هم بد نیست
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      16 37
      از طیاره گفتنت معلومه عربی و اسامی فارسی آتیشت میزنه
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      32 64
      درود بر روح فردوسی که بعد صدها سال هنوز تجزیه طلبهارو میسوزونه . بشینید توی اب خنک بشید .
    • س IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      1 0
      یه نژادپرست اومده از اسم رخش ایراد گرفته 3 تا نژادپرست دیگه اومدند جواب دادند. فقط کشته مرده ی کامنت این بنده خدایم که نوشته: یعنی میگی فردوسی افغانی بوده؟ یعنی الان با کلمه ی افغانی میخای فردوسی رو از تحقیر نجات بدی؟!!!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    19 99
    با آرزوی موفقیت های روز افزون
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    باید با استفاده از غنیمتی های جبهه مقاومت در یمن و سوریه به سرعت مهندسی معکوس صورت گرفته و بهترین هارو برای دلاور مردان ایرانی فراهم کنند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    22 99
    افتخار میکنیم به اینهمه همت باید میلیونها موشک بسازیم و درست کنیم باید صدها انبار پر از موشک داشته باشیم باید هزاران جنگنده بسازیم باید عجله کنیم برای ایستادن بر پله اول اقتدار
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    20 82
    چرا هر چی خوبه رو می دن تهران
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      0 0
      از کی تابحال تهران شده منطقه مرزی؟ درضمن اینها هیچکدوم تولید انبوه نمیشن. همین خودروی طوفان که با کلی تبلیغات رونمایی کردند، 6 دستگاه بیشتر تولید نشده. پروپگانداست.
  • سرباز وطن IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    افرین و محبا به به
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    89 20
    از ناآرامی های عراق چه خبر؟ چرا خبری نمیزاری خسیس نیوز؟
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    بهتر به ایرا خودرو سایپا کمک کنید دست از ساخت فرغون سازی بردارن
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    5 7
    جون تو جونتون کنن غرب پرستید آخه این مقاله کوچولو با یه سری اطلاعات دم دستی که از مشخصات این خودرو ها چیزی ننوشته که بخواین انتقاد به قول خودتون علمی بکنین
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    15 1
    این ماشین شبیه ماشین نقی در پایتخت پنج هست فقط رنگ متفاوتی داره
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    21 4
    باید چیزی مثل کامیون رو زره پوش کنند ، پشت اش آشپزخونه و امکانات رفاهی داشته باشه . در واقع پست مرزی سیار باشه بتونه خودش رو به مناطق پر خطر برسونه و سریع مستقر بشه .
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
      17 5
      آفرین این شد یک نظر مفید بجای انتقاد ، پیشنهاد بدین
  • ناشناس IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    20 10
    عاليه بفرستيد زاهدان و سيستان بلوچستان اين همه نيرو تلفات ندهيم. حداقل يك تكه آهن و زره پوش هست از سر و دست سربازها محافظت كنه.
  • محسن رجبی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    55 3
    از اینا زیاد تولید کنید بدید مردم سوار شن از پراید محکم تر بنظر می رسه!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    9 1
    کاراکال این غول سنگین وزن اونوقت موتور چهار سیلندر ۱۴۰ اسب بخاری؟؟؟!!!!! شوخی میکنی
  • سید حبیب IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    4 255
    دورد بر شما ای کاش برای ملت هم خودرو در شان ملت درست می کردید و مردم رو از شر ارابه های مرگ نجات میداید
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    5 4
    رونمایی رو بی خیال ، کی میرسه دست نیروهای مرزبانی ؟
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    9 91
    موازی کاری در صنایع نظامی کاملا مشهوده ، در ۶ ماه اخیر ۵ ۶ تا خودرو زرهی با طراحی های جدید رونمایی شده ، ولی واقعا شاید اگر ۲ تاش در حد عملیاتی ساخته می شد بهتر بود . تنوع بالا در وسایل مشابه خیلی هم مزیتی نیست . نگهداری این خودرو ها رو پیچیده تر می کنه .
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    2 6
    سلام.اینکه باید واقعا اینطور محصولات رو به تولید انبوه رسوند تا رزمندگان اسلام در مرزها بتونن دهن یاوه گویان رو ببندن شکی توش نیست.ولی نظر اصلی من این هست که نباید با افرادی که به استقلال نظامی و اسلامی اعتقاد ندارن بحث کرد.چون هیچ گونه تصمیمی برای درک واقعیت در ذهن ندارن
  • اواکس دوست RU ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    10 1
    عاشق این جمله هستم اواکس اوجب واجبات هست
    • مغز متفکر اصلی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
      6 0
      الان زدم تو کار بشقاب پرنده . تکنولوژی زمینی ها در مقایسه با فرازمینی ها اسباب بازی محسوب میشه .
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    0 0
    مهم تولید انبوه و داخلی سازی موتور خودرو است بقیه را ول کنید باید روی موتور قدرتمند ملی برای نفربر کار کرد
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 0
    امیدواریم به درست شدن کیفیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس