به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، با تحریم غول حمل و نقل دریایی چین از سوی آمریکا و کاهش دسترسی به نفتکشها، هزینه حمل نفت خام آمریکا به آسیا به بالاترین رقم در ۳ سال گذشته رسید.
آمریکا هفته گذشته دو واحد شرکت چینی کاسکو را که ۵۰ نفتکش غولپیکر برای آن فعالیت میکنند، به اتهام نقض تحریمهای ایران تحریم کرد. به گفته دلالان و تاجران، این اقدام سبب شد تا صادرکنندگان حاشیه خلیج فارس از کرایه کشتیهای کاسکو خوددار کنند.
بیشتر بخوانید:
راهبرد واقعیتساز ایران و آمریکا در فراواقعیت منطقه
چرا واردات محصولات آمریکایی بیشتر شده است؟
بر اساس خدمات کشتیرانی مککولینگ، نرخ حمل نفت از سواحل آمریکا به چین از ۶.۲ میلیون دلار در اوایل ماه سپتامبر به ۹.۸ میلیون دلار در این هفته رسیده است. هر نفتکش بسیار غولپیکر حدود ۲ میلیون بشکه نفت حمل میکنند.
افزایش هزینههای حمل ونقل، روزنه سودآوری صادرات نفت آمریکا به آسیا را تنگ کرده است و برخی از صادرکنندگان نفت خام آمریکا تمایلی برای رزرو کشتی با نرخ بالا ندارند.
به گفته تاجران، این امر میتواند بارگیریهای و صادرات ماه نوامبر را محدود کند مگراینکه کشتیهای بیشتری در هفتههای آینده در دسترس باشد.
یک تاجر نفت خام آمریکا گفت: « مردم از اینکه هزینهها در این سطوح بالا بماند، عصبی هستند برای همین بود که هفته گذشته بسیار آرام بود.»
به گفته دلالان، شرکت اوسیدنتال پترولیوم هفته گذشته، نفتکش تحت فعالیت شرکت کاسکو را با کشتیهای کوچکتر کرایهای از تگزاس به مقصد آسیا جایگزین کرد.