عکس اصلی

شهید مصطفی بدرالدین چند ماه پیش از شهادتش گفته بود: از سوریه باز نخواهم گشت مگر اینکه شهید شده باشم یا اینکه پرچم پیروزی در دستانم باشد.

سرویس جهان مشرق  - جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان از نخستین روزهای شروع بحران در سوریه و هجوم سیل تروریست‌های تکفیری به این کشور در کنار دولت و مردم سوریه ایستاده و هزاران شهید و جانباز را در راه دفاع از آرمان مقاومت و جلوگیری از دست‌درازی تکفیری‌ها به حرم مقدس حضرت زینب(س) تقدیم کرده‌اند.

نبرد شهر القصیر

حضور رسمی و گسترده رزمندگان مقاومت در جنگ سوریه با نبرد غرورآفرین شهر القصیر آغاز شد. در نبردی بزرگ در ماه‌های می و ژوئن سال ۲۰۱۳ رزمندگان حزب‌الله با یورش غافلگیرکننده از دو مسیر مرز لبنان و اراضی داخلی سوریه موفق به آزادسازی شهری شدند که بیش از ۲۰۰۰ تروریست، آن را به مرکزی برای ورود تکفیری‌ها از خاک لبنان به سوریه کرده بودند. پس از پایان نبرد بیش از ۶۰۰ نفر از تروریست‌ها در این شهر به هلاکت رسیدند و با موافقت فرماندهی محور مقاومت، سایر تروریست‌ها به همراه اعضای خانواده خود از شهر خارج و به حمص منتقل شدند.

القصیر پیش از آغاز جنگ داخلی حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت داشت اما گفته میشود در حال حاضر تنها ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته و عمده ساکنین آن مجبور به آوارگی در اردوگاه‌های پناهندگان در لبنان و ترکیه شده‌اند.

در طی نبرد القصیر و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از مراسم تشییع پیکر شهدا، ۱۱۴ نفر از رزمندگان حزب الله به شهادت رسیدند.

مشهورترین فرماندهان شهید حزب الله در سوریه

در میان شهدای حزب الله در جنگ سوریه، تعدادی از فرماندهان بزرگ این جنبش حضور داشتند که در زیر به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت:

شهید مصطفی بدرالدین

مصطفی بدرالدین ملقب به ذوالفقار، بزرگ‌ترین فرمانده شهید حزب الله در سوریه و مسئول عملیات نظامی مقاومت در این کشور بود که در روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ در فرودگاه بین المللی دمشق به شهادت رسید. پس از گذشت بیش از ۳ سال هنوز به طور دقیق مشخص نیست که کدام گروه مسئول ترور و شهادت این فرمانده بزرگ و جانشین شهید عماد مغنیه بود که خود در حادثه بمب گذاری در محله کفرسوسه دمشق در سال ۲۰۰۸ به شهادت رسیده بود.

 سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت این شهید که چند روز پس از شهادتش برگزار شد رسما اعلام کرد که اسراییل مسئول این حمله نبوده و احتمالا گروهکهای تکفیری که در آن زمان در ریف دمشق حضور داشتند مسئول شلیک راکت به محل حضور نیروهای حزب الله بوده‌اند. طبق اعلام منابع محلی در آن زمان، یک راکت یا موشک ترموباریک به سمت محل حضور شهید بدرالدین و همراهانش شلیک شده که موجب شهادت ایشان و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

در مورد شهید مصطفی بدرالدین نقل قول معروفی وجود دارد که چند ماه پیش از شهادتش خطاب به دوستان و اطرافیانش گفته بود :

از سوریه باز نخواهم گشت مگر اینکه شهید شده باشم یا اینکه پرچم پیروزی در دستانم باشد.

شهید سمیر قنطار

سمیر قنطار از فرماندهان حزب الله در جبهه جنوب سوریه و استان درعا بود که در حمله نیروی هوایی اسراییل در آذر ۱۳۹۴ در محله جرمانا دمشق به شهادت رسید. شهید سمیر قنطار در سال ۲۰۰۸ و پس از ۳۰ سال اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی در جریان تبادل اسرای پس از جنگ ۳۳ روزه آزاد شده در میان مردم لبنان به سید الاسرا مشهور بود.

شهید علی فیاض

علی فیاض معروف به ابوعلاء البوسنه از فرماندهان مشهور حزب الله بود که در فوریه ۲۰۱۶ در مسیر جاده خناصر در درگیری با تروریست‌های داعش به شهادت رسید. در آن زمان مسیر جاده خناصر-اثریا-حماه تنها راه ارتباطی شهر حلب با مرکز سوریه بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

شهید فیاض که به حاج علا نیز مشهور بود در دهه ۹۰ میلادی سال ها در راه دفاع از مسلمانان بوسنی در برابر ارتش نژاد پرست صرب‌ها جنگیده بود.

شهید حسن حسین الحاج

معروف به ابومحمد الاقلیم بود که در نبردهای اکتبر ۲۰۱۵ در نزدیکی شهرک عطشان در جنوب شرق ادلب به شهادت رسید. در روزهای نخستین ورود نیروی هوایی روسیه به جنگ سوریه رزمندگان مقاومت در کنار یگان‌هایی از ارتش سوریه دست به حملت گسترده در چندین محور زده بودند که این شهید بزرگوار در یکی از سخت ترین محورهای هجوم یعنی شهرک های عطشان و سکیک مورد اصابت موشک ضد زره تروریست‌ها قرار گرفته و به شهادت رسید. بنا به گفته رسانه‌های حزب الله، شهید حسین الحاج بارها هدف حملات جوخه‌های ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفته و جان سالم به در برده بود.

شهید حسن علی جفال

این شهید بزرگوار در عملیات ماه سپتامبر ۲۰۱۵ در منطقه زبدانی به شهادت رسید. عملیات حزب الله و محاصره دو شهرک تروریست نشین زبدانی و مضایا در استان ریف دمشق نقش مهمی در نجات مردم مظلوم شهرکهای فوعه و کفریا داشت و مانع از ادامه هجوم تروریست‌ها و قتل عام شیعیان تحت محاصره در این دو شهرک در استان ادلب شد. شهید جفال پیش از ورود به جنگ در سوریه در یکی از مدارس شهر النبطیه در جنوب لبنان مدرس درس شیمی بود.

برادران شهید فقیه

در ماه مه ۲۰۱۵ دو برادر فرمانده حزب‌الله به نام‌های غسان فقیه (ساجد الطیری) و جمیل فقیه در سوریه به شهادت رسیدند. غسان فقیه در منطقه قلمون در حومه دمشق شهید شد و برادرش نیز چند روز بعد در حومه ادلب به وی پیوست.

حادثه منطقه مزرعه الامل در استان قنیطره

روز ۲۸ دی ۱۳۹۳ حمله موشکی بالگردهای رژیم صهیونیستی به خودروی نیروهای مقاومت در منطقه مزرعه الامل در استان قنیطره، منجر به شهادت سردار محمدعلی الله دادی و ۶ نفر از فرماندهان حزب الله شد. در میان شهدا جهاد مغنیه فرزند شهید بزرگوار عماد مغنیه و محمد ابوعیسی حضور داشتند.

شهید جهاد مغنیه جانشین خلف پدر شهیدشان در راه مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی بود که ظاهرا حین عملیات شناسایی مناطق مرزی لبنان و بررسی شرایط منطقه جولان اشغالی توسط عوامل اطلاعاتی اسراییل شناسایی و در نهایت به شهدت میرسند.

همچنین فرمانده شهید محمد ابوعیسی از بزرگترین فرماندهان میدانی حزب الله لبنان در خاک سوریه بوده که در عملیات های بزرگی نظیر القصیر و شهرک جوبر فرماندهی نیروهای حزب الله و گروه‌هایی از مجاهدین عراقی را بر عهده داشت.

شهید محمد ابوعیسی در کنار اعضای خانواده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد عظیمی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    آمریکا همه اینها(حماس.حزب االله و...)رو شکست میده .شک نکنید.
    • رحیم IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      82 22
      فان حزب الله هم الغالبون
    • BE ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      31 7
      غلط کرده
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      33 9
      جناب محمد عظیمی؛ به نظرم اسمتو عوض کن بزار گوساله تیرانا
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      22 7
      آمریکا خود محتضر پیری است که در حال موت است برای بیماری مسری و واگیر دار آمریکا که همان میراث ستم و آدم کشی و غصب و تجاوز است دنیا باید راه درمانی به بیمارانی که در همه ی دنیا این بیماری واگیردار را گرفته اند برای آینده جهان فکر بکری بکنند - دنیای بدون ستم و تجاوز و کشتار و غصب یعنی دفن ابدی تفکر شیطانی آمریکا
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      16 6
      تنهیی فکر کردی یا کارگر گرفتی؟
    • محمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      2 3
      تو که اینقدر روحیه دادن به آمریکاییها رو بلدی پس چرانمیری کنارخودشون واز همونجا بجای ترامپ رئیس جمهور اونا بشی؟مخصوصا بااین پیشگویی های روحیه بخشت!بابا خیلی کارت درسته عظیمی جان
    • منتظر ظهور IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      3 3
      با سلام . کمی خواندن تاریخ برای همه لازم است آنهم تاریخ استعمار در جهان . یک نگاه بیانداز به رفتنی ها و ماندنی ها . نام چه کسانی به خوبی در دل مومنان باقی است و نام چه کسانی به بدی یاد می شود .تازه این در بین انسانهاست. وقتی قرار باشد بعد از این عمر دنیائی در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم پس نگرانی اصلی تازه بعد از مرگ برای بسیاری شروع خواهد شد. خوشا آنان که با شهادت در راه خدا جان دادند و ان شاء الله رو سفید نزد خدای خود روزی می خورند و وای بر آنان که برای دو روزه دنیا هر جنایتی می کنند و وقتی پیمانه عمرشان تمام شد منتظر باشند تا ببینند به چه سرنوشتی دچار شده اند و آنچه از پیش برای خود فرستاده اند چه شکلی خواهد بود. پناه می برم به خدا از شر هر چه بدی است . خداوندا ما را از رهروان راه امام حسین ع و شهدا قرار بده و ببخش و بیامرز . باشد که از روزی خوران درگاهت در جنت الماوی باشیم. ان شاء الله. اللهم عجل لولیک الفرج
    • رضا IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      4 1
      خدا دهنتو بشكنه نامرد، حزب الله بنا به فرمايش قرآن پيروزه.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      0 2
      ذر مر نزن
  • محمد313 IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    68 35
    خداوند روحشان را از اعمال و نیات ما شاد گرداند ان شاالله
  • بهروز IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    71 25
    راهشان پر رهرو یادشان گرامی
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    91 27
    جنوب لبنان چه گوهر های درخشانی داره. خدا به شما عزت روز افزون بدهد که عزت مسلمانان شده اید
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    15 3
    تا چند سال دیگه با یاری خدا قلعه خیبر این صهیونیست ها رو فتح میکنیم و انتقام تمام این شهدا رو از این رژیم قاتل میگیریم
  • amad GB ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    6 27
    ماکجا ودنیا کجا بیخود نیست که بمامیگن تروریست
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      6 2
      به ما نمیگن به اربابت و اونایی که بزرگت کردن میگن
    • رضا IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      4 2
      دريا با دهن سگ نجس نميشه دوست نامحترم ! از كى تا بحال دفاع از حقوق مسلمين كار تروريستى محسوب ميشه ؟!
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      2 4
      Yes you are
    • BE ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      4 4
      غلط میکنن با تو
  • ببم جان IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    3 7
    به خاطر ضعف شدید تو بحث زره ای و هوایی خیلی بیشتر از چیزی که باید شهید دادیم تو سوریه
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    21 2
    سلام بر شهیدان
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    4 1
    خداوند با شهدای کربلا محشورشان کند روحشان شاد
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    4 2
    خدا رحمتشون کنه باعث افتخار اسلام و مسلمین هستند امیدواریم خانواده آنها فراموش نشوند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    4 3
    رحمت الله علیه جمیع شهدا
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    1 0
    خوش به سعادتشون مردانی از جنس عاشورا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس