تئاتر امشب اینجا

نمایش «امشب اینجا» توسط محمد طباطبایی، یکی از مسئولان شناخته شده وزارت ارشاد تولید شده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به توقیف برخی نمایش‌ها پرداخته که به تهیه کنندگی مدیران وزارت ارشاد تولید شده است:

در شش ماه گذشته وضعیت توقیف و کنسل شدن اجراها نسبت به سال مشابه نرخ کمتری داشته است. برخلاف سال گذشته که نمایش‌ها درگیر پرونده‌های قضایی می‌شدند؛ به نظر می‌رسد امسال با توجه به تمهیدات دولت در اجرایی کردن نمایش، کمتر خبر توقیف اجرایی می‌شنویم. دولت در سال گذشته به واسطه رویدادهای متعدد، مسئولیت اولیه نمایش‌ها را به سالن‌دارها محول کرد تا بخشی از سخت‌گیری از اجرا آغاز شود.

به نظر می‌رسد این رویه منجر به کاهش تذکرها شده است؛ اما در شش ماه گذشته سه نمایش بیش از هر نمایش در مرکز توجه توقیفات بوده و از قضا هر سه نمایش در انقیاد مدیران فرهنگی دولتی بوده است.

در اولین اتفاق مهم حسین پارسایی و نمایش «مولن‌روژ» او به گفته فخر موسوی، مدیر شورای نظارت و ارزشیابی درگیر توقیف می‌شود. نمایشی که به گفته برخی حاوی مسائل غیراخلاقی بوده است، برخلاف برنامه اجرایش کنسل می‌شود و گروه در بیانیه‌ای آن را به برنامه‌ریزی‌ها و اکران فیلم «قسم» ربط می‌دهند. در حالی که مدیر شورای نظارت از توقیف نمایش گفته بود. حسین پارسایی سابقه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی و عضویت در شورای مرکزی نظارت و ارزشیابی را دارد.

حسین پارسایی

بیشتر بخوانید:

اعتراضات به رکیک بودن مولن‌روژ حسین پارسایی

دومین نمایش «عاشقانه‌های خیابان» شهرام گیل‌آبادی ، مدیرعامل خانه تئاتر به واسطه محتوای ضداخلاقی توقیف می‌شود. این توقیف برخلاف رویه پارسایی با هیاهو همراه است؛ تا جایی که گروهی اقدام به کشیدن گرافیتی‌هایی با موضوع توقیف نمایش در اطراف تئاتر شهر می‌کنند. رفتارهای گیل‌آبادی در فضای مجازی و البته برخی گفتگوهایش نشان می‌دهد که او چندان به مفهوم نظارت و ارزشیابی برای نمایش خود باوری ندارد.

شهرام گیل‌آبادی

بیشتر بخوانید:

مانور ابتذال شهرام گیل‌آبادی بر تن سوخته دستفروشان مترو

پوپولیسم هنری، با پول حکومت علیه حاکمیت!

کارگردان توهین‌کننده به حضرت امام(ره) طلبکار شد!

 

در تازه‌ترین رویداد، نمایش «امشب اینجا» ساخته مژگان خالقی به سبب داستانی که روایت می‌شود، دستخوش توقیف شده است. به نظر می‌رسد شورای نظارت پس از حساسیت‌ها اقدام به بررسی نمایش کرده است. نمایش «امشب اینجا» توسط  محمد طباطبایی، یکی از مسئولان شناخته شده ارشاد تولید شده است.

وجه مشترک هر سه اثر توقیفی حضور یک مدیر عالی‌رتبه فرهنگی در رأس کار است. این نکته را باید در نظر گرفت یک نمایش از نسخه بازبینی شده به سختی می‌تواند بدل به نسخه‌ای دیگر شود. به عبارتی نسخه‌های توقیف شده این نمایش‌ها تفاوت چندانی با نسخه‌های ارزیابی شده نبوده‌اند. به خصوص که هر سه نمایش در روایت و داستان مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ نه آنچه بر پایه بدیهات بوده است. در اینجا این اتهام به شورای نظارت وارد می‌شود که این نهاد برای آشنایان خود امتیاز ویژه‌ای قائل شده است و از بسیاری موارد چشم‌پوشی می‌کند. این در حالی است که نمایش یک گروه جوان با سخت‌گیری‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شود. برای مثال نمایشی برای اجرایی شدن مجبور می‌شود لباس‌هایش را تغییر دهد تا فقط - دقت شود - فقط اشاره‌اش از یک دوره تاریخی به دوره دیگری سوق یابد. یا نمایشی پیش از اجرا، به سبب مبهم بودن متن رد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

«امشب اینجا»؛ همراه با زنانی که با دوستِ شوهر خود رابطه دارند! +تصاویر

محمد طباطبایی

تسنیم در پایان نوشته است: "در حالی که محمد طباطبایی، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و از مشاوران وزیر ارشاد حاضر به پاسخ‌گویی درمورد این توقیف نشده است، تنها می‌شود استنباط کرد که در شورای نظارت امتیازی به نام رفاقت وجود دارد. رفاقتی که ناشی از نزدیکی مدیران فرهنگی و مراودات گرم میان آنان است که نتیجه آن اجرا رفتن نمایشی بدون رعایت اصول و مهمتر از همه زیر پا نهادن عدالت است. عدالتی که نمایشی را به سبب نداشتن روابط گرم به نیستی می‌کشاند و نمایشی را به سبب گره‌های آشنایی با تمام ایرادهایش روی صحنه می‌کشاند."

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس