ملک سلمان و بن سلمان

یک تحلیلگر سابق سیا در ضمن یادداشتی اذعان کرده که عربستان سعودی ناتوان‌تر از آن است که بتواند به‌تنهایی به رویارویی نظامی با ایران بیندیشد.

به گزارش مشرق، «کنث پولاک»، تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یادداشتی سراسر ضدایرانی را در نشریه معتبر «فارین پالیسی» منتشر کرده که در لابلای سطور خود، برخی نکات جالب توجه نیز دارد.

بیشتر بخوانید:

جنگ با ایران چه بلایی بر سر عربستان می‌آورد؟

پولاک در این یادداشت که عنوان آن «ترامپ بیش از آنچه ایران فکرش را می‌کرد به ایران امتیاز می‌دهد» است، به موضوع آشتی‌جویی اخیر امارات عربی متحده با ایران و کاهش نقش این کشور در جنگ یمن اشاره کرده و نوشته است: «امارات اولین کشوری بود که این را فهمید که از آنجا که دیگر نمی‌تواند برای دفاع از خود روی ایالات متحده حساب کند، اکنون باید راهی بیابد تا به‌شکل صلح‌آمیز اختلافاتش را با تهران حل کند، حتی اگر این امر مستلزم تسلیم در برابر خواسته‌های ایران باشد.»

پولاک می‌افزاید، امارات نمی‌تواند به تنهایی با تهران وارد درگیری شود. اگرچه این ترجیح ابوظبی نیست اما بدون حمایت قاطع آمریکا، امارات راهی جز آن ندارد که به‌جای مخالفت با ایران، با آن آشتی کند.

نگارنده یادداشت در ادامه سری هم به ریاض می‌زند و می‌نویسد: شایعات برخاسته از عربستان سعودی هم نشان می‌دهند که «ملک سلمان» و ولی‌عهد «محمد بن‌سلمان» نیز فشار این منطق را حس کرده‌اند اما محتاط‌تر از آن هستند که از رویه امارات پیروی کنند.

پولاک تصریح می‌کند: خروج از یمن برای محمد بن‌سلمان تحقیرآمیز است. سعودی‌ها حتی بیش از اماراتی‌ها از ایرانیان بیزارند و تسلیم شدن در برابر ایران از سوی آنها به‌شکل بالقوه به‌معنای صرفنظر از داعیه آنها برای رهبری جهان عرب است.

پولاک همچنین در بخش دیگری افزوده، با این حال، آنها نیز (سعودی‌ها) به شکل فزاینده‌ای احساس می‌کنند که گزینه دیگری پیش رویشان نمانده است. آنها قدرت آن را ندارند که به‌تنهایی با ایران بجنگند، بخصوص اگر درگیری طولانی شود.

این اذعان‌های تحلیل‌گر سابق سیا در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیرا برخی مقامات رژیم سعودی از جمله بلندگوی ضدایرانی آنها، «عادل الجبیر»، ضمن اتهام‌زنی به ایران به‌خاطر حمله ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، مدعی شده بودند که گزینه‌های مختلفی را برای مقابله با ایران مدنظر دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    3 37
    ملت ما دنبال جنگ نبوده و نیست ، اگر عربستان با ملت ایران درگیر شود نابود خواهد شد ، هر چند که ما نیز به ۱۰۰ سال پیش برمیگردیم
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      2 2
      ملت ما دنبال جنگ نیست فقط یه سری افراطی که منافعشون در به کشتن دادن جوون های مردمه دنبال جنگ هستن
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      0 9
      عربستان نابود نخواهد شد ایران تکه پاره خواهد شد و عربستان فوق فوقش 10 سال طول خواهد کشید تا بازسازی شود
  • محمد IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    29 3
    زر زدی مردک. این شترها در بهترین حالت تومبان خودشان رو بالا بکشند، هنر کردند.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    5 26
    شما هم نمیتونید
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    0 0
    اینو بچه 10 ساله ایرانی هم میدونه نیاز به گفتن تحلیلگر سیا نبود
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    4 0
    برررررررو عامو گنده تر از ایناشم رو زدیم نتونستن که هیچ غلطی بکنند بماند که تشکر هم کردند امارات و عربستان و ... کیلویی چند. کافیه نظامیان ما یه پخ بکنند بوی گند اینا تا خود آمریکا رو هم میگیره!
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    4 0
    ولیعهد عربستان دراین عکس درگوش پدر خود میگوید تا از دار دنیا نرفته ای به من بگو که پدر واقعی ام کیست چون همیشه مادر به من میگوید ای والد الزنا
    • ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      0 0
      ایول. عجب خلاقیتی. کیف کردم.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 1
    هیچ 10 تا ریاض هم جمع بشن توان مقابله با ایران رو ندارن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    7 0
    ریاض به تنهایی که هیچ، با کمک همه دنیا هم قادر به نبرد با ایران نیست. صدام را بیاد بیاور این خردمند..... داعش را به یاد بیاور ای ..... داعشی که همه غربیها و عربیها پشت او بودند
  • احسان معتمدی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    2 0
    گزینه جبیر و عربستان این است یک بروند سواحل مغرب عیاشی کنند دو بروند سواحل فرانسه عیاشی کنند ...... ...... ...... با امریکا و اروپا هم جرات ندارند حالا اینها فقط
  • س ر IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 0
    درود درود باید ایران را سراسر موشک بکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس