کد خبر 996447
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
اعتراضات مصر

دومین جمعه از اعتراضات مصری‌ها با تدابیر امنیتی شدید، قطع خدمات اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و تبدیل شدن سرزمین فراعنه به پادگان نظامی همراه شده است.

به گزارش مشرق، مصر در دومین جمعه تظاهرات مصری ها به یک پادگان نظامی تبدیل شده است و السیسی دست به دامان آمریکا شده است و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وی را رهبر بزرگ توصیف کرده است.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد. ترامپ در این دیدار، السیسی را یک رهبر بزرگ توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار دولت سیسی به معترضان

وی با اشاره به تظاهرات علیه السیسی در مصر گفت: «معتقدم که علیه همه تظاهرات برگزار می شود حتی علیه باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا تظاهرات برگزار می شد. سیسی یک رهبر بزرگ و محترم است و قبل از آنکه به قدرت برسد در مصر آشوب بود!».
ترامپ: سیسی یک رهبر بزرگ و محترم است و قبل از آنکه به قدرت برسد در مصر آشوب بود!

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد: «عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در کشورش با درخواست هایی برای کنار رفتن از قدرت روبرو است اما در آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وی را رهبر بزرگ توصیف می کند!

این رسانه در ادامه می نویسد: ترامپ بار دیگر تمایل خود به مستبدان را نشان داد. وی چندی قبل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را دوستش معرفی کرده بود. وی در حالی از السیسی تمجید می کند که سازمانهای حقوق بشری و جامعه بین المللی خواهان توقف موارد نقض حقوق بشر در مصر که به نحو بی سابقه افزایش یافته است، هستند.

واشنگتن پست آورده است: نگرانی ها درباره موضع گیری ترامپ در مصر ایجاد شده است که مفهومش این است که ترامپ از اقدامات سرکوبگرانه نظام السیسی حمایت می کند. وی نمی داند که این تبعات خطرناکی برایش به دنبال دارد. السیسی از سرکوب مخالفانش شرم ندارد و ترامپ هم دوست دارد که به رهبرانی که این خط مشی را دنبال می کنند، ملحق شود».

مصر تبدیل به پادگان بزرگ شده است

شبکه الجزیره از تظاهرات در برخی مناطق مصر علیه السیسی گزارش داد از جمله شهرهای قنا، الاقصر و الجیزه.

الجزیره گزارش داد: «بر اساس این گزارش همه راههای منتهی به میدان التحریر بسته شده است. ایستگاههای مترو انور سادات و جمال عبدالناصر و احمد  عربی بسته شده اند. همه مراکز از جمله قهوه خانه های نزدیک میادین بزرگ بسته هستند و این به خاطر دستورات امنیتی که به صاحبان آنها داده شده، است. شاهدان عینی اعلام کردند که در نزدیکی قهوه خانه ها میادین بزرگ نیروهای حامی السیسی با لباس غیرنظامی مستقر شده اند و اقدام به تفتیش هویت افراد می کنند».

همزمان آنگونه که رسانه ها اعلام کرده اند حدود ۲۰۰۰ نفر به دنبال تظاهرات و اعتراضات جمعه گذشته بازداشت  شده اند.


همه شیوه هایی که حکومت السیسی به کار گرفته، مشابه تحرکات حسنی مبارک در زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر است.

همه شیوه هایی که حکومت السیسی به کار گرفته، مشابه تحرکات حسنی مبارک در زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر است.

حامیان السیسی به مخالفان و معترضان هشدار داده اند که دوربین های نصب شده در خیابان ها سبب شناسایی چهره معترضان خواهد شد و معترضان قبل از رسیدن به خانه های خود بازداشت خواهند شد.

همزمان تظاهراتی در حمایت از السیسی برگزار شده است که بدون شک برای مقابله با اقدامات معترضان است.

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران امور مصر، موجی که از جمعه گذشته در مصر شروع شد اولین هشدار به السیسسی و نشان دهنده خشم مردمی در قبال اقدامات مستبدانه حکومت وی بود. گزارش های رسانه ای از محدود کردن آزادی بیان و سلطه حکومت بر رسانه ها و اوضاع اقتصادی ناگوار و افزایش فقر به نحو نگران کننده حکایت دارد و در کنار آن اتهامات خطرناکی درباره حیف و میل اموال بیت المال از سوی رئیس جمهور و دولت وی وجود دارد.

کل کارنامه سیاسی و اقتصادی السیسی زیر سئوال است

از نگاه ناظران امور، نکته قابل توجه این است که این تظاهرات در واکنش به اقدام خاص دولت مصر رخ نداد بلکه به خاطر همه سیاست های السیسی از آغاز روی کار آمدنش در قدرت است که کارنامه سیاسی و اقتصادی شکست خورده ای به اعتقاد ناظران امور دارد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که به تازگی از سفر خود به نیویورک بازگشته است اعلام کرد که درخواست برای برگزاری تظاهرات در مصر نگران کننده نیست.

وی افزود: «همگان باید بدانند که ملت مصر هوشیار شده است و می داند که چگونه واقعیت تحریف می شود».

السیسی از مصری ها خواست نسبت به هیچ چیز نگران نشوند.

این در حالی است که سازمان دیده بان حقوق بشر از بازداشت هزاران نفر قبل از تظاهرات امروز خبر داده و اعلام کرده است که سایت های اینترنتی و دیگر خدمات اینترنت شامل شبکه های اجتماعی فیلتر شده اند.

ساره لی ویتسون مدیر خاورمیانه ای سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: «به نظر می رسد  که بازداشت های جمعی و اقداماتی که حکومت مصر انجام داده است و نیز محدودیت های اعمال شده بر اینترنت با هدف بازداشتن مصری ها از تظاهرات رخ داده است».

حاکمانی که تصور می کنند مادام العمر در قدرت می مانند

الاخبار در گزارشی با اشاره به اوضاع مصر آورده است: «در تاریخ مصر هر طاغوتی به شیوه مختلف کنار رفته است. شاید برخی شرایط مشابه بوده است اما وجهه مشترک همه آنها این است که همه کسانی که بر کرسی ریاست در مصر نشستند گمان می کردند که مادام العمر در حکومت می مانند و این با وجود مخالفتها بوده است.پنج سال حکومت السیسی به گونه ای پیش رفته است که گویا وی با همه سر جنگ دارد.

مردی که زنان و مردان را به سوی رویارویی با اخوان المسلمین کشاند، هم اینک با خشم بی سابقه ای روبرو است.

مردی که زنان و مردان را به سوی رویارویی با اخوان المسلمین کشاند، هم اینک با خشم بی سابقه ای روبرو است

این رسانه می نویسد: این به دلیل مواضع محمد علی به خاطر افشای فساد تاسیس کاخ های ریاست  جمهوری نیست  بلکه به افزایش قیمت ها و نبود فرصت شغلی و چمبره انداختن حکومت بر همه چیز در مصر است».

این در حالی است که قاهره ترکیه و قطر را ورای اعتراضات و تظاهرات در مصر می داند به طوری که سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت: «رسانه های ترکیه ای و قطری علیه مصر توطئه می کنند و دعوت به مشارکت در تظاهرات و هرج و مرج می کنند. این اقدامات تحریک آمیز مردود است».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس