برجام

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ مستاصل است و سر و صدای او از سر ترس است نه ناشی از قدرت، اظهار داشت: موقعیت ما باید توسط تیم مذاکره کننده و شخص آقای روحانی بهتر درک می شد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر حسن روحانی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: در مورد سفر آقای روحانی به نیویورک حرف و حدیث زیادی منتشر و یک سری عکس بیرون آمده و صحبت‌هایی از ایشان و وزیر امور خارجه نقل می‌شود که مجموعاً آنها را مثبت ارزیابی نمی‌کنم و خوب است که راجع به صحبت‌های صورت‌گرفته و نوع واکنش‌ها پاسخگویی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

اصلاحات پیشنهادی ایران در برجام چیست؟

دلار ۲۰ هزارتومانی محصول «مقاومت» یا «وادادگی»؟

وی با اشاره به اینکه درقبال بیانیه آن سه کشور خوب بود که آقای روحانی در جلسه دیدار با آقایان جانسون و مکرون و خانم مرکل خیلی جدی‌تر برخورد می‌کردند؛ نه اینکه تصاویری از لبخند و اظهار رضایت منتشر شود، گفت: موضع‌گیری اروپایی‌ها با منافع و شخصیت ملی ما انطباق ندارد و باید به آن‌ها پاسخ صریح و جدی داده می‌شد و حداقل در چهره آقای روحانی یا در بیاناتشان این نارضایتی را می‌دیدیم ولی با این شرایط فضا برای ما مثبت نخواهد بود و ما را کماکان در موضوع مطالبات ناحق اروپایی‌ها حفظ خواهد کرد.

ظهره‌وند با اشاره به برخی صحبت‌های مطرح در خصوص احتمال دیدار روحانی با ترامپ خاطرنشان کرد: در صورت انجام چنین ملاقاتی اگر آقای روحانی برگردند، اروپایی‌ها و آمریکایی ها خیلی تندتر و وقیحانه‌تر علیه ما موضع‌گیری خواهند کرد چون باید پاسخ لازم را در دیدار رو در رو دریافت می‌کردند.

وی افزود: وقتی ما الان با روی باز با آنها برخورد می‌کنیم و واکنش مناسب را در لحظه به آنها نمی‌دهیم، قطعاً در گام بعدی گستاخانه‌تر و مطالبه‌گرانه‌تر با ما برخورد خواهند کرد و ما فرصت را برای تنظیم طرف مقابل از دست داده‌ایم؛ چون موضعگیری ما در نیویورک و در دیدار رو در رو با سران اروپا پژواک پیدا می‌کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که باید ببینیم آقای روحانی امروز در مجمع عمومی چه پاسخ قوی به اروپایی‌ها می‌دهد تصریح کرد: مجموعه آنچه را که به ما گفته‌اند و مجموعه مطالبات به حقی که بر زمین مانده را باید در آنجا بسترسازی کنیم و اینها نکات جای سوال است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت تاکید سران اروپا به رئیس جمهور مبنی بر دیدار با ترامپ اظهار داشت: نوع مواضع اروپایی‌ها نشان می‌دهد که با آقای ترامپ کاملاً هماهنگ هستند. صحبت‌های ترامپ در مجمع عمومی و انتظارش برای دیدار، نوعی فشار برای مذاکره است و موضعگیری‌ای که اروپایی‌ها گرفتند نیز نشان از فشار ایران برای سوق دادن به سمت مذاکره است.

ظهره‌وند با بیان اینکه اثبات شد که اروپا بدون آمریکا عددی نیست بیان داشت: لذا از اروپایی‌ها نمی‌توان انتظاری داشت چون ذیل سایه آمریکا حرکت می‌کنند و هیچ گسستی و اختلافی بین آنها وجود ندارد و نوع مواضع ماست که می‌تواند رفتار آن‌ها را تنظیم کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کاسه ترامپ در عرصه سیاست خارجی خالی است و چیزی برای عرضه ندارد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که کنگره می‌خواهد ترامپ را استیضاح کند و او با چنین شرایط دشواری اگر بتواند با حداقل امتیازی که می‌تواند بدهد، ملاقاتی را با روحانی شکل دهد می‌تواند روی این دیدار تا سال ۲۰۲۰ مانور دهد.

وی با بیان اینکه ترامپ مستاصل است و سر و صدای او از سر ترس است نه ناشی از قدرت، اظهار داشت: موقعیت ما باید توسط تیم مذاکره کننده و شخص آقای روحانی بهتر درک می شد که ما در چه موقعیتی وارد سازمان ملل می‌شویم.

ظهره‌وند تاکید کرد: این یک خطای راهبردی است که خدای ناکرده دیداری با ترامپ صورت گیرد چون با جلساتی که با سه کشور اروپایی انجام شد بعد از برگشتن آقای روحانی به ایران کارمان دشوارتر خواهد شد.

ظهره‌وند با بیان اینکه ترامپ مستاصل است ولی می‌خواهد کارش را مجانی و با یک دیدار جلو ببرد، گفت: کسی که به عمران خان هم متوسل می شود یعنی به هر حشیشی متشبس شده تا بتواند مشکل خود را حل کند ولی قادر و حاضر نیست که امتیاز دهد.

وی افزود: ترامپ می‌خواهد بگوید سیاستی که روی دست گرفته یعنی فشار حداکثری و مهار تهدیدات جواب می دهد در واقع او می‌خواهد از سیاست دفاع کند و اگر بتواند سیاست خود را به عنوان روشی کارآمد در افکار عمومی آمریکا به اثبات برساند، نجات پیدا خواهد کرد. رو به آقای روحانی و طرف مقابل ارزش قائل نیست بلکه نیاز دارد که سیاستش را به اثبات برساند.

ترامپ می‌خواهد بگوید فشار حداکثر ایران را به پای میز مذاکره کشانده تا الان کرده هم موفق بوده است تاکید کرد: نباید اجازه چنین اتفاق بدهیم چون خطای استراتژیک است.

ظهره وند با اشاره به اظهارات روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل کند، اظهار داشت: امروز ترامپ آمده و ادعاهایی کرده سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی فرصت خوبیبرای پاسخ به آن‌ها است.

وی با اشاره به اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: گفت یا همه انرژی هسته ای ندارند انرژی هسته ای شامل همه چیز می شود. وقتی این حرف را می زند گذاری دارد چون افکار عمومی آن را به‌عنوان حرفی متوازن قلمداد می‌کند لذا باید محورهایی را که ترامپ به عنوان یک تهدید مطرح کرده باید به فرصت تبدیل کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید مسئله یمن را باز و مطرح کنیم تصریح کرد: باید مسئله هسته ای را هم باز و تبیین کنیم و اجازه ندهیم که ما را در جایگاه متهم قرار دهند باید حقوقمان را در همه مسائل امنیت منطقه‌ای و آبراه ها و آزادی کشتیرانی روشن کنیم و بگویم که غرب چگونه بازی می کند که امنیت شهروندان خودش را هم به خطر می‌اندازد. این صدا به افکار عمومی می‌رسد و این فرصت نباید از دست برود.

ظهره وند با بیان این که در همان محورهایی که ترامپ به ما حمله کرد باید به او حمله کنیم، تصریح کرد: بحث هایی مثل هرمز و صحبت هایی که در این خصوص مطرح می شود اگر طبق آنچه که گفته می شود باشد چیز جالبی نیست. ما به جای اینکه ابتکارهای اینگونه دست بزنیم باید متناسب کار کارشناسی دشمن اقدام کرده و بنیان آن کار کارشناسی را بزنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    0 0
    مذاکره کن باید اعدامش کننن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس