کد خبر 995645
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
عربستان امارات

روزنامه الشرق قطر در سرمقاله امروز خود موضع ایران درقبال امور جاری منطقه را سنجیده توصیف کرد و نوشت: بعد از آنکه امارات و عربستان دریافته‌اند ترامپ غیرقابل اعتماد است، حمایت از جنگ ایران را رها کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه «الشرق» قطر در سرمقاله امروز خود به قلم «ماجد الانصاری» با عنوان «ایران در میان حملات ابقیق و نشست‌های نیویورک»، پاسخ‌های حیرت آور نیروهای یمنی به تجاوزهای عربستان و ملاقات‌های رئیس جمهور ایران با سران غرب در نیویورک را نشات گرفته از موضع‌گیری سنجیده ایران در مناقشه با آمریکا دانست.

بیشتر بخوانید:

نتیجه تجاوز به کشور قطعا انهدام و اسارت خواهد بود/ با کشورهای منطقه هیچ دشمنی نداریم

این دو گزینه، پیش روی شما اختیار با خودتان است!

در این یادداشت آمده است: علی رغم اینکه ایران دست داشتن در حملات به تاسیسات نفتی عربستان را به طور مستمر تکدیب می‌کند، اما دنیا آن را یک تشدید تنشی خطرناک می‌خواند که قواعد بازی در منطقه را تغییر می‌دهد.

نویسنده حملات یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو را که کاهش نیمی از تولید نفت عربستان را به همراه داشت باعث شکنندگی وضعیت امنیتی بخش انرژی در منطقه خواند و افزود: این حملات همچنین نشان داد که تهران آماده عبور از خطوط قرمز درباره امنیت جهانی انرژی است.

به نوشته الشرق، «اما به جای اینکه محصول این اتفاق پاسخی قاطع علیه ایران باشد خلاف آن را شاهدیم. روحانی این هفته وارد نیویورک شد و با رهبران غربی ملاقات می‌کند و بیشتر اظهارات آمریکا درباره جلوگیری از جنگ با ایران است.این مسئله چگونه قابل توضیح است؟». 

نویسنده آنچه را شدت بخشیدن به اوضاع (منطقه) توسط ایرانی‌ها خواند، یک ماجراجویی بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: اما واضح است که ایرانی‌ها در دوره  اخیر رفتارهای سیاسی پیرامون خود را خوب سنجیده‌اند و به سه نتیجه اصلی رسیده‌اند.

وی افزود: نکته اول این است که رئیس جمهور آمریکا جنگ نمی‌خواهد و از هر راه ممکن از آن جلوگیری می‌کند. خصوصاً که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بنابراین اگر تهران با تشدید وضع نظامی از هدف قرار دادن شهروندان و سربازان آمریکایی خودداری کند، گمان نمی‌رود که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی بیشتری بر آن اعمال کند.

الانصاری نوشت: نتیجه دومی که ایران به آن دست یافته است، فقدان اجماع بین‌المللی درباره هدف قرار دادن ایران است. واضح است که ترامپ در گفتمان تند خود در قبال ایران تنهاست. حتی انگلیس که نخست وزیر آن ایران را به داشتن مسئولیت مستقیم این حملات متهم کرده، آزادسازی کشتی حامل نفت ایران در جبل طارق را در تقابل مستقیم با موضع واشنگتن پذیرفت و این امر موضع ترامپ و تندروهای دولت وی را تضعیف می‌کند در صورت اینکه بخواهند موضع محکمی در قبال تهران بگیرند.

الشرق نوشت: نتیجه سوم این است که ریاض و ابوظبی گزینه حمایت از حمله آمریکا به ایران را رها کرده‌اند. اول به این دلیل که تجربه قبلی این دو پایتخت را متقاعد کرد که ترامپ در گزینه رویارویی و جنگ غیرقابل اعتماد است و دوم اینکه دو کشور تهدید واقعی را برای منافع خود احساس می‌کنند و همین امر آنها را مجبور به نرم کردن لحنشان در قبال ایران می‌کند.

این روزنامه تاکید کرد: بر اساس این واقعیت تهران تصمیم گرفته است که گزینه تشدید تنش در این شکلی که مطالعه و سنجیده شده است، بهترین گزینه در نظر گرفته شود ، اما سوال این است که ایران با این تشدید تنش به چه موفقیتی دست خواهد یافت؟

نویسنده بر این باور است که به نظر می‌رسد تصمیم سازان ایرانی روی این موضوع حساب کرده‌اند که  تمایل رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به آتش بس تا قبل از انتخابات و انجام دیداری با روحانی مشابه دیداری که با رهبر کره شمالی انجام داد موجب بازگشت معافیت‌های تحریمی می‌شود. به گونه ای که نفت ایران بار دیگر به دنیا صادر می‌شود و دلارهایی که تهران به آن برای اقتصاد در معرض فروپاشی خود نیاز دارد باز خواهد گرداند و در عین حال حضور راهبردی تهران در دنیا حفظ خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که تهران به بیش از شش ماه زمان نیاز ندارد تا بتواند اوضاع داخلی خود را سر و سامان دهد و موضع خود در مناقشه با واشنگتن را تجدید کند، ایران آماده یک اتفاق پیش بینی شده است یا دولت در واشنگتن تغییر کند یا اوضاع منطقه‌ای متحول شود.

نویسنده در پایان با بیان اینکه به طور کلی ایرانی‌ها عادت دارند با زمان بازی کنند، گفت: اما همه اینها از جدی بودن اوضاع امروز منطقه کم نمی‌کند. ایرانی‌ها در حالی که بازی را به صورت ماهرانه انجام می‌دهند اما در حال حرکت بر لبه پرتگاه هستند و فقط یک گلوله سرگردان می‌تواند در یک لحظه، منطقه را شعله‌ور کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    19 4
    آمریکا گاو شیرده میخواد نه مارمولک جنگ طلب وهابی نفهم بفهم.
  • غلام NL ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    1 0
    یه مقداری درسته .ویه مقداری هم غلطه
  • علی IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    4 1
    مرگ بر امربکا عبادت است
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    2 0
    عجب کلاهی سرشون گذاشت ترامپ!!! حالا برید معامله قرن رو امضا کنید!!!!پول رو که دادید تجهیزات نفتی رو که به باددادید .بازم باید بدید تا گدابشید حداقل به عرب بودن وسنی بودن خودتون خیانت نکنید وفلسطینی ها رو نابود نکنید
  • ehsan IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    مشرق نیوز یعنی هیچ خبری از عربستان نداری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس