کد خبر 995535
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
ایران و روسیه

بحبوحه تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس بود که خبر برگزاری رزمایش دریایی میان ایران و روسیه پیامی روشن از ایران به واشنگتن وهم‌پیمانان منطقه‌ای آن ارسال کرد.

به گزارش مشرق، بحبوحه تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس بود که خبر برگزاری رزمایش دریایی میان ایران و روسیه پیامی روشن از ایران به واشنگتن و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن ارسال کرد که اصلی‌ترین آن ائتلاف مستحکم میان ایران و روسیه درصورت بروز هر اتفاقی در خلیج‌فارس بود. حال با دیپلماسی نظامی ایران، چین نیز ضلع سوم این ائتلاف شده است: مثلث قدرت در شرق عالم که قطعا توانایی مقابله با هر اتفاقی را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

پیام‌ها و اهمیت بازدید رییس ستاد کل نیروهای مسلح از Zhuzhou / استاد پنهانکار و ضدزیردریایی چین میزبان ژنرال بلندپایه ایرانی+عکس

همزمان با تلاش‌های آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس، ایران از آمادگی برای انجام رزمایش مشترک بین نیروهای دریایی ایرانی و روسی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان خبر داد. هرچند اقیانوس هند و دریای عمان محل برگزاری این رزمایش اعلام شد، باتوجه‌به همجواری این دریاها با تنگه هرمز و خلیج‌فارس از جنبه جغرافیای سیاسی، با این منطقه مرتبط‌اند. دراین‌میان، اروپایی‌ها ضمن دریافت معنای این پیام، نگرانی خود از انجام این مانورها را از زبان موگرینی ابراز کردند.حال رییس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح از پیوستن چین به این رزمایش خبر داده است؛ مثلثی که پس از سفر سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، به‌عنوان اولین شخصیت عالی‌رتبه نظامی کشورمان به این کشور شکل گرفت.

سردار رسول سنایی‌راد،معاون سیاسی دفتر عقیدتی- سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، با اشاره به رزمایش مشترک سه‌جانبه ایران، روسیه و چین عنوان کرد: رزمایش مشترک ایران با کشورهای روسیه و چین به‌نوعی شکل‌گیری زمینه‌های ائتلافی جدید است و زمینه‌های همگرایی قدرت‌های نوظهور را نشان می دهد.سنایی‌راد با بیان اینکه دوران تک‌قطبی در جهان به‌پایان رسیده است، افزود: اکنون زمان تک‌قطبی پایان یافته و زمینه‌هایی برای شکل‌گیری قدرت‌های جدید ایجاد شده است که در ذیل آن ایران هم می‌تواند متنفع باشد.

همچنان‌که محور مقاومت در منطقه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. وی با اشاره به سفر اخیر سردار باقری به چین و توافق برای رزمایش مشترک، یادآور شد: بعد از آمدن سردار باقری به ستاد کل نیروهای مسلح، شاهد شکل‌گیری دیپلماسی دفاعی هستیم. سفر او به ترکیه، روسیه و چین نشان می‌دهد به دیپلماسی دفاعی اهمیت می‌دهد و ارتقای توان دفاعی ایران به اضافه ایفای نقش‌های مهم راهبردی در منطقه را دنبال می‌کند؛ همچنان‌که این همکاری راهبردی در جنگ سوریه با روس‌ها شکل گرفت و سلطه آمریکا دراین‌باره به چالش افتاد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی -سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: چین به‌دنبال مواضع آرام است. بهتر است بدانیم این رزمایش به‌معنای جنگ نیست؛ چراکه ما در منطقه به‌دنبال آرامش و ثبات بوده و قائل به این هستیم که سلطه مخل امنیت است. وی با بیان اینکه امروز ایران به موازنه جدیدی دست پیدا کرده است، گفت:  مقاومت در شرایطی به‌وجود آمده که ایران نیازی به ائتلاف فرامنطقه‌ای ندارد. واقعیت این است برای مهار یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا باید شرایط جدیدی فراهم کرد که از توان قدرت‌های مستقل بهره گرفت.

همان‌طورکه در موضوع سوریه اشاره کردم که با روس‌ها دراین‌باره همکاری مشترک کردیم، بدون اینکه وابستگی ما را به روسیه رقم بزند.این کارشناس ارشد نظامی افزود: امروزه، برخی کشورهای عربی منطقه در وابستگی به قدرت‌های غربی، توان دفاعی مستقلی ندارند؛ اما ما پس از جنگ علاوه‌بر قدرت دفاعی به قدرت بازدارندگی دست پیدا کردیم و همچنین، ضربت اول و متقابل را هم داریم که می‌توان به موضوع کشتی انگلیسی و سقوط پهپاد آمریکایی دراین‌باره اشاره کرد. 

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس