کد خبر 995386
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶
مذاکره نمایه

مقامات وزارت خارجه در اظهارات تأمل‌برانگیز از مذاکره جدید ایران با آمریکا سخن گفته‌اند. این در حالی است که در شرایط فعلی مذاکره موضوعیت ندارد و غرب باید به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش مشرق، «کریستین امانپور» خبرنگار و مجری شبکه خبری سی ان ان که با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دفتر نمایندگی کشورمان در نیویورک مصاحبه کرده است بعد از مصاحبه در حساب توئیتری خود نوشت: «ظریف به من گفت که رئیس‌جمهور روحانی حاضر است با (دونالد) ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد؛ لغو تحریم‌ها در ازای نظارتهای دائمی‌بر برنامه هسته‌ای ایران».


امانپور در ادامه از قول ظریف نوشت: شاخه زیتون همواره روی میز است و ما یک‌بار دیگر آن را نشان دادیم.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: دنبال مذاکرات جامع با ایران هستیم

کدخدایی: ایران به مذاکره ذلیلانه تن نمی‌دهد

چرا مذاکره در نیویورک منتفی است؟


منابع دیپلماتیک به خبرگزاری صدا و سیما گفته‌اند، وزیر خارجه ایران به سی ان ان گفته اگر در ازای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران؛ شاهد لغو نهایی تحریم‌ها در کنگره آمریکا باشیم و آمریکا بطور فوری تعهداتش را انجام دهد؛ آن وقت دیدار ایران و آمریکا در چارچوب ۵+۱ انجام می‌شود.


ظریف گفته است: ما آماده مذاکره هستیم، اما درباره شرایطی که نه تنها برای یک سال ونیم یا پنج سال و نیم اعتبار داشته باشد. ما باید درباره یک توافق دائمی‌مذاکره کنیم.


درهای مذاکره!


همچنین عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت گفت: برای آغاز مذاکرات حقیقی، جنگ اقتصادی باید پایان یابد. برای پایان‌دادن به جنگ اقتصادی نیز ابتدا به یک آتش‌بس به منظور برقراری مذاکراتی واقعی و دست‌یافتن به راه‌حل‌های پایدار نیازمند هستیم. نه تنها ما، بلکه هیچ کشوری تحت فشار مذاکره نخواهد کرد.


عراقچی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «اگر آمریکا به توافق جامع هسته‌ای بازگردد، حسن روحانی در نشستی چندجانبه با دونالد ترامپ دیدار خواهد کرد» گفت:اگر ترامپ به توافق هسته‌ای بازگردد، ما در چارچوب نشست ۱+۵ با آمریکا دیدار خواهیم کرد.


وی اظهار داشت: برنامه آقای روحانی و مکرون تشکیل یک آتش‌بس بوده تا بتوانند از طریق مذاکرات گسترده به راه‌حلی پایدار دست پیدا کنند. ما معتقدیم که این نقشه جواب خواهد داد. هیچ کشوری بدون آتش‌بس و تحت فشار مذاکره نخواهد کرد و ما نیز این کار را نمی‌کنیم.


معاون وزیر امور خارجه افزود: ما در مقابل فشار حداکثری به مقاومت حداکثری خود ادامه خواهیم داد. اگر آنها فشار حداکثری را کنار بگذارند، درهای مذاکره باز خواهند شد.


به گزارش خبرگزاری‌ها، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه- که این روزها نقش پلیس خوب را در کنار ترامپ در نقش پلیس بد در موضوع ایران ایفا می‌کند- در مسیر پرواز از پاریس به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران همراهش گفت، «درباره پرونده ایران، ممکن است اقدامی در نیویورک رخ دهد».


ظریف و عراقچی، موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح کرده‌اند. این پیشنهاد تأمل‌برانگیز از چند جنبه قابل بررسی است.


رفتار تحقیرآمیز آمریکا


مطرح‌کردن موضوع مذاکره در حالی است که آمریکا در ماه‌های اخیر بر شدت اقدامات ضدایرانی خود با چاشنی تحقیر و توهین افزوده است.


روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده است که وزارت خارجه آمریکا از صدور روادید برای یک سوم اعضای هیئت ایرانی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کرده است.


در روزهای گذشته آمریکا در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد که برای هیئت ایرانی جهت حضور در نشست سالانه سازمان ملل روادید صادر نمی‌کند. طرف آمریکایی سپس در رفتاری توهین‌آمیز تنها برای بخشی از هیئت ایرانی روادید صادر کرد.


همچنین چندی پیش آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد. پیش از آن نیز واشنگتن در اقدامی توهین آمیز و غیرقانونی برای‌تردد هیئت ایرانی در نیویورک، محدوده بسیارکوچکی را تعیین کرد.


این رویکرد دولت ترامپ و کارشکنی‌های آن، به هیچ عنوان بوی استقبال از مذاکره نمی‌دهد؛ مگر در فضای توهین و تحقیر.


مذاکره یا  «دیکته‌کردن دستورات»؟!


رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی بارها اذعان کرده‌اند که هدف اصلی واشنگتن در مذاکره با دیگر کشورها، نه توافق برای انجام تعهدات دوطرفه بلکه دیکته کردن دستورات به طرف مقابل است. دستوراتی که هدف اصلی آن خالی کردن دست طرف مقابل از مولفه‌های قدرت است.


بر همین اساس با هیچ توجیهی نمی‌توان با طرف قلدر و عهدشکنی که صرفا به دنبال دیکته کردن دستورات جهت امتیازگیری یکطرفه است مذاکره کرد.


گسترش تعهدات برجامی ایران!


در حال حاضر مسئله ایران و آمریکا، مذاکره نیست بلکه عهدشکنی آمریکا در اجرای توافقات از جمله برجام است.


در سال ۹۴ توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ امضا شد. اما به اذعان دولتمردان از آن زمان تاکنون آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.


پس وقتی تعهدات برجامی آمریکا بر روی زمین است، صحبت از نظارت‌های دائمی ‌بر برنامه هسته‌ای ایران صرفا گسترش تعهدات برجامی ایران بدون هیچ ما به ازایی است.


طبق اظهارات مقامات ارشد دولت، بر طبق برجام می‌بایست در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌های ضدایرانی- در دی ماه ۹۴- به‌صورت یک‌باره لغو می‌شد و نه تعلیق.


حالا طرف مقابل، تعهدات بدیهی خود را انجام نداده و مقامات وزارت خارجه در اقدامی تأمل‌برانگیز، می‌گویند ما تعهدات خود را افزایش می‌دهیم تا شاید آمریکا به تعهدات قبلی خود عمل کند. آیا چنین رویکردی مبتنی بر روش «برد- برد» است؟!


چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته بود:«زمانی که رئیس CIA بودم، دروغ می‌گفتیم و تقلب و دزدی هم می‌کردیم. این کارها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است». وقتی طرف آمریکایی به دروغ و تقلب افتخار می‌کند، آیا می‌توان با او به توافق رسید؟!


چندی پیش ظریف گفته بود توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد، پیش از آن نیز روحانی، مذاکره با آمریکا را دیوانگی نامیده بود.


همان‌طور که دولتمردان پیش از این اعلام کرده بودند، برجام قابل مذاکره مجدد و افزایش تعهدات نیست. ما تمام و کمال، هزینه‌های برجام را پرداخته‌ایم و مطالبه ما نیز، همه تعهدات ضد تحریمی اروپا و آمریکاست. طبعا برای یک معامله، دو بار هزینه نمی‌کنند.
بنابر مستندات متعدد، مذاکره با آمریکا فاقد کمترین موضوعیت است. آمریکا فقط می‌تواند به شکل مشروط، به کمیسیون مشترک برجام برگردد.


طرح صلح هرمز


وزیر امور خارجه در نشستی با خبرنگاران در مقر سازمان ملل، ابتکار جمهوری اسلامی برای امنیت تنگه هرمز و خلیج ‌فارس را تشریح و بر همکاری هشت کشور منطقه برای پیاده کردن آن تأکید کرد.


ظریف در این نشست که با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در مقر نمایندگی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، گفت: تنگه هرمز نه تنها از لحاظ استراتژیک مهم است، ابتکار هرمز یا ایده ائتلاف برای امید را رئیس جمهوری ایران مطرح کرده که بسیار برای ما جدی است. 


وی افزود: این ابتکار چرخشی از مفهوم خرید امنیت به سمت اتکا به خود مردم منطقه و همکاری میان آنهاست. اینها بنیان امنیت در منطقه هستند و بدون آنها امنیت، خیالی دست نیافتنی در منطقه خواهد بود.


وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه آنچنان بچه گانه رفتار می‌کنند که از کاربرد نام خلیج ‌فارس خودداری می‌کنند. این در حالی است که تا ۵۰ سال پیش، سربرگ‌های دولت عربستان «الخلیج الفارسی» را درج می‌کرد.


ترامپ در اظهارنظری مضحک گفت: حاضر است طرح پیشنهادی تهران برای برقراری آرامش در منطقه را بشنود.  


دیدارهای ظریف


وزیر خارجه ایران در ادامه فعالیت‌های خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، «یپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک و «پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش فارس، ظریف با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار خواهد کرد.


چهارشنبه سوم مهر ماه سال جاری وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است با حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، درباره این توافق و آینده آن به گفت‌وگو بنشینند. این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ایران در پی مصوبه شورای عالی امنیت ملی وارد گام سوم کاهش تعهدات برجامی  شده است.


به نوشته نیویورک تایمز، ظریف در نشست با خبرنگاران در نیویورک گفته است اروپایی‌ها بعد از متعهدشدن به حفظ برجام، نتوانستند حتی به یک تعهد خود عمل کنند.


وی در ادامه تأکید کرده است: تنها راه اروپا در قبال ایران، سرپیچی از آمریکاست.


در بخشی از گزارش نیویورک تایمز آمده است: ظریف ضمن اذعان به اینکه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان او را درباره اجرای تعهداتش فریب داده بودند و این در حالی است که آنها تمایل کمی‌که به اجرای تعهداتشان داشتند زیرا روابط‌شان با «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا را مخدوش می‌کرد، افزود: «آنها گمان می‌کنند که باید از آمریکا چراغ سبز بگیرند».

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    بنده پیشنهاد می کنم آقای شریعتمداری مسئولیتِ اجرایی بپذیرند و بروند بدونِ هیچگونه مذاکره ای همۀ تحریمها را لغو کنند. چه چیز بهتر از این!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس