ایران و آمریکا

یک خبرگزاری دولتی تصریح کرد نگاه بدبینانه رهبر انقلاب درباره سرنوشت توافق با آمریکا درست و دقیق بوده است.

به گزارش مشرق، کیهان در ویژه های خود نوشت:

خبرآن‌لاین در یادداشتی نوشت:رئیس‌جمهور به پشتوانه درک و تجاربش، از جمله کسانی بود که بر این نظر بود که می‌توان با آمریکا مذاکره نمود و به نتایج مذاکرات هم امیدوار و دلبسته بود. حسن روحانی مذاکره با کدخدا را توصیه می‌نمود. اتفاقا زمانی که بر منصب ریاست جمهوری نشست، مذاکره با کدخدا را عملی نمود.


محمدجواد ظریف چهره شاخصی بود که تجاربش او را به این باور رسانده بود که دنیای امروز دنیای چندجانبه‌گرایی است و بر همین اساس، چنین باور داشت که می‌توان در یک تفاهم جهانی و در قالب تعامل با اروپا و آمریکا، به یک نتیجه مناسب دست یافت. ظریف دنیای امروز را دنیایی فراتر از یک‌جانبه‌گرایی تصور می‌نمود.


رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم موافقت با مذاکرات در قالبی که آن را «نرمش قهرمانانه» صورت‌بندی نموده بود، از آغاز معتقد بودند آمریکایی‌ها-  چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه-  اساساً به لوازم مذاکره و آداب مذاکره پایبند نیستند. باور رهبری چنین بود که آمریکایی‌ها، دستان مخملین را در مذاکره نشان می‌دهند اما رفتار گرگ‌صفتانه در پنهان انجام می‌دهند. مطابق این چارچوب دلبستگی به مذاکره به تنهایی کافی نبود. به همین جهت رهبر جمهوری اسلامی ایران پیش و همزمان با مذاکرات، دو رویکرد مستقل و مکمل (سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت دفاع ملی)، را توصیه و پیشنهاد می‌کردند.


شاید اگر اوباما همچنان در مصدر کار می‌بود، فهم روحانی و فرضیه ظریف از مذاکره با آمریکایی‌ها و اروپا، اکنون به یک اصل تبدیل شده بود و شاید امروز می‌شد مقامات بلندپایه کاخ سفید را افرادی متعهد به توافقات توصیف نمود.


اما آمدن ترامپ در کاخ سفید، پیش فرض‌ها و گزاره‌های ذهنی حسن روحانی و هم‌نظران او را واژگون کرد بدین‌سان که به‌نظر می‌رسد امروز حسن روحانی و ظریف و دیگر علاقمندان به مذاکره با آمریکا، به همان جایی رسیده‌اند که رهبر جمهوری اسلامی ایران قبلاً بدانجا رسیده بود.


امروز حسن روحانی و ظریف هم بدگمان شده‌اند. امروز روحانی و ظریف و بسیاری دیگر(امید، اصلاحات، اعتدال و...)، نه از سر ‌ترس که بواسطه درک جدیدشان، مذاکره با آمریکایی‌ها را مضّر می‌دانند. حسن روحانی اکنون که تجربه مذاکره را از سر گذرانده، در فهم جدیدش، به روشنی و صراحت، مذاکره با چاقوکش و دیوانه را حماقت تعریف می‌کند. روشن نیست که آیا روحانی و ظریف پیش‌بینی چنین روزی را می‌کردند اما شواهدی در دست است که به باور این دو، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نمی‌توانست توافق را نابود کند. گویی تصور اولیه این بود که سیستم منسجم سیاست خارجی آمریکا چنین اجازه‌ای به یک فرد (حتی در جایگاه رئیس‌جمهور)، نخواهد داد که توافقی بین‌المللی و چندجانبه را به تعلیق درآورد. اروپا نیز همه اختیار و هویت خود را به آمریکا، گره نخواهد زد.


 گذشت زمان اما نشان داد در سیستم آمریکایی هم یک فرد می‌تواند توافقی جهانی را نابود کند!  به‌علاوه روشن شد چندجانبه‌گرایی هم آنقدر بالنده و راسخ نشده است که اروپا هویت مستقل خود را از آمریکا به منصه ظهور برساند.


 در داستان مذاکرات برجامی با آمریکا و اروپا، یک نکته روشن شد و آن اینکه گذشت زمان نشان داد دیدگاه مشروط رهبر جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با آمریکا، درست بود.


از سیستم نسبتاً معقول و منسجمی ‌مانند آمریکا، انتظار نمی‌رفت که به ترامپ اجازه دهد برجام را به بایگانی بسپارد و اگر اروپا قابل اتکاتر بود، نباید چنین می‌شد.


بنابراین امروز این گزاره به راحتی قابل فهم است که آمریکایی‌ها اساساً در برابر ایران، عهدشکن‌اند و غیرمتعهد، تلخ‌تر اینکه عهدشکنی نه تنها در برابر ایران که در برابر جهان نیز برایشان قبیح نیست!. اروپایی‌ها هم آنگونه که تصور می‌رفت، مستقل و شفاف نیستند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مهدی GB ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    8 0
    سلام بنظرمن اگر رئیس جمهور ازهمون اول حرفای رهبری را اویزه گوش خود میکرد واصرار به مذاکره باشیطان رانمیکرد الان موقعیت بهتری داشتیم واین همه هزینه هم حیف ومیل نمیشد صحت صحبت های رهبری تبدیل به یک یقین جهانی شد جانم فدای رهبر
  • PT ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    18 3
    نظر من از همه دقیق تره. اگه امروز بمب اتم نسازید، فردا کشورتان زیر چکمه های دوست و دشمن خواهد بود
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    4 0
    دقیقا همینه
  • SE ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    5 0
    احمقهای ساده لوح
  • سعید IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 5
    به نظر من حداقل نتیجه برجام به رسمیت شناختن بحث هسته ای ایران وامضای سند بین المللی که برای کلیه کشورهای امضا کننده که در کنار اقتدار نظامی ایران به انفعال کشیده شده اند در نظر بگیرید اگر توی این چندسال ایران این انعطاف را از خود نشان نداده بود چه قطعنامه هایی که در شورای امنیت برعلیه ما صادر نشده بود در سایه اجرا وبرگزاری این نشستها حداقل ما فرصت یافتیم که خود را مسلح تر نماییم ومقادیر زیادی نفت بفروشیم همه اتفاقات این روزها حاصل عملکرد حاکمیت می باشد تنها یک جناح وگروه درآن دخیل نبوده چه خوب وچه بد.
  • سیدهادی حسینی IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 0
    سلام شما خودتون هم مثل همین دو تا فکر میکردید اگر اوباما بود خودتونو از این قماش جدا نکنید اوباما بود که با بدعهدی برجام را زیر پاش کذاشت ولی شما ها خودتونو زدید به نفهمی
  • محمدطاها IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    8 0
    حضرت آقا همیشه درست وامامانه حرف زده بماند که هیچوقت از خواب غفلت بیدار.......
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 14
    آمریکا ابرقدرتها اسرائیل وعربسنان نابودمیشوند وشده!؟
    • اسماعیل GB ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      3 0
      صبر داشته باش برادر مسئولین ایران خدا که نیستند بگه موجود باش .حاضر بشه .آمریکا و اسرائیل انشاالله نابود خواهند شد ..این کافران با همت و کوشش شما جوانان ازبین میروند ..مثال امام حسین با شهادت خودش و یارانش الگو شد برای امروز ومی بینی که ایران داره چکار میکنه .به اذن الله وبا شهادت جوانها این را بدانید ایران در جهان پایگاه ابر قدرت جهان اسلام خواهد شد ...انشاالله
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      6 0
      40 ساله مفت خوران و عیاشان کاخ سفید میگن جمهوری اسلامی ایران به زودی نابود میشه
    • محمد.قم IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
      0 0
      عجیبه که اتفاقات غرب آسیا رو نمیبینی.جایگاه عربستان و اسراییل و آمریکا تا ۵سال پیش اینجوری بود؟کسی جرأت داشت به آمریکا نه بگه؟اما الان چی؟حتی مصر و پاکستان هم توی اءتلاف آمریکا شرکت نمیکنن.به نظر شما این شکست هیمنه نیست؟
  • سیده افسانه IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 0
    احسنت
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    6 0
    نوکرتم اینا دنبال مذاکره نبودن، ادرس غلط نده، خودت هم خوب میدونی این جریان نفوذ بود وبس.!!
  • اسماعیل IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    5 0
    انقلاب ایران انقلاب اسلامی بود ّانگاری نوری درايران منفجرشد .مانند پیامبری میخواهد از طرف خداوند مبعوث شود .دراین عصر که سزان دنیا را قبضه کرده بود خداوند پیشوایانی برای مردم فرستاد از سلاله انبیا که مردم خداجوی دروغین را که میبایست خدای منان را بپرستند .خدای دلار و پول را که در دست مشتی غارتگر وآدمکش انباشته شده را می پرستند و خداوند بر ملت ایران منت گذاشت و انقلاب فجر نور را که وعده آنرا پیامبر گرامی اسلام وعاظ را به سلمان داده بود...حضرت آیت اله خامنه ای یکی از فرزندان وصلاله نبی الله است و هیچوقت به گزافه سخن نمی گويد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 0
    امریکا همیشه بر اساس منافعش عمل میکند امروز برجام را پاره میکند دیروز صدام را از سر راه جمهوری اسلامی برداشت تا با نفوذ شیعه در منطقه به اهدافش که همانا رویارویی شیعه وسنی و دوشیدن منطقه با هزینه جمهوری اسلامی برسد. راستی راستی امریکا شیطان بزرگ است
  • سید IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 0
    امّا، امّا! اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب حتی به قیمت حراج دستاوردهای دانشمندان متعهّد و مؤمن ایران ( چون خودشان در دستیابی به این پیشرفت ها دخالت نداشته اند، بنابراین نسبت به آنها احساس تعلق نمی کنند) و حسن روحانی و جواد ظریف هم تخصص شان انجام مذاکره برای پیشبرد مذاکرات است! شش سال، وقت و سرمایه و امکانات کشور را با همین اندیشه تلف کردند!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 0
    آمریکا همه چیز رو برا خودش میخواد
  • علی محمدی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    2 0
    روس ها انسانهای متعهد ومردمی هستند میشود روی حرفهاشون حساب باز کرد
  • ماد IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 2
    شاید اگر در زمان برجام و مذاکره موشک با شعار نمیفرستادیم هوا و تبلیغات وسیع با شعار نمیکردیم برجام الان اجرا شده بود !!!البته الان خیلی خوب شد به خودمون متکی شدیم دلار 12 هزاری تورم 120 درصدی اختلاص از کاسبی با دلتر دولتی و ازاد
  • داریوش IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 0
    شاه ایران سالیان به آمریکا اعتماد کرد در شرایط حرکت انقلاب این آمریکا بود که از او در شرایط یحرانی حمایت نکرد و کردهای سوری دلخوش حمایت آمریکا بودند شاهدیم چگونه آنان را در هجمه نرکیه ننها گذاشت
  • حمید IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 0
    واقعا آمریکایی ها قابل اعتماد نیستن دروغگوو پست
  • سیداحمدسیدحسینی IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    0 0
    خدایارهبرماراحفط کن ازدشمنان داخلی و خارجی این عظمت مادردنیاواین افتخارازووجودرهبرماست که هیچگونه ترسی ازاین قلدروان دنیانداردهماطوری که به ال سعود کفت گاوشیرده چنین جرعتی برا ایران خود ش که هیچ پدرش هم ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس