کد خبر 994998
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
ایران عربستان

برخی تحلیلگران غربی در گفت‌وگو با یک شبکه خبری آمریکایی با اشاره به ضعف‌های عربستان گفته‌اند که سعودی‌ها در تقابل با ایران موفق نخواهند شد.

به گزارش مشرق، با گذشت یک هفته از حمله پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات مهم نفتی عربستان، رسانه‌های جهان کماکان به تحلیل این ماجرا از زوایای مختلف می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

عادل‌الجبیر: به دنبال جنگ با ایران نیستیم!

تاثیر حمله به آرامکو بر قیمت نفت +جدول

در گزارشی که به تازگی توسط وبگاه شبکه خبری «فاکس نیوز» منتشر شده، آمده است که عربستان به دلیل پیامدهای مخرب هرگونه رویارویی تمام عیار از مقصر خواندن مستقیم ایران بابت حمله به تاسیسات نفتی «آرامکو » اجتناب ورزید.

در بخشی از این گزارش آمده است که گرچه سعودی‌ها با نمایش بخشی از قطعات موشک‌های کروز آن‌ها را ساخت ایران خواندند، اما از اتهام‌زنی صریح به ایران در این زمینه خودداری کردند.

«داکوتا وود» از تفنگداران بازنشسته و عضو اندیشکده دست راستی «هریتج» در این مورد می‌گوید: «اگر عربستان سعودی ایران را به عنوان متجاوز معرفی کند، آنگاه باید به شکلی از خود واکنش نشان دهد.»

این تحلیلگر آمریکایی با زیر سئوال بردن قابلیت‌های تاکتیکی ارتش عربستان گفت: «آیا ارتش آن‌ها که به خوبی مجهز است، از نظر تاکتیکی صلاحیت لازم را دارد؟ آیا آن‌ها به دلیل وابستگی به زیرساخت‌های انرژی، حاضرند عواقب این درگیری را متحمل شوند؟»

«جودیت میلر» تحلیلگر موسسه «تحقیقات سیاسی» در منهتن، نیز در این باره معتقد است: «سعودی‌ها می‌دانند که در یک درگیری تمام عیار قادر به شکست ایران نیستند.»

وی گفت: «سعودی‌ها یا آمریکایی‌ها را باور ندارند یا نمی‌خواهند آمریکایی‌ها را باور کنند، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند مسئولیت پاسخگویی نظامی به ایران را تحمل کنند، سعودی‌ها می‌دانند که در چنین رقابتی موفق نخواهند شد.»

میلر در خاتمه گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز خود را در وضعیت سختی می‌بیند، زیرا اعضای هم‌حزبی‌های وی او را تحت فشار قرار می‌دهند تا به بهانه این حادثه، با ایران وارد درگیری نظامی شود.

حمله تلافی‌جویانه یمن به شرکت نفتی آرامکو بامداد شنبه ۲۳ شهریورماه رخ داد. همان روز «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأیید کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص»  شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    64 7
    انصافا حرکتی مهندسی شده انجام دادندخداوندبهشون قدرت وعزت بدهد
  • GB ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    3 2
    نگین ترس دشمنان داخلی این نظام ناراحت می شوند. یا صاحب زمان ، خودت پشت و پناه حسین زمان باش .
  • US ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    10 2
    عربستان سعودی و شیخک های خلیج فارس با هم و یک جا در قد و قواره ایران نبودند و نیستند.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    11 0
    عربستان بارها ثابت کرده به طور مستقیم حاضر به درگیری با ایران نیست. در ماجرای انفجارهای الخبر و ظهران آمریکا و انگلیس سعی کردن با تحریک عربستان جریان درگیری نظامی را با ایران ایجاد کنن اما عربستان پا پس کشید.
  • سعید IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    0 0
    ما باید میلیونها موشک داشته باشیم از هر جورش تا در مواقع جتگ احتمالی بباریم بر سر دشمنان احمق این نظام ( باران موشک )
  • ی ل IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    2 0
    ما باید میلیونها موشک داشته باشیم تا در موقع هر حادثه احتمالی بباریم بر سر احمق دشمنان ایران ( باران موشک )
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    1 0
    جهان اسلام توجه داشته باشد دشمن خدا و شیاطین نمیگزاند اسلام طبق فرمان الهی متهد شوند اگر مسلمین باهم شوند دشمن دیگر وجود ندارد بیایید از امام حسین درس بگیرید
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    شهر های موشکی ایران هر دشمنی را به وحشت می اندازد به همین خاطر است غرب وپادوهای منطقه‌ای وداخلی آن همه تلاش می کنند برجامهای موشکی ومتطقه ای راه بندازند وقدرت دفاعی وباز دارندگی ایران ضعیف کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس