کد خبر 994758
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
آثار عملی تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران اندک است

«ریچارد نفیو» معتقد است که امریکا با اعمال تحریمهای جدید علیه بانک مرکزی در واقع تجارت مشروع با ایران را پیچیده تر می کند.

به گزارش مشرق، « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد.

ترامپ در جریان دیدار با نخست وزیر استرالیا در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران، ضمن اعلام تحریم بانک مرکزی ایران، همچنین مدعی شد که این تحریم‌ها در بالاترین سطح و بسیار بزرگ خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

وزارت خارجه روسیه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که بانک مرکزی را هدف قرار داده، واکنش نشان داد. در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه بانک ایرانی نامشروع است.

روسیه همچنین افزوده است که مسکو همکاری‌های خود با ایران را در بخش‌های بانکی علی رغم تحریم‌های جدید آمریکا ادامه خواهد داد.

در همین ارتباط وزارت خزانه‌داری آمریکا در وبگاه رسمی خود اعلام کرد که بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس را تحت تحریم قرار داده است.

در این خصوص گفتگویی با «ریچارد نفیو»، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین­ الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا، تنظیم نموده که متن این گفتگو از نظر می­ گذرد. از نفیو به عنوان طراح اصلی تحریم‌­های ایران در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، یاد می ­شود.

*رئیس جمهور ترامپ تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد. آیا آنها واقعا تحریم های جدیدی هستند؟

این تحریم ها در واقع «جدید» هستند، اما فقط اهداف تحریم های موجود را هدف قرار می دهند. بنابراین ممکن است آثار عملی چندانی نداشته باشند. به عنوان مثال، با اعمال تحریم های مربوط به بانک مرکزی ایران، در واقع ممنوعیت انجام تجارت با این نهاد که از سال ۲۰۱۲ وجود دارد را گسترش می دهیم (البته این ممنوعیت تحت برجام به حالت تعلیق در آمده است).

ممکن است آنها عواقب جدیدی به همراه داشته باشند. در واقع  ما با اعمال تحریم های جدید علیه بانک مرکزی ایران می خواهیم انجام حتی تجارت مشروع با ایران را بسیار پیچیده تر کنیم.

بانک مرکزی درگیر نقل و انتقال ارز خارجی است و این تحریم های جدید ممکن است موانع جدیدی برای آن ایجاد کنند از جمله برای تجارت کالاهای بشردوستانه.  

این مهم باید توسط وزارت خزانه داری امریکا به تفصیل توضیح داده شود، هانطور که این نهاد محتوا و میزان تحریم های خود را در روزها و هفته های آینده روشن می کند.

به همین ترتیب ممکن است عواقبی برای کسانی که گاز طبیعی از ایران خریداری می کنند - که در حال حاضر از آنها چشم پوشی شده است – داشته باشند، البته این چشم پوشی ها ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد داشته باشد.

*ترامپ ادعا کرد این تحریم ها شدید ترین تحریم هایی هستند که تاکنون بر یک کشور تحمیل شده است و استیون منوچین، وزیر خزانه داری امریکا  گفت: ما اکنون تمام منابع مالی ایران را قطع کرده ایم. به نظر شما این تحریم ها چقدر فشار بر ایران وارد می کند؟

اگر این تحریم ها فشار جدیدی را بر روی ایران ایجاد کنند تنها به دلیل پیامدهای انسانی آنهاست. تحریم های موجود در حال حاضر فعالیت اقتصادی  موسسات خارج از کشور را به شدت محدود کرده است و من انتظار آسیب های بیشتر از آنها ندارم.

*ایالات متحده امریکا بانک مرکزی ایران را پیش از این تحریم کرده بود. چرا آمریکا دوباره آن را تحریم می کند؟ مسئله جدید چیست؟

آنچه تازگی دارد این است که اکنون بانک مرکزی ایران طبق قانون آمریکا رسماً برچسب خورده است، به این معنا که (مبادله با آن) تبعات تحریم‎های مستقیم و جانبی را به همراه دارد.

به بیان دیگر، اگرچه قبلاً نیز در صورت انجام تراکنش‌های مالی جدی، تجارت با بانک مرکزی ایران قابل تحریم بود؛ اکنون اعمال تحریم عیله آنهایی که چنین تبادلات مالی با این نهاد دارند، اجباری است.

اینکه دامنه این تحریم‌ها تا کجا پیش می‎رود و وزارت خزانه‎داری آمریکا قوانین خود را در این رابطه چگونه تفسیر می‎کند، چیزی است که باید برای ما درباره آن شفاف‌سازی شود.

*آیا تحریم های دیگری برای تحمیل به ایران وجود دارد؟ آیا به نظر شما تمام تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است، اهداف ترامپ درباره ایران را تحقق می بخشد؟

مطمئناً ، تحریم های دیگری نیز وجود دارد که می تواند اعمال شود. اما در نهایت من فکر می کنم که تحریم های ما در حال حاضر بزرگترین فعالیت های اقتصادی ایران را هدف قرار داده است.

سوال واقعی این است که آیا این تحریمها که با گذشت زمان انباشته می شود و فعالیتهای ایران را محدود می کند، تفکر ایران را در مورد سیاستهای هسته ای و غیره تغییر می دهد؟

من شک و تردید دارم. اما رهبران ایران باید به این سوال پاسخ دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    5 0
    تحریم زمانی اثر داره که ما با دلار کار کنیم دلار بره کنار تحریم بی معنی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس