کد خبر 994641
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
دبیرکلی مجمع جهانی

پس از کناره‌گیری آیت‌الله محسن اراکی از دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ۴ گزینه برای جانشینی وی مطرح شده‌اند.

به گزارش مشرق، بعد از خداحافظی آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گمانه‌زنی‌های مختلفی برای دبیرکلی این سازمان از جمله حجج اسلام سیدحامد علم‌الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و سیدعلی قاضی عسکر نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج و زیارت مطرح شده است. در ادامه با این شخصیت‌ها و فعالیت‌های آن‌ها آشنا می‌شویم:

حجت‌الاسلام سیدحامد علم‌الهدی

فرزند ارشد آیت‌الله علم الهدی دارای تحصیلات خارج فقه و اصول، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی

حجت الاسلام و المسلمین معزی در سال ۱۳۲۴ در خانواده‌ای روحانی در تهران متولد شد و پس از گذراندن  تحصیلات ابتدایی به حوزه علمیه تهران راه یافت. او سپس برای ادامه تحصیلات به قم عزیمت کرد و از سال ۱۳۴۴ و پس از تبعید امام خمینی(ره) به نجف اشرف، از جمله  نخستین طلابی بود که به عراق سفر کرده و  تا ۱۳۴۸ در نجف اشرف از محضر اساتید بزرگ و آیات عظام به کسب علم و دانش پرداخت. او پس از آن به ایران مراجعت و مجدداَ در حوزه علمیه قم به ادامه تحصیل پرداخت.

حجت‌الاسلام معزی همزمان با تحصیل دروس حوزوی و با آغاز نهضت حضرت امام (ره) در کنار بزرگان و برجستگان علما به فعالیت مبارزاتی علیه رژیم ستمشاهی همت گمارد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)  در مسئولیت‌های گوناگون از جمله معاون بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی، قائم مقام این سازمان، حدود ۴ سال معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور قرار گرفت و سپس در سال ۱۳۶۵ در دانشگاه امام صادق (ع) و به دعوت حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) مسئولیت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه را به مدت ۳ سال برعهده گرفت.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر از نخستین کسانی است که پس از انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب، مسئولیت معاونت اطلاع رسانی و امور فرهنگی دفتر معظم‌له را بر عهده گرفت و به مدت ۱۱ سال در این مسئولیت حضور داشت. وی در سال ۱۳۷۹ به عنوان نماینده مقام معظم رهبری به مدت ۴ سال عازم اتریش شد و با تأسیس مرکز اسلامی امام علی(ع) وین به فعالیت‌های دینی و تبلیغی در آن کشور ادامه داد.

حجت‌الاسلام معزی در ادامه فعالیت‌های فرهنگی و  تبلیغی در خارج از کشور به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ عازم انگلستان شد و به مدت ۱۰ سال فعالیت‌های گوناگون خود را در مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد و در سال ۱۳۹۳ به ایران بازگشت. وی پس از بازگشت به ایران به عنوان مشاور فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری مشغول فعالیت شد و با حکم معظم‌له به عنوان نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

از جمله دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به عضویت بیش از ۱۰ سال در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با حکم مقام معظم رهبری، عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، عضو شورای سیاستگذاری بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع)  اشاره کرد.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حوالی شهریاری متولد ۱۳۴۲ در تهران است. وی رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی بوده است.

شهریاری، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان خوارزمی (شریعتی) میدان بهارستان گذراند و در سال ۱۳۶۰ با بالاترین معدل کتبی بین دانش‌آموزان سه کلاس ریاضی فیزیک، دیپلم گرفت. همان سال به حوزه علمیه قم رفت و دروس سطح حوزه را در مدت شش سال به پایان رساند.

حجت‌الاسلام شهریاری در این سال‌ها در پایه هفتم حوزه (رسایل و مکاسب) شاگرد اول شد و از دست چند مرجع تقلید وقت و حضرت امام خمینی جوایزی دریافت کرد. در کنار تحصیل، به تدریس دروس حوزوی شامل ادبیات، منطق، کلام، فقه و اصول اشتغال داشت و پس از طی دوره آموزشی سطح، به مدت ۱۰ سال در درس خارج فقه و اصول استادانی همچون سیدکاظم حائری و شیخ جواد تبریزی، به‌طور مستمر شرکت کرد. از همان ابتدا به درس منطق و فلسفه علاقه داشت.

در همین سال‌ها با مسافرت یک ساله به کشور نیوزیلند با دنیای غرب آشنا شد و پس از بازگشت از سفر ضمن ادامه دروس حوزه، به مطالعه و تحقیق در علوم عقلی جدید از جمله کلام جدید، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، منطق جدید، الهیات مسیحی و یهودی و علوم وابسته به آن‌ها در بنیاد باقر العلوم (ع) همت گماشت.

همزمان در دانشگاه تربیت مدرس قم پذیرفته شد و کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی را با نگارش رساله‌ای با عنوان «شورا در فتوا» به پایان رساند. این اثر بعدها به عنوان پژوهش برتر در حوزه دین نائل شد. شهریاری از سال ۱۳۷۵ ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم را بر عهده دارد. نور الانوار نام یکی از نرم‌افزارهای تولیدی این مرکز است که در سال ۱۳۷۸ رتبه دوم تحقیقات کاربردی را در جشنواره خوارزمی به دست آورد.

وی دکترای فلسفه تطبیقی را در دانشگاه قم گذراند و با سفری یک ساله به عنوان دانشجوی مدعو در دانشگاه منچستر به سال ۱۳۸۱ به نگارش اثر فلسفه اخلاق در تفکر غرب از دیدگاه السدیر مک‌اینتایر دست زد که کتاب برتر دانشگاهی سال ۸۵ شد. او ریاست مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت)، مدیریت شبکه اطلاع‌رسانی (اینترنت) حوزه و دبیری شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد. حجت‌الاسلام شهریاری به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط است.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر متولد پنجم خرداد ۱۳۳۳ در اصفهان است. وی تحصیلات حوزوی خود را در مقاطع مختلف در اصفهان و قم با موفقیت سپری و در سال ۱۳۷۳ از شورای مدیریت حوزه علمیه قم، مدرک دوره دوم خارج معادل دکترا را دریافت کرد.

مسئولیت در تدوین و تنظیم پیش‌نویس اساسنامه و تشکیلات نهاد مقدس نماز جمعه از جمله فعالیت‌های وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. وی در سال ۱۳۷۶ نیز از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان امام جمعه موقت اصفهان منصوب شد و به مدت ۵ سال در این سمت انجام وظیفه کرد.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر سال‌های متمادی در بعثه حضرت امام خمینی و سپس در بعثه مقام معظم رهبری مسئولیت داشته و از سال ۱۳۷۰ توسط حجت‌الاسلام ری شهری به ترتیب به عنوان معاون فرهنگی و ارشاد، سرپرست معاونت امور روحانیون و معاون آموزش و پژوهش بعثه مشغول فعالیت بوده است. از وی تعداد ۱۶ جلد کتاب و نزدیک به ۵۰ مقاله علمی تاکنون به چاپ رسیده و چند مقاله نیز به کنگره‌های بین‌المللی حج که در عربستان برگزار می‌شود، ارائه داده است.

از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب می‌شود و به مدت ۴ سال عهده‌دار این مسؤولیت خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس