کد خبر 994585
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
ایران معمای بازار نفت؛ ناتوانی آمریکا در ردیابی نفت صادراتی ایران

کارشناسان بر این باورند که هر گونه تنش نظامی با ایران به افزایش شدید قیمت نفت در بازار جهانی منجر خواهد شد که تاثیر آن بر اقتصاد جهانی تقریبا معادل تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین خواهد بود.

به گزارش مشرق، به نقل از فاکس بیزینس، آمریکا بدون ارائه هیچگونه سندی ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات البقیق عربستان متهم کرده است. همین امر به افزایش تنش در منطقه خلیج فارس منجر شده است.

بیشتر بخوانید:

عقب نشینی حداکثری ترامپ

چرا ارتش یمن پیشنهاد توقف مشروط حملات به سعودی را مطرح کرد؟

آمریکایی‌ها این اقدام را اقدام جنگ محور توصیف کرده و ایران هم اعلام کرده به هر گونه ماجراجویی نظامی حتی یک حمله محدود به شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد.

جیسون توربی و جیمز سوانستون، کارشناسان اقتصادی مؤسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس لندن، معتقدند یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به هر گونه اقدام نظامی آمریکا ایجاد اختلال در روند دریانوردی در تنگه هرمز است.

این کارشناسان می گویند البته تنش نظامی با آمریکا احتمالا به افت اقتصادی ایران منجر می‌شود اما در عین حال اقدام ایران در بستن تنگه هرمز، که در واقع بسته شدن مسیر ورود ۲۰ درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی است، باعث می‌شود قیمت نفت برنت به محدوده ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

کارشناسان کپیتال اکونومیکس احتمال درگیر شدن نظامی ایران با آمریکا را کم می دانند.

کارشناسان اقتصادی این مؤسسه تحقیقاتی می‌گویند این مسئله به معنی افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت نفت نسبت به ۶۴ دلار کنونی است که ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را از بین خواهد برد که تاثیری تقریبا معادل تاثیر منفی جنگ تجاری چین و آمریکا بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    به نظر من کمی تنگ نظری بخرج دادن و اگر چنین جنگی در بگیره تاثیرش بسیار بزرگتر از این حرفها_ جنگ تجاری چین و آمریکا_ خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس