کد خبر 994306
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
هادی محمدی نمایه

با اینکه امریکا و ترامپ تلاش کردند با متهم کردن ایران، فضای بحرانی جدیدی را دامن بزنند و خط و نشان بکشند، از اینکه این موضع فاقد پشتوانه مستند و قابل قبول است در رنج هستند.

به گزارش مشرق، حمله پهپادی ارتش یمن و انصارالله به بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های سعودی در بقیق و خریص، محاسبات زیادی را در سطح منطقه و فراتر از جنگ سعودی علیه مردم مظلوم یمن تحت تأثیر قرار داده است. آنالیز نظامی این عملیات راهبردی، نیازمند فرصت و مجالی دیگر است، ولی کارکردهای آن به طرف‌های مختلف، پیام‌های گوناگون دربر دارد. سعودی‌ها باید این ضربه را بلعیده و به فکر پایان تجاوز و محاصره یمن باشند. در همین رابطه، طرح مشکوک مارتین گریفیتث انگلیسی در رؤیای خلع سلاح انصارالله و ارتش یمن و رها کردن یمن در یک جنگ تروریستی است. منصور هادی هم که از اماراتی‌ها خنجر خورده است، تهدید کرده که با انصارالله آشتی خواهد کرد، ولی سعودی متجاوز را فراموش کرده است. امارات باید هیئتی جدید به تهران بفرستد یا با انصارالله وارد مذاکرات جدیدی شده و پایش را از یمن خارج کند والا کاخ‌های شیشه‌ای و بورس نفت دبی و ابوظبی باید از هم‌اکنون، خود را ویران حساب کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا ایران مهمترین تهدید برای منافع آمریکا در غرب آسیا است؟


امریکایی‌ها که مخاطب اصلی عملیات پهپادی هستند، با اینکه از هم‌اکنون در شعاع ۱۵۰۰ کیلومتری همه ادوات خود را هدف انتقام و تلافی هر تلاش جدید علیه یمن می‌دانند، باید برای حل مشکلات تسلیحاتی و تکنولوژی سلاح‌های خود، یک تجدیدنظر راهبردی کنند، چرا که میلیاردها سلاح فروخته شده به عربستان و امارات فقط برای انبارهای تسلیحاتی و حداکثر برای کشتن مردم بی‌دفاع و ویرانی کشورهای منطقه خواهند بود و در مقابل تسلیحات نوین و ابتکاری انصارالله و دیگر جریان‌های مقاومت دکور سلاح هستند.


با اینکه امریکا و ترامپ تلاش کردند با متهم کردن ایران، فضای بحرانی جدیدی را دامن بزنند و خط و نشان بکشند، از اینکه این موضع فاقد پشتوانه مستند و قابل قبول است در رنج هستند و مضافاً اینکه اگر اصرار داشته باشند و مخالفت‌های جهانی با ارزیابی و موضع امریکا را نادیده بگیرند، باید تحت تأثیر تحریکات لابی سعودی و صهیونیستی، وارد اقدام نظامی علیه ایران شوند. موضع اولیه ترامپ بلافاصله در کمتر از ۲۴ ساعت تغییر کرد، ولی برای تبدیل شرایط بحرانی به امتیازخواهی و باج‌گیری، یک‌بار دیگر شورای امنیت و نظامیان پنتاگون را برای بررسی گزینه‌های واکنشی دعوت کرد. ترامپ امیدوار بود که شاید بتواند با ارعاب اتهامی علیه ایران، با دکتر روحانی در حاشیه نشست سازمان ملل دیدار کند که موضع صریح و شفاف رهبری معظم انقلاب، این خواب آشفته را برهم زد و از آن سو نیز امیدوار است دوباره به فروش تسلیحات به سعودی و باج جدیدی برسد که احتمالاً سعودی‌ها تمایلی به تکرار خریدهای احمقانه ندارند.


بررسی گزینه‌های پیشنهادی در قبال ایران، به استقرار اسکادران جدید در منطقه و سیستم‌های پاتریوت و تاد منتهی شده که از قبل نیز در منطقه حضور داشتند. ترامپ می‌داند که با کوه تهدیدات، چیزی بیشتر از موش نمی‌تواند بزاید، چرا که ترامپ در حالی وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد که کابوس شکست نتانیاهو را پیش روی دارد و قدرت پذیرش ریسک، ماجراجویی و هزینه‌های محاسبه شده آن را ندارد. خروج از این بن‌بست راهبردی، هم برای سعودی و امارات و هم برای امریکا، پذیرش قدرت و حقانیت و مظلومیت مردم یمن و پایان دادن به جنایت جنگی است و فرار آن به هزینه‌های بزرگ‌تر را برای آن‌ها دربر خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    2 6
    مشرق عکسی که کار کردی تزئینیه! یا تحلیل گر مطلب منتشره ست! یا مارتین گریفیتث هست! یا منصور هادیه! یا ترامپه! و یا روحانی ست! چون همین چند اسم تو مقاله بود لذا باید یکی از اینها باشه، خدا پدر بیامرز لااقل بنویس طرف کیه یا اینکه مطلب منتشر شده از کیه!!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    3 5
    سانانه موشکی تاد به طور تخصصی برای مقابله با موشکهای بالستیک برد بلند و ماهواره ها ( تا ارتفاع 150 کیلومتر) کاربرد دارد و در برابر پهپادها و موشک های کروز , عملکرد مناسبی ندارد.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      1 4
      چرند جالبی گفتی مزدورکوچولو
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    16 57
    به.امید نابودی هژمونی آمربکا در منطقه..
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    عربستان هنوز عقب نشسته است و بعد از جریان آرامکو بارها یمن رو بمباران کرده است به نظرم اگر یکی از کارخانه های مهم آب شیرین کن زده شود دیگر به طور کامل عقب خواهد نشست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس