کد خبر 994118
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
پناهیان

حجت‌الاسلام پناهیان در اجتماع بزرگ عاشقان حسینی گفت: در برنامه‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی نباید اربعین را به یک احساس خوب تقلیل دهیم، بلکه باید بگوییم هرکس به اربعین می‌رود، آماده یاری حسین (ع) است.

به گزارش مشرق، دومین اجتماع بزرگ عاشقان اربعین حسینی عصر امروز با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی و مدیحه‌سرایی نریمان پناهی، سعید حدادیان، محمدحسین پویان‌فر و امیر عباسی از سوی هیأت رزمندگان اسلام در میدان امام حسین (ع) برگزار شد. 

بیشتر بخوانید:

یک پیشنهاد برای اربعین امسال +فیلم

براساس این گزارش، حجت الاسلام پناهیان در این مراسم اظهار داشت: مؤمنانی که از راه دور در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت می‌کنند، تنها برای عزاداری امام حسین (ع) حاضر نمی‌شوند، زیرا اگر بنا بود عزاداری صورت گیرد، در روز عاشورا و در محافل و محلات مختلف عزاداری صورت گرفته بود. همچنین این افراد صرفاً برای پاسداشت یاد اباعبدالله علیه السلام نیز در این مراسم شرکت نمی‌کنند،؛ زیرا برای پاسداشت لازم به حضور ۲۰ میلیون نفر جمعیت نباشد، بنابراین باید تعاریف و ادبیات دقیق‌تری از حماسه اربعین به جهانیان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین صرفاً برای گریه نیست، افزود: اگر چه گریه برای امام حسین علیه‌السلام بهشت را واجب می‌کند، اما پیاده‌روی اربعین فراتر از این است، حتی این مراسم فراتر از زیارت است، که اگر چنین بود، امام حسن عسگری (ع) میعادگاهی جهانی برای آن تعیین نمی‌کرد. 

پناهیان گفت: در سجده زیارت عاشورا می‌خوانید «خدایا من را ثابت قدم در مسیر اباعبدالله (ع) قرار بده» که این ثبات قدم بیش از عزاداری و زیارت است. همچنین در زیارت اربعین نیز می‌خوانید «من آمده‌ام و آماده‌ام تا شما را یاری کنم» بنابراین در برنامه‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی نباید اربعین را به یک احساس خوب تقلیل دهیم، بلکه باید اینگونه تبیین کنیم که هر کس به اربعین می‌رود، آماده یاری حسین علیه‌السلام است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برای تعریف حماسه اربعین باید از کلمه وفاداری استفاده کنیم افزود: اربعین حماسه‌ای است که توجهش به ولی‌عصر (عج) بیشتر از توجه به اباعبدالله (ع) است. در واقع اربعین مانند زیارت عاشورا بنا دارد پیوندی میان عاشورا و ظهور برقرار کند. 

وی با اشاره به اینکه افرادی که فداکارانه در حماسه اربعین به میدان می‌آیند و اموال خود را خرج می‌کنند، اگر آینده مهدوی را مدنظر نداشته باشند، چنین نخواهند کرد، گفت: سرمایه مهدوی اربعین باید موردتوجه قرار گیرد، لذا زمانی که مقام معظم رهبری بر غنا بخشیدن به محتوا و معرفت اربعین تأکید می‌کنند، باید در مسیر ظهور تلاش کنیم که دراین صورت پیام اربعین غنی‌تر خواهد بود. 

پناهیان با بیان اینکه اربعین مسلکی فرادینی و فرامذهبی شده است و برای نجات بشریت آمده است، تصریح کرد: اربعین الگوی سبک زندگی در تمدن عظیم اسلامی است و هر کس بنا دارد تفاوت تمدن اسلامی را با سایر تمدن‌ها از جمله تمدن غربی ملاحظه کند، باید به بررسی اربعین بپردازد. 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در سال گذشته تلاش کردیم افرادی را از کشورهای دیگر به ویژه اروپا به پیاده‌روی اربعین دعوت کنیم که در این بین مستندسازی اسپانیایی حضور پیدا کرد و در اثر تأثیر این حماسه بزرگ، بعد از آن هر هفته یک پست در فضای مجازی در خصوص اربعین منتشر می‌کند. همچنین کشیش مسیحی صرب نیز که در اربعین حضور پیدا کرد، در حال نگارش کتاب حماسه اربعین براساس مشاهدات خود است. 

وی افزود: من از آن مستندساز اسپانیایی سؤال کردم آیا اروپا اجازه تبلیغ اربعین را به شما خواهد داد، او گفت: اصلاً چنین اجازه‌ای را نخواهم داشت. دلیل را که جویا شدم گفت: در رسانه‌های غربی کارناوال پرتاب گوجه فرنگی به یکدیگر و یا مسابقات گاوبازی منعکس می‌شود، چرا مانع از انعکاس اربعین هستند؟ که او پاسخ داد اگر پیرامون اربعین مستندی پخش شود تمدن غرب سکوت خواهد کرد، زیرا آنجا همه چیز بر اثر منفعت مالی است، اما در اربعین همه چیز براساس از خودگذشتگی رقم می‌خورد. 

وی افزود: هم‌اکنون ما در حال رقم زدن جهان هستیم. ما به واسطه انقلاب اسلامی قدرت و امنیت را فراهم آوردیم و نرم‌افزار آن یعنی حضور مردم در صحنه را صادر کردیم. در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن این حضور در حال شکل‌گیری است و پس از ایجاد این امنیت، خداوند دل‌ها را منقلب کرده است که توجه‌ها به سمت اربعین جذب شده است. 

پناهیان گفت: در سال‌های ابتدایی علمای ایرانی و عراقی این سؤال را مطرح می‌کردند که چه کسی مردم را دعوت کرده است که این چنین جمعیتی در اربعین حضور پیدا می‌کنند؟ پاسخ آن است که خداوند دل‌ها را تکان داده است. همین جمعیت امروز در میدان امام  حسین علیه‌السلام و پیاده‌روی زمان اربعین از میدان امام حسین علیه‌السلام تا شهر ری ناشی از تکان دادن دل‌ها توسط خداوند است و نهادهای تبلیغی و رسانه ملی در آن نقشی نداشتند. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اربعین امتحان بی‌سروصدا و مهم خداوند از مردم عصر امروز است تصریح کرد: شاید اربعین امتحان خداوند از مردم این عصر برای یاری امام زمان باشد. شرکت در اربعین واجب نیست، اما چه بسا در آینده بعد از ظهور و یا آینده قیامت از ما سؤال کنند چرا نسبت به اربعین کوتاهی کردید؟ چرا در خانه نشستید و یا برای حضور مرخصی نگرفتید یا حتی زمینه حضور فرد دیگری را مهیا نکردید؟ که اگر جواب دهیم که حضور در پیاده‌روی واجب نبود، قطعا به ما گفته خواهد شد شب عاشورا امام حسین علیه‌السلام فرمود یاری من واجب نیست، پس چرا یارانش ایشان را ترک نکردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که امسال به هر دلیلی قادر به حضور در مراسم اربعین نیستند، شخصی را به جای خود بفرستند و هزینه‌های سفر او را تأمین کنند. 

یادآور می‌شود در اجتماع امروز عاشقان اربعین حسینی، محمدرضا حاتمی، قاری ممتاز قرآن به قرائت کلام آسمانی پرداخت و به ۵۰ نفر از زائر اولی‌های حاضر نیز به قید قرعه هدایایی ارائه شد.

این برنامه را کمیته مراسم فرهنگی ستاد اربعین هیأت رزمندگان اسلام در میدان آیینی امام حسین (ع) تهران برگزار کرد.

سال گذشته نیز مراسم مشابهی از سوی هیأت رزمندگان اسلام برگزار شده بود. همچنین همزمان با اربعین حسینی، مراسم پیاده‌روی اربعین از میدان امام حسین (ع) تا مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری برگزار می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    17 25
    حرفای پناهیان تکان دهنده بود. خصوصا این تیکش : "..شاید اربعین امتحان خداوند از مردم این عصر برای یاری امام زمان باشد. شرکت در اربعین واجب نیست، اما چه بسا در آینده بعد از ظهور و یا آینده قیامت از ما سؤال کنند چرا نسبت به اربعین کوتاهی کردید؟ چرا در خانه نشستید و یا برای حضور مرخصی نگرفتید یا حتی زمینه حضور فرد دیگری را مهیا نکردید؟ که اگر جواب دهیم که حضور در پیاده‌روی واجب نبود، قطعا به ما گفته خواهد شد شب عاشورا امام حسین علیه‌السلام فرمود یاری من واجب نیست، پس چرا یارانش ایشان را ترک نکردند.."
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    7 4
    " نگو حضور در پیاده‌روی اربعین واجب نیست. شب عاشورا هم امام حسین علیه‌السلام به یارانش اجازه داد از کربلا بروند ..." نقطه عطف جلسه پناهیان این تیکه بود به نظرم
  • حامد GB ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    22 8
    اقای پناهیان جمله زیر را گفت: در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که امسال به هر دلیلی قادر به حضور در مراسم اربعین نیستند، شخصی را به جای خود بفرستند و هزینه‌های سفر او را تأمین کنند. از ایشان و مشرق نیوز تقاضا دارم، اگر ایشان امسال مشرف نشد اعلام کند که چه کسی را بجای خود فرستاده و چقدر هزینه سفر به او داده است.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    27 2
    پناهیان خودش هم میره؟؟!
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      0 1
      اره
    • رضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      4 2
      بله عزیزم میره ، بیشتر نگران نرفتن خودمون باشیم تا رفتن یا نرفتن دیگران آقای پناهیان در چند سال اخیر بصورت نوین گفتگوی اسلامی رو رواج دادن قدرشونو بدونیم
  • پیمان IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    1 2
    اتفاقا ایشون پای ثابت اربعین هستش
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    1 0
    بفرمائید کدامیک از ائمه هر سال اربعین راه افتاده اند به کربلا رفته اند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    دنیا و آخرت مال پولدارهاست . زیارت اربعین هم ... برای یه پیاده روی باید بیشتر از یک میلیون هزینه کنی پاسپورت و کرایه ماشین تا مرز و از مرز ب شهرت و ... ما که با این وضعیت نه یار امام حسینیم و نه امام زمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس