کد خبر 999322
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
میثم مطیعی

فیلمی از گفتار میثم مطیعی مداح اهل‌بیت(ع) درباره طرح نیابت از شهدا در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) منتشر شد.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «درسی که اربعین به ما می‌دهد این است که باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت»، در جای دیگری نیز فرمودند: «با این ستاره‌ها (شهدا) می‌توان راه را پیدا کرد.»

بیشتر بخوانید:

از نیابت شهدا تا انس و رفاقت با شهدا

طبق فرمایش معظم‌له، چراغ راه ما در عبور از فتنه‌های آخرالزمانی همراهی و رفاقت با شهدا است. این رفاقت و همراهی، شناخت مرام و سیره شهید، انس و الفت با شهید و در نهایت شباهت و مانند شهید شدن را به‌دنبال خواهد داشت.

طرح زیارت به‌نیابت از شهیدان که چند سالی است در جریان پیاده‌روی عظیم اربعین فراگیر شده، نقطه آغاز این رفاقت آسمانی است. در سال‌های گذشته این سنت حسنه در قالب طرح نائب‌الشهید و با شعار «هر زائر به‌نیابت از یک شهید» در ایام اربعین حسینی(ع) عملی شد و در اربعین امسال نیز این طرح به‌همت شبکه فعالان جهاد و شهادت (وارثون) و مرکز همیشگی فرزندان شاهد و همراهی کمیته فرهنگی ــ آموزشی ستاد مرکزی اربعین و بسیاری از فعالان اربعین حسینی اجرا و به‌عنوان سنت حسنه‌ای در این پیاده‌روی عظیم نهادینه خواهد شد.

جا دارد همه دوستداران شهدا به‌ویژه خادمین و فعالان اربعین حسینی با تبلیغ و ترویج این طرح بین دوستان، آشنایان و عموم جامعه، در اجرا و ثواب این طرح و فراگیری آن سهیم شوند.

* مبانی دینی طرح نائب‌الشهید

الف) زیارت نیابتی در روایات معصومین علیهم‌السلام

۱ ــ از داوود صرمی در حدیثی معتبر این چنین روایت شده است که؛ خدمت امام حسن عسکری علیه‌السلام عرض کردم: من به زیارت پدر بزرگوار شما رفتم و ثوابش را به شما هدیه کردم، فرمود: «برای تو از جانب خدا اجر و ثواب عظیم و از جانب ما حمد و ثناست».

۲ ــ در روایت دیگری می‌خوانیم که از بعضی از ائمه طاهرین علیهم‌السلام سؤال کردند درباره کسی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و یا یکی از ائمه علیهم‌السلام را زیارت می‌کند و ثواب آن را به پدر و مادر یا برادر دینی خود هدیه می‌کند، آیا برای خود او نیز ثوابی هست؟ فرمودند: ثواب آن عمل به «منوب‌عنه» (پدر یا مادر یا برادر دینی) می‌رسد بدون آن که چیزی از ثواب خودش کاسته شود!

ب) چرایی تأکید بر زیارت به‌«نیابت از شهداء»

همه ما بر این باوریم که:

۱ ــ زیارت کربلای معلی و پیاده‌روی عظیم و جهانی اربعین حسینی با آن همه شور و حرارت و در اوج امنیت و آسایش از برکات خون شهداست و در این خصوص همه مدیون شهدائیم.

۲ ــ همه معتقدیم که شهدای والامقام به حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام نزدیک‌تر و مصداق واقعی "حلّت بفنائک"‌اند.

۳ ــ علاوه بر نزدیکی و قرابتشان به حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، به خداوند تبارک و تعالی نیز نزدیک‌تر و خداوند ایشان را در آیه شریفه "فادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی" به بهشت اختصاصی خودش وعده داده و "عند ربّهم یُرزَقون" ساخته است.

۴ ــ عشق به زیارت در شهدا موج می‌زند به‌گونه‌ای که بعضی از آنها در وصایای خود از ما خواسته‌اند وقت تشرف، به‌نیابت از آنها زیارت کنیم.

۵ ــ در این دنیای وانفسا همه محتاج شفاعت شهیدانیم چرا که آنها زنده‌، عند ربّهم یرزقون و در محضر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام حاضر و ناظرند.

پس چه‌بهتر که زیارت اربعین خود را به‌نیابت، همراهی و رفاقت با یک شهید انجام داده و از برکات بی‌شمار آن بهره‌مند شویم.

چگونه نائب‌الشهید بشویم؛

۱ ــ انتخاب یک یا چند شهید جهت نیابت

۲ ــ تهیه تصویری زیبا از شهید و نصب آن روی کوله‌پشتی یا لباس به یکی از طرق زیر:

* دریافت کارت نیابت از موکب‌های نائب‌الشهید مستقر در مرزها یا در طول مسیر (برخی کاروان‌ها هم در این طرح شرکت و کارت توزیع می‌کنند)

* تهیه کارت یا پیکسل یا پرچمی مزیّن به تصویر شهید از فروشگاه‌های محصولات فرهنگی

* دریافت تصویر شهید از پایگاه اینترنتی کهف‌الشهدا یا سایر کانال‌های طرح نائب‌الشهید

۳ ــ ترغیب زائرین به شرکت در این سنت حسنه

۴ ــ به‌یاد شهید بودن در طول مسیر پیاده‌روی و او را همراه خود حس کردن

۵ ــ خواندن زیارت در حرم‌های امامان معصوم (علیهم‌السلام) به‌ویژه زیارت اربعین به‌نیابت از شهید

فعالیت‌های مکمل و عمق‌بخش:

۱ ــ دیدار با خانواده شهید قبل و بعد از پیاده‌روی و اذن گرفتن از آنها برای نیابت

۲ ـ حاضر شدن سر مزار شهید و شروع پیاده‌روی از مزار شهدا

۳ ــ مطالعه و آشنایی بیشتر با سیره و خاطرات شهید

۴ ــ تداوم نیابت از شهید در طول سال با اقداماتی مانند سرکشی به والدین شهید، قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان یا زیارت امام رضا علیه‌السلام و... به‌نیابت از شهید

میثم مطیعی مداح و ذاکر اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره اجرای این طرح گفت: یک روز مردهای بزرگی بودند که رفتند و راه کربلا را باز کردند تا ما امروز زائر اربعین حضرت امام حسین علیه‌السلام باشیم ...

ادامه سخنان میثم مطیعی را در فیلم زیر ببینید:

دانلود

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    40 0
    خوش به حال اونایی که توفیق دارن التماس دعا
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    1 0
    یا حسین کربلات آرزومه یا حسین نوکریت آبرومه می خوام کرب و بلا غرق شور احساس دخیل ببندم دلمو به ضریح عباس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس