پرده خوانی منصوره مصطفی زاده

قهرمان‌های این پرده‌خوانی‌ها باید ویژگی‌ و فضیلتی می‌داشتند که برای کودکان دست‌یافتنی باشد. مثلا کودک مفهوم شجاعت حر را درک می‌کند یا مفاهیم دیگری که در هفت داستان به آنها توجه کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، ماجرای روز واقعه را از هر طرف که بنگری، چشم‌اندازی تاثیرگذار دارد و مجذوب کننده؛ حتی برای بچه‌ها. شاید درباره این واقعه کتاب‌های زیادی نوشته شده باشد، فیلم‌ها و آثار نمایشی اما بدون تردید یکی از متفاوت‌ترین کارهایی که درباره عاشورا صورت گرفته پرده‌خوانی قصه‌های عاشوراست که در انتشارات کتاب‌پارک انجام می‌شود و بیشتر از این جهت متفاوت است که برای مخاطب کودک و نوجوان تدارک دیده شده. تا امروز چندین برنامه پرده‌خوانی در فروشگاه‌های مختلف انتشارات کتاب‌پارک برگزار شده و قرار است همین امروز ساعت 17 در یکی از شعب فروشگاه کتاب‌پارک در مسجد قاسم‌ابن‌الحسن در خیابان نبرد، قصه حبیب برای کودکان و نوجوانان روایت شود. راوی قصه‌ها منصوره مصطفی‌زاده نویسنده کودکان و نوجوانان است و داستان‌ها را خودش برای گروه‌های سنی مختلف نوشته است. تصویرگری‌ پرده‌ها کار محمدرضا دوست‌محمدی است که زمانی در روزنامه جام‌جم همکار ما بوده اما خیلی‌ها او را با طرح‌جلدهای همشهری جوان می‌شناسند.

شروع ماجرا
انتشارات کتاب‌پارک از آن دسته انتشاراتی است که مخاطب اصلی‌اش کودکان هستند. به نوجوانان هم توجه دارد و همین طور بزرگسالان اما هر چه این ناشر تدارک می‌بیند در راستای تربیت و خانواده است. به همین دلیل است که کتاب‌پارک برای بزرگسالان و نوجوانان کتاب‌های کمتری منتشر می‌کند اما تا دلتان بخواهد برای کودکان برنامه‌های متنوع دارد؛ از کتاب و بازی‌های فکری گرفته تا برنامه‌های قصه‌گویی.

انتشارات کتاب‌پارک برای اعیاد و جشن‌های ملی و مذهبی همیشه برنامه دارد و گاهی از گروه‌های داوطلب نیز کمک می‌گیرد. فاطمه رحیمی مدیر فروش این انتشارات اشاره می‌کند که در جشن غدیر از کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی الاصلی که برای بچه‌ها می‌نویسد دعوت به همکاری کرده بودند و برنامه‌های فرهنگی در این انتشاراتی سابقه دارد.  ایده پرده‌خوانی داستان‌های عاشورایی را کسی در هیات الزهرای دانشگاه شریف با منصوره مصطفی‌زاده مطرح کرد، آن هم دو هفته مانده به ماه محرم. مصطفی‌زاده که در انتشارات ‌کتاب‌پارک مشغول به کار است و تا به حال برنامه‌های متعددی داشته از جمله قصه‌خوانی درباره عاشورا، ایده را پسندید و فکر کرد تنها کسی که می‌تواند برای آن تصویرسازی کند محمدرضا دوست‌محمدی است و لاغیر؛ به دودلیل: دلیل اول اینکه باید کاری شبیه به کمیک استریپ ارائه کند که هر طراحی از پس آن بر نمی‌آید و دوم اینکه طراح باید پیشینه مذهبی قوی داشته باشد به داستان کربلا مسلط باشد چرا که فرصت کافی برای توضیح دادن و روشن کردن طراح وجود نداشت. اما دوست‌محمدی شلوغ‌تر از آنی تصور می‌شد که این پروژه را بپذیرد.

مصطفی‌زاده تعریف می‌کند که بعد از اولین تماس با توضیح کوتاهی درباره اینکه پروژه مربوط به عاشوراست، دوست‌محمدی پذیرفت و کار را شروع کرد. 3 هفته بعد تقریبا 70 تصویر شامل 10 تصویر از 7 پرده برای روایت قصه قهرمان‌های عاشورا آماده بود.

هفت قهرمان
عاشورا قصه قهرمانی‌هاست و قهرمان‌های زیادی دارد؛‌ از خود امام حسین‌(ع) گرفته تا یارانش و اعضای خانواده‌اش. برای راویان داستان کربلا تک تک این قهرمان‌ها حتی اسب امام حسین (ع) بهانه‌ای شده برای انعکاس تصویر روز واقعه. منصوره مصطفی‌زاده اما برای انتخاب قهرمانانش بیشتر از هر چیز به گروه‌های سنی توجه کرد و توانایی درک آنها از قصه بزرگ عاشورا. او به سراغ قهرمانانی رفته که جنس و نوع قهرمانی‌شان برای کودکان در دسترس و قابل فهم باشد و بتوانند موقعیت قهرمانی و فضیلت آن را بفهمند و برای موقعیت‌های مشابه الگو بگیرند.

مصطفی‌زاده می‌گوید: قهرمان‌های این پرده‌خوانی‌ها باید ویژگی‌ و فضیلتی می‌داشتند که برای کودکان دست‌یافتنی باشد. مثلا کودک مفهوم شجاعت حر را درک می‌کند یا مفاهیم دیگری که در هفت داستان به آنها توجه کرده‌ایم.

برای مصطفی‌زاده مهم است که داستان‌هایی متناسب با دانش و فهم مخاطبانش روایت کند. 

محمدرضا دوست محمدی بر اساس انتخاب‌ها و قصه‌های نوشته شده توسط منصوره مصطفی‌زاده، این طرح‌ها را آماده کرده که از روی آن، قصه قهرمان‌های عاشورا برای بچه‌ها روایت می‌شود.

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    کتاب پارک، عالیه. با خانم مصطفی زاده
  • سعید US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    خدا خیرشون بده و حفظ شون کنه برای اسلام و مملکت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس