کد خبر 992782
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
آرامکو

طی روز گذشته نیروهای مقاومت یمن با ۱۰ فروند پهپاد تاسیسات پالایشگاهی در منطقه البقیق عربستان را مورد حمله قرار داده و در واقع به بزرگترین تاسیسات فرآوری نفت در جهان حمله کردند.

به گزارش مشرق، روز گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی به تاسیسات فرآوری نفت در منطقه البقیق عربستان حمله کردند.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی افزایش 10 دلاری قیمت نفت پس از حمله به آرامکو

سند غیرقابل انکار نقش ایران در حملات پهپادی به عربستان

سرگیجه‌ی غرب از هدف قرارگرفتن قلب امپراتوری نفت!

عواقب حمله به آرامکو برای عربستان

در این حمله بزرگترین پالایشگاه و تأسیسات فرآوری نفت جهان به شدت آسیب دید و حدود نیمی از صادرات ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت عربستان به کما رفت.

منطقه البقیق و تاسیسات آن در واقع نگین تاج پادشاهی سعودی‌ها بر صنعت نفت جهان به شمار می رود که البته این مسئله برای بازار جهانی نیز بسیار با اهمیت است.

در این حملات یک پالایشگاه دیگر در منطقه الخریص مورد حمله قرار گرفت.

علیرغم آنکه آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرده است که عرضه نفت به بازار جهانی به میزان کافی در حال انجام است و سعودی‌ها ادعا کرده‌اند که می‌توانند عرضه نفت را مجددا در مدت زمان کوتاهی افزایش دهند اما حمله یمنی‌ها به تاسیسات البقیق می‌تواند از چند ساعت دیگر که بازار جهانی پس از تعطیلی آخر هفته باز می‌شود قیمت نفت را صعودی کند.

بخشی از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ممکن است در پی حمله به تاسیسات فرآوری نفت البقیق قیمت نفت حتی سه رقمی شود. 

بنا به اعلام مؤسسه فوربس و برخی دیگر کارشناسان در صورتی که کمبود عرضه نفت ناشی از خسارت وارده به تاسیسات نفتی سعودی‌ها به درازا بکشد این احتمال وجود دارد که قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان این است که افزایش قیمت ناشی از حمله یمنی‌ها به روند کاهش رشد اقتصاد جهانی نیز دامن بزند.

به گفته باب مکنالی مشاور امور اقتصادی و انرژی جرج بوش پسر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، حمله  پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در واقع چیزی شبیه به یک حمله قلبی به صنعت نفت سعودی‌ها، بازار نفت و اقتصاد جهانی بود.

راجر دیوان کارشناس باسابقه مؤسسه IHS مارکت نیز ادعای مکنالی را تائید کرد.

وی گفت:‌ البقیق قلب صنعت نفت عربستان بود و حالا شاهد سکته قلبی سعودی‌ها و بازار نفت هستیم. 

در حالی که بسیاری بر این باورند که بازار نفت نمی‌تواند نسبت به حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات البقیق بی‌تفاوت بماند اما اینکه چقدر قیمت نفت در پی این حملات افزایش خواهد یافت سؤال بزرگی است که تا چند ساعت دیگر به جواب آن خواهیم رسید.

واشنگتن اعلام آمادگی کرده است تا به موضوع کمبود عرضه نفت به بازار ورود کرده و کسری عرضه را جبران کند.

روز گذشته وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد این کشور می‌تواند با استفاده از ذخایر نفت استراتژیک خود که معادل ۶۴۵ میلیون بشکه می‌شوند، برای جبران کسری عرضه در بازار استفاده کنند.

در حالی صنعت نفت و انرژی عربستان به دلیل حمله یمنی‌ها در بحران فرو رفته است که از برکناری وزیر انرژی قبلی و انتصاب پسر چهارم بن سلمان به عنوان وزیر انرژی جدید این کشور تنها حدود یک هفته می‌گذرد.

 وزیر نفت عربستان اعلام کرده حمله پهپادها ۵.۷ میلیون بشکه از تولید نفت عربستان را کاهش داده است.

رویترز نیز مدعی شده علیرغم ادعای سعودی‌ها تعمیر خسارت وارده به دو پالایشگاه و تاسیسات فرآوری نفت عربستان طی روزهای آینده ممکن نیست و تعمیر خسارت‌ها هفته‌ها به طول می‌انجامد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    آفرین به مقاومت. که آل سعود در شوکی. دیگر فرو برد
  • محسن IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    متاسفانه باز هم سودش به عربها میرسه. ما که نفت نمی فروشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس