ایرلاین‌ها بر سر ۲ راهی دشوار؛ خرید هواپیمای دست دوم غربی یا سوخو روسی

در حالی وزارت راه اعلام کرده برنامه‌ای برای خرید هواپیمای روسی ندارد که عضو کمیسیون عمران مجلس با مطرح کردن دوباره این موضوع گفته است:‌در بحث خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی یا خرید هواپیماهای روسی نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم.

به گزارش مشرق، سید حسین افضلی با یادآوری این‌که هم‌اکنون رویکردهای متفاوتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور مطرح است که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند،‌اظهار کرد:‌ برخی از مدیران موضوع خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی را مطرح کرد و برخی دیگر موضوع خرید هواپیماهای نو روسی را پیشنهاد می دهند.

ببینید

فیلم/ پرواز سوخو ۵۷ روسیه در نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۹

وی تصریح کرد: اولویت اصلی در خرید هواپیما، حفظ امنیت مسافران و سرنشینان است، چراکه بروز هر گونه مشکل در این رابطه هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ روانی تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود:‌ متأسفانه تحریم ها در حوزه حمل و نقل هوایی اثر مستقیم گذاشته و ایرلاین ها برای تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز با مشکل روبه رو شدند، البته ایرلاین‌ها توانسته‌اند از سد موانع تحریمی عبور کرده و مشکلات را تا حدودی حل کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که  در بحث خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی یا خرید هواپیماهای روسی نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم، چون محدود کردن حق انتخاب ممکن است در آینده برای ما مشکل ساز شود به خانه ملت گفت:‌ چنانچه فقط به دنبال خرید هواپیما به یک روش باشیم، قطعا این مسئله انحصار ایجاد کرده و مشکل ساز خواهد بود، بنابراین باید از روش های متنوع و شرکت های مختلف برای تأمین نیازهای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور استفاده کنیم.

 با توجه به این‌که بیش از 10 درصد قطعات و تجهیزات استفاده شده برای تولید هواپیماهای روسی آمریکایی است، از این رو باید مجوزهای لازم برای فروش هواپیما توسط روس‌ها از آمریکایی‌ها دریافت شود. به نظر می‌رسد یکی از موانع خرید این نوع هواپیما برای ایرلاین‌های داخلی همین مسئله است.

آبان‌ماه سال گذشته مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با روس‌ها برای خرید هواپیما سوخو 100 جهت نوسازی ناوگان ایرلاین ملی خبر داده و گفته بود: با هر تامین‌کننده‌ای که بتواند بدون نیاز به مجوز اوفک به ایران‌ایر هواپیما بفروشد، مذاکره می‌کنیم.

شرفبافی با اشاره به برنامه هما برای نوسازی ناوگان خود گفت: از هر کسی که بتواند هواپیمای مورد نیاز هما را تامین کند استقبال می‌کنیم. حتی سراغ هواپیماهایی مانند سوخو 100 یا هواپیماهایی که تولید کشور های غیر اروپایی هستند نیز رفته‌ایم.

وی افزود: اگر این شرکت‌ها بتوانند بدون مجوز اوفک به ایران هواپیما بفروشند و قابلیت مذاکره داشته باشند، خرید این هواپیماها را بررسی می‌کنیم.

حدود یکماه بعد از این سخنان مدیرعامل سابق ایران‌ایر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برنامه‌ای برای خرید هواپیما سوخو نداریم، گفت: با توجه به باطل شدن مجوزهای اوفک، امکان ورود 7 هواپیمای باقیمانده ATR وجود ندارد.

شهرام آدم نژاد در پاسخ به پرسش مبنی بر این‌که آیا وزارت راه و شهرسازی با ورود هواپیمای سوخو به ناوگان هوایی موافق است و این‌که سرنوشت 7 فروند هواپیمای ای تی آی باقیمانده ایران ایر چه می‌شود، گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ورود سوخو به کشور ندارد. در خصوص هواپیماهای ای تی آر نیز با توجه به ابطال مجوزهای اوفک امکان ورود 7 فروند هواپیمای باقیمانده به کشور وجود ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • صداقت IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    37 3
    ((بروید خودتان طیاره بسازید))
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    2 3
    سوخو عالیه چون با اینهمه رنج و محنتی که زندگی الآن پیدا کرده با نقص فنی های مکرر یک سقوط آزاد و خلاص
  • NL ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 1
    یعنی نمیشود موتور هواپیمای آنتونوف 140 را تقویت کرده و راه اندازی هواپیما در دستور کار قرار بگیرد ؟
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
      0 0
      چرا . الان موتور توربو این مدل هواپیما روی پراید هست
  • BG ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    1 2
    سوخو ۱۰۰ مشکلات زیادی از بابت تعمیرناپذیری داره و سوخو هم بعد از فروش از خریدار چندان حمایت نمی کنه. باید هواپیماساز بشیم.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 1
    بعد با این شرایط میگن ما صد در صد بومی میسازیم ! این حرف ها فقط نصرف داخلی داره.
  • ناشناس IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    14 2
    بیش از 10 درصد قطعات و تجهیزات استفاده شده برای تولید هواپیماهای روسی آمریکایی است و باید مجوزهای لازم برای فروش هواپیما توسط روس‌ها از آمریکایی‌ها دریافت شود!!!!!!!!!
  • alii IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    39 2
    خیلی بده کشوری ۷هزارسال فرهنگ وتمدن داشته باشه الان بخواد از کشور دیگه هواپیما دست دوم بخره چرا نباید خودمون بسازیم چرا نباید انقد پیشرفت نکرده باشیم کشورایه دیگه بیان التماس مارو بکنن پس اینهمه دانشگاه واسه چی ساخته شدن
    • فرید IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
      1 0
      مگه دانشمند یا نخبه ای مونده واسه این ملت بیچاره که بخواد بسازه همه خوبا رفتن اونور آب،ما موندیم و یه مشت دزد
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    8 30
    سوال نداره که! دست دوم غربی بهتره
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    26 2
    خودمان میسازیم
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
      1 0
      طراحی و توسعه، وقت گیر و پرهزینه است. اساس بر هزینه فایده یا مشارکت در تولید است که روش های بیشماری دارد که مسئولین ما رانت خور و دلال هستند، پس نمیشود.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    4 16
    مسلما هواپیمای دسته پنجم غربی از بنجل های روسی بهتره.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    12 2
    هر جفتش بخرید چرا مثل احمقا رفتار میکنید با همه رابط داشته باشید شما که ادعا رابط همه را خفه کرد بعد برجام هرچی تخم مرغ بود ریختید توی اروپا اخرش چی بهتون دادن
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    2 0
    در خود ایرلاین های کشور روسیه به وفور از هواپیماهای غربی بخصوص ایرباس استفاده میشه حالا دیگه خود دانید.
  • حسام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 1
    خیلی از ما هنوز فراموش نکردیم فرود هواپیماهای توپولف وانگهی خود روسها چرا از ایرباس استفاده میکنن ما تجربه استفاده راداریم چرا دوباره باید تجربه کنیم
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    0 2
    مگر خودمان تمام قطعات هواپیما ها را در داخل نمی‌ سازیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس