امبر راد

امبر راد وزیر کار انگلیس یکشنبه‌شب از کابینه استعفا داد و به ۲۱ عضو حزب محافظه‌کار پیوست که هفته گذشته توسط بوریس جانسون به تلافی مصوبه مجلس از فراکسیون توری‌ها اخراج شدند.

سرویس جهان مشرق - وزیر کلیدی و قانون‌گذار باسابقه، امبر راد یکشنبه‌شب گذشته نامه استعفای خود را در توییتر برای نخست‌وزیر فرستاد و اقدامات او را «توهینی به شرافت دموکراسی» نامید.

امبر آگوستا راد که از سال ۲۰۱۵ تا کنون در وزارتخانه‌های مختلف انرژی، کشور، زنان و کار وزیر بوده و کابینه دیوید کامرون، ترزا می و بوریس جانسون را تجربه کرده است، کابینه جانسون را ترک کرد تا ۲۲ اُمین نماینده‌ای باشد که عطای جانسون و فراکسیون توری‌ها را به لقایش بخشیده است.

وی در توییتر نوشت «من از کابینه استعفا دادم» چون «نمی‌توانم وقتی محافظه‌کاران خوب، متعهد و میانه‌رو کنار گذاشته می‌شوند، به کار ادامه دهم.» در متن استعفای او به دو خبر از درون دولت به مردم داده شده است:

۱- راد می‌گوید ابتدا بر این اساس در کابینه جانسون حاضر به همکاری شده که به او گفته شده گزینه «خروج بدون توافق» روی میز می‌ماند تا اتحادیه اروپا مجبور به اعطای امتیازات بیشتر با هدفِ راضی‌کردن بریتانیا به توافق شود. اما عملکرد کابینه با هدف دیگری برنامه‌ریزی شده و حالا «من باور ندارم که هدف اصلی این دولت، خروجِ با توافق باشد».

۲- راد نوشته است «دولت انرژی وسیعی گذاشته تا برای خروج بدون توافق آماده شود اما من ندیدم با همان شدت برای گفتگو با اتحادیه اروپا که از ما خواسته گزینه‌های جایگزینی برای مسأله ایرلند ارائه دهیم، کار شود». وی در مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی گفت ۸۰ تا ۹۰ درصد از وقت و انرژی دولت برای گزینه عدم توافق هزینه می‌شود و این یک سیاست معنادار است.

وی همچنین گفت «وقتی از دفتر نخست‌وزیری خواستم که گزارشی از اقدامات برای توافق با اتحادیه بفرستد، یک خلاصه یک صفحه‌ای برای من فرستادند».

راد نهایتاً در نامه‌اش از کنارگذاشتن ۲۱ محافظه‌کار شایسته از فراکسیون محافظه‌کاران در هفته گذشته ابزار تأسف کرد و آن را «توهین به شرافت و دموکراسی» نامید. وی طی مصاحبه با بی‌بی‌سی نیز اقدام جانسون را «خرابکاری سیاسی» دانست. این دو عبارت نشان از عمق عصبانیت وی از نخست‌وزیر می‌دهد که فعلاً به جز تعیین یک جانشین برای راد واکنش دیگری نداشته است.

همه 21 نماینده اخراج‌شده توسط بوریس جانسون از فراکسیون توری‌ها در مجلس که حالا باید امبر راد را به آن بیافزاییم.

داستان اخراج مقامات محافظه‌کار به مصوبه مجلس در هفته گذشته برمی‌گردد که طی آن، امکان خروج بریتانیا از اتحادیه بدون توافق با آن ممنوع شده است. مجلس اعیان این مصوبه را تأیید کرده و قرار است همین دوشنبه به تأیید ملکه برسد. با اینکه خروج بریتانیا برای ۳۱ اکتبر یعنی کمتر از دو ماه دیگر برنامه‌ریزی شده است، جانسون تهدید کرد که درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد کرد، ضمن اینکه به تلافیِ رأیِ برخی محافظه‌کاران در مجلس به این مصوبه، آنها را از کار برکنار کرد.

چهره‌های برجسته‌ای در میان اعضای اخراج‌شده بودند:‌ بِب وزیر پیشین دفاع، براین وزیر پیشین بهداشت، بِرت وزیر پیشین خارجه، فیلیپ هاموند و کلارک دو صدراعظم پیشین (دبیر ارشد کابینه)، گرینینگ با هفت سال سابقه وزارت، گریو دادستان کل پیشین، میلتون نماینده مجلس از سال ۲۰۰۵ و شاید از همه اینها مهمتر، سر نیکولاس سومز نوه وینستون چرچیل که از سال ۱۹۹۷ نماینده مجلس است.

حالا اگر اتحادیه مهلت بریتانیا برای خروج را تمدید نکند، باید هر هفته منتظر اتفاقات جدیدی باشیم که مسیر برگزیت را تغییر می‌دهد. لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته است امکان تمدید مهلت بسیار بعید است زیرا «قرار نیست هر سه ماه از نو شروع کنیم».

با وجود این اختلافات سیاسی که در حزب محافظه‌کار از زمان برگزاری برگزیت بود و تا کنون تشدید شده است، فقط یک احتمالِ دور از ذهن برای گذراندنِ موفقِ این دو ماه توسط بریتانیا وجود دارد:‌ هم مصوبه مجلس، هم اخراج نمایندگان و هم افشاگری امبر راد، یک نمایش هماهنگ از سوی توری‌ها برای فریب‌دادن اتحادیه اروپا باشد تا به آنها القا کند جانسون واقعاً به دنبال خروجِ بدون توافق است. از انگلیسی‌ها چنین فریبکاری‌هایی برمی‌آید. شاید این گونه اتحادیه را راضی کنند در هفته‌های آخر امتیازات بیشتری به لندن بدهد.


منابع

https://edition.cnn.com/2019/09/07/uk/uk-amber-rudd-resigns-parliament-gbr-intl/index.html

https://twitter.com/amberruddhr?lang=fa

https://news.sky.com/story/ex-chancellors-and-churchills-grandson-the-21-tories-sacked-for-defying-boris-johnson-over-brexit-11801765

https://metro.co.uk/2019/09/04/conservative-rebels-lost-party-whip-10681754/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    انگلیس دموکراسیش کجا بود همه زیر پرچم دیکتاتوری ملکه عجوزه خوشحال و شادن
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    8 7
    در غرب مردم سالاری معنی ندارد. همان حزب سالاری یا دیکتاتوری مدرن است
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
    8 0
    فازت چیه مشرق؟ انگلیسی ها عاشق سلطنت و دیکتاتوری ند و اصلا از دموکراسی بدشون میاد تو چی میگی این وسط؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس