کد خبر 991006
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
معامله قرن نمایه

استعفای جیسون گرینبلات از افراط گرایان ضد فلسطینی سیاست خارجی آمریکا نه تنها حاکی از پایان ایده به اصطلاح صلح واشنگتن، بلکه میراثی بد برای سیاست خارجی آمریکا در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

به گزارش مشرق، استعفای «جیسون گرینبلات» یکی از دو عامل کلیدی ایده به اصطلاح صلح آمریکا برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین موسوم به «معامله قرن»، از رسیدن این طرح "مرده به دنیا آمده" آمریکا به ایستگاه پایانی خبر می‌دهد.

لوبلاگ می‎نویسد استعفای جیسون گرینبلات نماینده ویژه دولت آمریکا در مذاکرات بین المللی که به همراه «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» و «دیوید فریدمن» سفیر واشنگتن در اراضی اشغالی در حدود سه سال اخیر نقش مهمی در سیاست‌های واشنگتن در این منطقه داشته و مسئول تدوین طرح به اصطلاح حل و فصل اختلاف‌های چندین ساله فلسطین و رژیم صهیونیستی بودند، آن هم در آستانه اعلام این طرح پس از تاخیری 2 ساله از زمان نهایی شدن، از شکست قطعی آن خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

گرینبلات در حالی 5 سپتامبر (14 شهریور) از سمت خود استعفا کرد که دولت آمریکا از ماه گذشته و در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در 17 سپتامبر (26 شهریور) اعلام کرد این طرح پس از این انتخابات رونمایی خواهد شد. انتشار این خبر از سوی بسیاری از ناظران بین المللی به هدیه ترامپ به نتانیاهو توصیف شد. براساس این برنامه رونمایی کامل این طرح که بخش نخست و اقتصادی آن در منامه اعلام و به دلیل مخالفت‌های گسترده فلسطینیان و نیز مخالفت‌های منطقه‌ای و بین المللی با شکست مواجه شد، با حضور کشورهای عربی در «کمپ دیوید» استراحتگاه تابستانی رئیس جمهور آمریکا انجام خواهد شد.

گرینبلات که نقش مهمی در اتخاذ سیاست خارجی ضد فلسطینی دولت آمریکا شامل انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، قطع بودجه آنروا و بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین داشته و ارتباطات نزدیکی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و قرار دادن آن در مرکز سیاست خارجی آمریکا داشت، از خود میراثی تضعیف کننده در سیاست خارجی آمریکا برجای نهاد؛ آسیب‌های ناشی از سیاست‌های ضد فلسطینی که زدودن آن برای دولت آمریکا قطعا با دشواری‌های خاصی همراه خواهد بود.

اگرچه طرح صلح موسوم به معامله قرن که صرفا تسریع کننده اشغالگری بود، مرده به دنیا آمد، اما مخالفت تقریبا سراسری تمامی طیف‌های سیاسی فلسطینی ضربه نهایی به پایان حمایت لفظی آمریکا از راه حل دو دولتی در این مناقشه بود.

آنچه که بیش از هر چیز دیگری در نتیجه این طرح عیان شد، در درجه نخست پایان ادعای بی طرفی آمریکا در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و از بین بردن تصور تلاش واشنگتن برای صلحی عادلانه و پایدار است. باید توجه داشت که این طرح علاوه بر دور انداختن تلاش‌های چندین دهه‌ای آمریکا برای دستیابی به اجماع بین المللی در مورد حل و فصل مناقشه فلسطین، وضعیت رژیم صهیونیستی را دشوارتر کرده است. بی اعتمادی فلسطین به هر طرح صلح دیگر پیشنهادی قطعا شرایط را برای تل آویو به ویژه برای نتانیاهو که با مشکلات متعدد داخلی روبرو است، سخت‌تر می‌کند.

این پیامدها تا دهه‌ها وضعیت آن منطقه را متاثر خواهند کرد. شرایط توازن درگیری‌ها در این منطقه اکنون به هم خورده و چشم انداز مصالحه از هر زمان دیگری کم رنگ‌تر شده است. در واقع انتصاب گرینبلات سه نتیجه عمده داشت:

1. ناامیدی هرچه بیشتر باقی مانده فلسطینیان امیدوار به سیاست‌های دولت آمریکا در حل و فصل مناقشه

2. انداختن رژیم صهیونیستی به چاله عمیق معضلی لاینحل

3. از بین رفتن موقعیت آمریکا در این منطقه

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس