برجام نمایه

«در شرایط فعلی، احتیاط در گام‌های کاهش تعهدات برجامی، به سود ایران نیست»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

دیپلماسی ایرانی از قول دکتر فواد ایزدی نوشت: من معتقدم که نه تنها گام سوم در کاهش تعهدات برجامی ایران، بلکه هر سه گام تاکنون، گام‌هایی لاک‌پشتی، محتاطانه و در سایه ملاحظات دیپلماتیک اتخاذ شده است. چون در قیاس با ۱۴ ماه تحریم و فشار بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا و نیز بدعهدی‌های اروپا اساساً گام‌های صورت گرفته در کاهش تعهدات برجامی توسط دولت نمی‌تواند موازنه قوا را شکل دهد و ایران را از موضع قدرت وارد میدان کند.

بیشتر بخوانید:

تعجب سایت حامی برجام از انفعال دولت در گام سوم

مذاکرات در تله فریب و بلوف


ایزدی می‌افزاید: همین نکته هم سبب شده تا اروپا علی‌رغم برخی نمایش‌ها در خصوص نگرانی از گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی، تهدیدی جدی از این بابت احساس نکنند. شاهد این مدعا مواضع خود سران و مقامات اروپایی‌ها در این رابطه است. اخیراً از خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوال شد که چرا برخورد چندان جدی از جانب اروپا در برابر اقدامات ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی انجام نمی‌شود و او اینگونه عنوان کرده که این گام‌ها به گونه‌ای نیست که بتواند تهدید جدی را برای ما ایجاد کند.


فلذا در این رابطه گام سوم اعلامی دولت در کاهش تعهدات برجامی، ذیل انجام تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای بدون هیچ‌گونه محدودیت می‌تواند بسیار مفید و سازنده باشد، منتهی به شرطی که همین گام کم‌رمق هم از امروز واقعا در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گیرد و دولت به واقع در همه زمینه‌های فعالیت‌های هسته‌ای محدودیت‌های تحقیق، پژوهش و توسعه را کنار بگذارد. چون در دو گام قبلی هم عملا آن‌چنان که باید کار جدی عملی صورت نگرفت. اما نکته مهم اینجا است که عملا اگر دولت جدیت عملیاتی درخصوص گام‌ها نداشته باشد به ضرر منافع کشور خواهد بود. چرا که از یک سو ما با گام‌های کاهش تعهدات برجامی حساسیت جامعه بین‌الملل و به‌خصوص غرب را نسبت به حقوق حقه هسته‌ای خود افزایش داده‌ایم، ولی در آن سو به واسطه ترس و یا ملاحظات دیپلماتیک دولت هیچ‌گونه کار جدی هم در سایه این گام‌ها صورت نگرفته است. یعنی آش نخورده و دهن سوخته.


این کارشناس بین‌المللی تصریح کرد: اگر ما احتیاط و محافظه‌کاری را از اقدامات خود برداریم و گام‌های جدی‌تر و عملی‌تر برداریم یقینا اروپا احساس نگرانی بیشتری خواهد کرد. از آن طرف ایالات متحده آمریکا از یک طرف هم رسماً پاسخ «نه» قاطعی به خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه داد و از طرف دیگر با اعمال تحریم‌های جدید دهن‌کجی و تحقیر فرانسه رقم زده است. اما نکته‌ای که فراموش می‌شود این است که اساساً بار این تحقیر بر دوش ایران خواهد بود. یعنی به واسطه تلاش‌های فرانسه به منظور کاهش تنش عملا، نه تنها مشکلات تحریمی ما کم نشد که حتی دایره تحریم‌ها نیز افزایش پیدا کرد. پس به نظر من اگر فرانسه تلاشی نکند برای ما بهتر است تا اینکه بخواهد تکاپوی دیپلماتیک خود را برای حمایت از برجام صورت دهد. بر این اساس منطقی نیست که دولت بخواهد امیدی به سرانجام تلاش‌های فرانسه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    4 1
    اصلا اگه خوب دقت کنید با این گام ها اگه پیش بریم سالهایی که از انرژی هسته ای دور می مانیم از برجام بیشتر خواهد بود
  • totonchyan IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 4
    سلام گام های لاک پشتی الان اگه قرار به داد....بود این قوم عشق مذاکره ...جد و آدشان راهم ودادندکه بکنن..... یعنی اینها اینقر چیزند
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 3
    دولت دنبال کشاندن این موضوع هسته ای به انتخابات مجلس بهمن ماه میباشد تا با امتیازی که احتمالا غربیها درشب انتخابات به ایران میدهد به عنوان برگ برنده بازی کند به منظور دو قطبی سازی وحفظ عناصر غرب گرا درمجلس
  • مجید حاجی بابادی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 3
    عدو شودسبب خیرگر خداخواهدملت ایران جدااز اینهمه فداکا ی وکوشش تاوان فریب یک گروه قلیل وغرب دوست رو خورد وبازم فشار وگرفتاریهاشو باید همین مردم تحمل کنن ولی یک مطلب که جدا از این بازیهای سیاسی رغم خوردافزایش بیاعتمادی مردم نسبت به امریکا واروپا میباشد که برای مردم ما لازم بود
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    1 0
    گام سوم هسته‌ای نیز همانند دو گام قبلی سست و لرزان است دشمن این اقدامات را جدی نمی‌گیرد ترساندن طرف مقابل فقط با بازگرداندن فردو و راکتور اراک به حالت قبل ممکن است ۱۰ تن مواد غنی‌شده و ۱۰۰ تن آب سنگین از شما گرفته‌اند، با ۱۰ کیلو می‌خواهید تقابل کنید؟ هر اقدامی کمتر از بازگشت فردو از حالت تحقیقاتی به حالت تولیدی و تبدیل مجدد راکتور اراک به آب سنگین چهل مگاواتی با قابلیت تولید پلوتونیوم، اقتدارآفرین نبوده و دشمن را عقب نخواهد راند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس