کد خبر 990797
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
اقتصاد مقاومتی

پای تحقق اقتصاد مقاومتی باگذشت ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی آن هنوز می‌لنگد و متولیان در این زمینه عملکرد قابل دفاعی ندارند، این در حالی است که در شرایط تحریم توجه به ظرفیت داخلی راهگشاست.

به گزارش مشرق، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حدود شش سال پیش با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه ۹۲ و نیز مطالبه رهبری در جلسه هیئت دولت در مردادماه ۹۴، به‌طور رسمی فعالیت خود را شروع کرده و به‌این‌ترتیب گام‌های عملی در راستای اجرای سیاست‌های کلی آغاز شد.

با نام‌گذاری سال ۹۵ تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری توجه بیش‌ازپیش دستگاه‌های اجرایی به موضوع معطوف شد و ستادهای استانی نیز تحقق آن را در دستور کار قرار دادند اما با گذشت این مدت هنوز هیچ اقدام عملی و در خور توجهی در این خصوص صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

معلم قرآنی که ۶۰ بیکار را شاغل کرد

بیکاری با «پول‌پاشی» مهار نشد

با اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حمایت سازمان برنامه‌وبودجه در بدنه دولت قرار دارد اما عملکرد دولت در این زمینه به اذعان کارشناسان امر اصلاً قابل دفاع نبوده و ضروری است روند اجرایی شدن مصوبات جلسات ستاد فرماندهی در کشور و به‌تبع آن آذربایجان غربی شتاب بگیرد.

نگاهی به نشست‌ها و جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی نشان می‌دهد در سال‌های اخیر محور قالب این نشست‌ها بیان مشکلات و گلایه از بروکراسی پرپیچ‌وخمی است که بانک‌ها و در برخی مواقع خود مسئولان بر پیچیده شدن آن دامن می‌زنند و تأکید بر رفع این موانع اما تاکنون نتیجه عملی در پی نداشته است.

بررسی متن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب به‌خوبی نشان‌دهنده لزوم توجه قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت به موضوع به‌کارگیری نیروی انسانی در راستای توسعه کارآفرینی، توانمندسازی نیروی کار، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقا شاخص‌های عدالت اجتماعی، ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید، حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به‌تناسب ارزش‌افزوده و نیز افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور است.

آذربایجان غربی با هم‌مرزی سه کشور خارجی شاهراه ارتباطی ایران با بازارهای اروپایی است، تولید بیش از شش درصد محصولات کشاورزی، رتبه برتر در تولید سیب، انگور، عسل، چغندرقند، رتبه اول تنوع مواد معدنی، ثبت دو برند فرش و دو اثر تاریخی در سطح جهانی، قطب تولید سیمان و… این استان را به یکی از مناطق مستعد در حوزه اقتصادی به‌خصوص اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است اما تاکنون سهم اندک این بخش‌ها در زمینه صادرات و ارزآوری و نیز رفع مشکلات بیکاری و اشتغال نشان می‌دهد برای رسیدن به جایگاه توسعه‌ای فاصله‌های زیادی است که بدون حمایت مسئولان و توجه دولتمردان این فاصله‌ها کم نمی‌شود.

توسعه کشاورزی موتور محرکه اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی

در بخش کشاورزی که یکی از مزیت‌های اصلی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود موضوع اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در محورهای تولید و اشتغال باید با جدیت دنبال شود چراکه این بخش می‌تواند پیشانی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این استان مرزی باشد.

تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب، تولید ۶ درصد از کل محصولات کشاورزی، قطب اول تا سوم تولید محصولاتی ازجمله انگور، چغندرقند، عسل، گندم، گیاهان دارویی و بسیاری از محصولات به همراه پتانسیل‌های بالا در بخش دامی و شیلات ازجمله تولید و صدور ۶۰ تن شاه‌میگوی سد ارس تنها بخشی از این توانمندی بالای استان است.

در کنار ظرفیت تولید بالا، این استان در زمینه آبیاری تحت‌فشار و نیز کشت گلخانه‌ای حرف اول را می‌زند و با توجه به محدودیت منابع آبی در صورت توجه به این بخش می‌توان گام‌های توسعه را بلندتر برداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین وضعیت تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز ارزآوری محصولات کشاورزی استان گفت: بخش کشاورزی استان به لحاظ دارا بودن پتانسیل بالا در ایجاد ارزش‌افزوده می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال مولد و تأمین ارز خارجی برای استان داشته باشد.

رسول جلیلی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق‌های لازم برای توسعه طرح‌های بزرگ‌مقیاس کشاورزی در استان در اولویت کاری است عنوان کرد: متأسفانه تاکنون در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری این بخش چندان موفق نبودیم چراکه ارتباط بین‌المللی مطلوب بین بخش خصوصی و تولیدکنندگان با کشورهای خارجی برای شناسایی بازارهای هدف صادراتی ایجاد نشده و در این خصوص برنامه‌ریزی لازم موردنیاز است.

وی از تشکیل کارگروه تحقیق و توسعه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای شناسایی موانع تولید و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه پایدار کشاورزی خبر داد و گفت: برای رسیدن به اهداف اقتصادی، تقویت تشکل‌ها و استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه حوزه کشاورزی ضرورت دارد.

نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود بسته‌بندی مناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه‌های حمل‌ونقل به همراه غفلت مسئولان دست‌به‌دست هم داده تا مانع ارزآوری و صادرات خوب محصول ات کشاورزی باوجود هم‌مرزی با سه کشور خارجی در آذربایجان غربی شود.

صدور کمتر از ۳۰ هزار تن سیب، کاهش ذخایر و صادرات شاه‌میگوی سد ارس، پایین بودن نرخ قیمت خرید تضمینی در بخش سیب و انگور و گندم و هدر رفت محصولات گویای عدم تحقق اقتصاد مقاومتی و مشکلات تکراری هرساله این بخش در آذربایجان غربی است که اگر مسئولان همت کنند می‌توان با رفع آن‌ها اقتصاد استان و حتی منطقه را شکوفا کرد.

گام‌های کند اقتصاد مقاومتی در بخش صنایع و معادن

باوجود تولید ۶۰ درصد کنسانتره کشور، رتبه اول در تنوع سنگ‌های معدنی و رتبه پنجم در تولید مواد معدنی، ثبت جهانی دو فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی، صنایع پتروشیمی و سیمان اما آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود.

هم‌اکنون بیش از ۹۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان راکد بوده و بسیاری از واحدها نیز با ظرفیت کمتر مشغول فعالیت هستند، خام فروشی نیز سد راه معادن آذربایجان غربی شده این در حالی است که توجه و حمایت از هرکدام از صنایع مزبور اقتصاد این منطقه را متحول کند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص عدم تحقق کامل اقتصاد مقاومتی در استان در بخش صنعت گفت: برای رونق بخشی تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی ۱۲ برنامه ویژه شامل بهبود محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌وکار، توسعه، تقویت و ارتقای توان رقابتی بنگاه‌های تولیدی، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، پشتیبانی از تولید کالا و خدمات مبتنی بر فناوری باارزش افزوده بالا و پشتیبانی و حمایت از تولیدات داخلی تدوین‌شده است.

محمد دهقان افزود: ارتقای سطح فناوری و توسعه نوآوری در فعالیت‌های اولویت‌دار، حصول اطمینان از تأمین و توزیع مناسب کالاها و خدمات و تسهیل نوین‌سازی جریان کالا و خدمات، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش حمایت از سرمایه‌گذاری در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تولید، توسعه اشتغال، تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی و توسعه تجارت الکترونیک از دیگر برنامه‌های عملیاتی برای تحقق اقتصاد ملی و رونق بخشی تولید ملی است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در استان اظهار داشت: هم‌اکنون دو هزار و ۳۱۷ واحد دارای پروانه بهره‌برداری در آذربایجان‌غربی وجود دارد که یک هزار و ۴۱۵ واحد از این تعداد فعال و نیمه‌فعال بوده و از کل واحدهای تولیدی صنعتی آذربایجان غربی نیز ۹۰۲ واحد راکد بود که با تلاش‌های انجام‌شده ۱۸۷ واحد صنعتی و معدنی راکد به چرخه تولید بازگشته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزایش ارزش صادرات استان طی سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت ۴۶۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۶۵ میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی صادرشده که ارزش صادرات کالا از گمرکات استان طی سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۷ درصد افزایش‌یافته است.

دهقان در زمینه خام فروشی و ارزآوری بخش معادن استان افزود: ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار تن انواع مواد معدنی و سنگ‌های تزئینی به‌صورت فرآوری شده از طریق گمرکات استان در سال گذشته صادرشده که ارزش میزان صادرات بالغ‌بر سه میلیون و ۹۴۶ هزار دلار بوده است.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات صادرکنندگان استان عنوان کرد: صادرکنندگان استان در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی و نقل‌وانتقال ارز به‌ویژه با کشورهای همسایه دچار مشکلاتی هستند که در ملاقات حضوری با رئیس‌کل بانک مرکزی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های نقل‌وانتقال ارز را پیگیری می‌کنیم.

آذربایجان غربی در حوزه اقتصاد مقاومتی ضعیف عمل کرده است

در سایر حوزه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و ارزآوری از جمله صنعت گردشگری هم نبود زیرساخت‌های اولیه از جمله راه دسترسی مناسب به آثار تاریخی به همراه امکانات رفاهی و مکان‌ها ی اقامتی مناسب موجب شده که آذربایجان غربی تاکنون بهره درستی نبرد.

این در حالی است که وجود دو اثر ثبت شده جهانی به همراه هزاران اثر و جاذبه طبیعی و تاریخی از جمله دریاچه زیبای ارومیه هم که هر کدام به تنهایی بستر مناسبی برای شکوفایی اقتصاد منطقه هستند کمکی به رونق اقتصاد مقاومتی نکرده‌اند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی در استان اظهار داشت: متأسفانه از زمان طرح موضوع اقتصاد مقاومتی تاکنون، استان موفق عمل نکرده و وضعیت فعالیت‌ها در استان بسیار ضعیف است.

هادی بهادری با بیان اینکه در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم آنگونه شایسته است از ظرفیت و پتانسیل‌های اقتصاد مقاومتی حداکثر استفاده را کنیم افزود: در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی استان با ظرفیتی کمتر از ۲۰ درصد فعالیت می‌کنند.

وی با گلایه از راکد بودن واحدهای تولیدی و صنعتی در استان ادامه داد: اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی استان لنگ می‌زند و با ظرفیت بسیار پایین مشغول فعالیت هستند و این رکود زمینه‌ساز عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در استان شده است.

بهادری بانک‌ها و بروکراسی‌های پرپیچ‌وخم اداری به‌خصوص در بخش اعطای تسهیلات را از مهم‌ترین عوامل عدم رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی در استان دانست و عنوان کرد: باوجود برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در استان و مصوبات مکرر در خصوص ضرورت رفع موانع پیش روی تولید و واحدهای صنعتی هنوز بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به برخی واحدهای اقتصادی مانع‌تراشی می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آذربایجان غربی در زمینه صنایع تبدیلی و کنسانتره، محصولات کشاورزی سیب و انگور، شاه‌میگوی سد ارس، فرش و… ظرفیت بالایی برای صادرات دارد اضافه کرد: متأسفانه در بخش صادرات در استان باوجود هم‌مرزی با سه کشور خارجی با مشکلات جدی مواجه هستیم.

بهادری نبود زیرساخت‌ها، سورت و بسته‌بندی متناسب با بازارهای روز، امکانات و تجهیزات را مهم‌ترین موانع صادرات در استان اعلام و خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های صادرات در استان فراهم باشد قادر به صادرات یک میلیارد دلاری سیب هستیم اما متأسفانه از این ظرفیت بی‌بهره مانده‌ایم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مقررات دست و پاگیر در بعد ملی و استانی را از مشکلات جدی پیش روی اقتصاد مقاومتی در استان ذکر کرد و افزود: در بخش صادرات محصولات کشاورزی با موضوع پیمان‌سپاری ارزی مواجه هستیم که مانع بزرگی پیش روی صادرکنندگان این بخش قرار داده است.

عملکرد دولت در اقتصاد مقاومتی اصلاً قابل دفاع نیست

بهادری با گلایه از عملکرد ضعیف مسئولان استانی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اقداماتی طی سال‌های اخیر انجام‌شده اما قابل‌توجه و جوابگو نیست و نیازمند شتاب‌دهی و انسجام بیشتری است.

وی با بیان اینکه امسال نیز باوجود نشست‌ها و وعده‌های متعدد مبنی بر ساماندهی بازار پس از تولید در سیب همچنان شاهد هدر رفت محصول تولیدی در کنار جاده‌ها و خرید باقیمت بسیار ناچیز به همراه متضرر شدن باغداران خواهیم بود افزود: در حال حاضر عملکرد دولت و مسئولان استانی در زمینه اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در بخش کشاورزی اصلاً قابل دفاع نیست.

تحقق اقتصاد مقاومتی نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در بسیاری از استان‌های کشور ضعیف است

بهادری فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات واحدهای تولیدی به‌خصوص در بخش صنایع تبدیلی، نبود بسته‌بندی متناسب با نیاز بازارهای خارجی را از دیگر مشکلات پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی در استان بیان کرد و گفت: با توجه به عقب‌ماندگی استان باید مسئولان چاره‌اندیشی اساسی در خصوص اقتصاد استان داشته باشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم گلایه کرد و گفت: باوجوداینکه که هزینه‌های تولید در این بخش چندین برابر افزایش دارد قیمت خرید تضمینی گندم هزار و ۷۰۰ تعیین‌شده درحالی‌که این قیمت نسبت به سال گذشته تنها ۲۰ درصد رشد دارد با افزایش ناچیز چگونه می‌توان انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی را داشت.

وی در خصوص نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی در سطح کشور نیز گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی نه‌تنها در آذربایجان غربی بلکه در بسیاری از استان‌های کشور ضعیف است پروژه‌های زیادی به لحاظ تعداد در کشور وجود دارند که بدون اولویت و با فشارهای منطقه‌ای و سیاسی پشت سر هم کلنگ زنی شدند و امروز طرح‌ها و پروژه‌های بسیاری در سطح کشور وجود دارد.

بهادری با بیان اینکه باید برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرد، افزود: دولت در ابتدای کار خود تدبیر خوبی که انجام داد این بود که پروژه‌های بالای ۸۰ درصد پیشرفت کار در اولویت قرار گرفتند و موجب شد بسیاری از این پروژه‌ها خاتمه یابد و بر مدار بهره‌برداری برسد، البته تا رسیدن به مرحله ایده‌آل فاصله وجود دارد.

دولت توجهی به تحقق اقتصاد مقاومتی ندارد

یکی دیگر از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز عملکرد دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی را ضعیف توصیف کرد و گفت: دولت هیچ موفقیتی در عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ندارد و این موضوع در آذربایجان غربی نمود بیشتری دارد.

نادر قاضی پور با بیان اینکه متأسفانه مسئولان اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفته و سهل‌انگاری می‌کنند افزود: هر روز بدون توجه به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی شاهد هستیم وزیری برای خود بخشنامه صادر می‌کند و در صدور این بخشنامه‌های شبانه توجهی به وضعیت صادرات و واردات استان‌ها نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده ناشی از صدور این بخشنامه‌های غیر کارشناسی شده عنوان کرد: در زمینه محصول سیب شاهد بودیم با ممنوعیت صدور آن بخش زیادی از باغداران در کشور به‌خصوص آذربایجان غربی متضرر شدند.

قاضی پور اضافه کرد: شاهد هستیم در برخی مواقع با صدور بخشنامه‌هایی صادرات سیب را ممنوع می‌کنند، صادرات و واردات برخی اقلام را ممنوع می‌کنند و یا آزاد می‌کنند، پیشنهاد داریم تمامی دستورات در هیئت دولت و هیئت‌وزیران مصوب شود تا تمامی وزرا اعمال‌نظر کنند و این بخشنامه‌ها به‌صورت تک‌بعدی نباشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم گفت: عواقب و سهل‌انگاری در جنگ اقتصادی خیلی خطرناک‌تر از جنگ نظامی است ولی متأسفانه مسئولان به این امر بی‌توجه هستند.

گام‌های خوبی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی برداشته شده است

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی که جانشین فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی است، برخلاف نظر نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است اقدامات خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی صورت گرفته است.

جمشید انصاری دو روز پیش در آخرین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه استان از سال گذشته تاکنون در اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و رفع مشکلات طرح‌های اقتصادی پیشرفت خوبی را تجربه کرده است افزود: از نظر اجرای برنامه‌های رونق تولید در مجموع با اختصاص ۷۶۰ میلیارد تومان برای حفظ اشتغال موجود و رونق طرح‌های اقتصادی، از جایگاه خوبی در کشور برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه شتاب بخشی به روند تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در استان است عنوان کرد: در راستای اشتغال پایدار روستایی در کشور ۱۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی اختصاص‌یافته که از این میزان تسهیلات تاکنون ۹۲ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت‌شده و مابقی نیز به‌زودی پرداخت می‌شود.

انصاری با تأکید بر اینکه در حال حاضر جز بانک کشاورزی، دیگر بانک‌ها و موسسه‌ها آورده لازم برای پرداخت تسهیلات را به‌طور کامل نمی‌توانند تأمین کنند که برای حل این مشکل برخی بانک‌ها به این تعداد اضافه می‌شود گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور نمی‌توان منابع اعتباری تمام پروژه‌ها را تأمین کرد بنابراین لازم است با تزریق هدفمند اعتبارات، تکمیل پروژه‌های مهم و اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرد.

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی به موضوع واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: دلیل عدم موفقیت این طرح در کل کشور، مقاومت و عدم علاقه مدیران و دستگاه‌های دولتی به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است درحالی‌که با اجرای این طرح هیچ مشکلی در ارائه خدمات به مردم پیش نمی‌آید.

انصاری با تأکید بر اینکه میزان مصارف بانکی محدود است ادامه داد: درصورتی‌که نیاز به افزایش سهم مصارف نسبت به منابع بانک‌ها وجود داشته باشد، آماده رایزنی با مدیران عالی بانکی در تهران هستیم تا مشکل استان حل شود.

عقب‌ماندگی استان در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی

صحبت‌های انصاری چندان با اظهارات استاندار آذربایجان غربی همخوانی ندارد، محمدمهدی شهریاری در نشست آخر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان از عقب‌ماندگی استان در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی گلایه کرد و گفت: بازار پس از فروش محصولات کشاورزی به‌خصوص سیب از مسائل پیش روی بخش کشاورزی در استان اعلام است، قیمت خرید سیب به علت رسیدن زمان برداشت آن باید هرچه سریع‌تر از طرف وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود.

وی با اشاره به رفع موانع تولید در استان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با توجه وضعیت اقتصادی و مشکلات واحدهای تولیدی در استان با برگزاری جلسات متعدد نسب به رفع موانع تلاش شده است و با نگاه ویژه مسئولان در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرح‌های راکد و آماده به چرخه تولید بازگردند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به برخی مشکلات استان در حوزه اقتصادی اظهار داشت: آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های موفق در مرحله نخست طرح اشتغال پایدار روستایی است، در مرحله دوم با توجه به اختصاص بخشی از تسهیلات به نهادهای حمایتی و در اختیار داشتن بخشی از آن در مرکز، منابعی برای استان باقی نمانده است و امیدواریم برای این امر چاره‌اندیشی کرد.

محمدمهدی شهریاری کمبود شدید فضای آموزشی را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی استان عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات استان کمبود فضای آموزشی است به‌طوری‌که ساخت پنج‌هزار و ۵۰۰ کلاس درس و نوسازی شش هزار کلاس باید در این حوزه انجام شود.

استاندار آذربایجان غربی بر تخصیص اعتبار برای زیرساخت‌های مرزی آذربایجان‌غربی تأکید کرد و ادامه داد: احداث جاده دسترسی به پایانه‌های مرزی رازی، سرو و تمرچین و تکمیل این سه پایانه ازجمله نیازهای این بخش است.

شهریاری با بیان اینکه اعتبار پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان ۹۲۷ میلیارد تومان است افزود: از میان این پروژه‌ها، سه پروژه به‌عنوان پروژه بزرگ‌مقیاس و مهم استان انتخاب و تا پایان دولت مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

آذربایجان غربی استانی برخوردار از ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی است اما این ظرفیت‌ها برای تبدیل به اقدامات عملی نیازمند حمایت جدی مسئولان کشوری و استانی بوده تا از این رهگذر مشکلات و عقب‌ماندگی‌های مردم این استان مرزی نیز بعد از سال‌ها برطرف شود، این مشکلات رفع نمی‌شوند مگر اینکه اقتصاد مقاومتی و تحقق آن اولویت دولت باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مردم IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 0
    اقتصادی که پایه هایش بر دوش مردم ضعیف بنا شده و طبقه مرفه هیچ نقشی در ان ندارند. هرگز اجرا شدنی نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس