کد خبر 990054
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
الکسیس باندریچ وگا

سفیر کوبا در ایران گفت: تهاجم‌های امپریالیسم یانکی و الیگارشی به همراه شاهین‌هایی که سیاست خارجی را در قبال آمریکای لاتین و کارائیب به پیش می برند، منطقه جغرافیایی ما را تهدید می‌کند.

به گزارش مشرق، «الکسیس باندریچ وگا»، سفیر کوبا در ایران، طی سخنانی در تریبون ضد امپریالیستی که توسط سفارت ونزوئلا در ایران در چارچوب کمپین «ترامپ دیگر نه» برگزار شد، سخنانی را ایراد کرد و در آن رفتار و سیاست‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. سخنان سفیر کوبا در تهران به شرح ذیل است:

وی گفت: سیاست ایالات متحده در مقابل کوبا باعث تشدید محاصره، اجرای کامل قانون هلمز بولتون، بسته شدن کنسولگری در هاوانا، ممنوعیت سفر و مبادلات بین کوبایی‌ها و آمریکایی‌ها، آسیب در بخش همکاری‌های بین المللی کوبا، تحریم فعالیت‌های تجاری و مالی ما، فعالیت‌های غیر قانونی بازرسی و اخلال در کار تانکرهای نفتکش شده است. تهدید شرکت‌های حمل و نقل دریایی، شرکت‌های بیمه و دولت‌ها برای جلوگیری از ورود سوخت به این جزیره، حتی اقداماتی برای بی ثباتی و تغییر رژیم، نمونه‌ای از این مثال‌ها است.

بیشتر بخوانید:

وابستگی‌های متقابل آمریکا و اروپا در سیاست و اقتصاد بین‌الملل

روسیه برای واکنش موشکی به آمریکا چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

سفیر کوبا در ایران تاکید کرد: پس از ۶۰ سال، این محاصره ۹۲۲ هزار ۶۳۰ میلیون دلار ضرر وارد کرده است که مهمترین مانع برای توسعه اقتصاد کوبا و سبب نقض حقوق بشر مردم ما گردیده است. این امر همچون یک نسل کشی و نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است. ایده نابود کردن کوبا سبب شده و خواهد شد تا سیاست ایالات متحده به طرف یک مسیر پر از دروغ و عوام فریبی گام بردارد. برایشان راه حل دیگری جز دروغ نمانده است، چون دروغ منبع اصلی سیاست خارجی آمریکا است.

وی افزود: بولتون فردی است که دچار مرض دروغگویی شده است. او نمی‌تواند وسواس خود درباره کوبا و ونزوئلا را پنهان کند، حتی اگر مخالف سیاست‌های رئیس جمهور ترامپ باشد و از موفقیت سیاست‌های خارجی به خاطر مشکلات داخلی جلوگیری کند و تهدیدی برای انتخاب مجدد وی باشد. پومپئو منکر تاریخ و اصول انقلاب کوبا است. دائماً درباره کوبا بدگویی می‌کند دروغ می‌گوید و قصد عوام فریبی دارد، او پیشنهاد می‌کند که در ازای مذاکره در مورد آشتی مسیر خود را تغییر دهیم و به دوستان خود خیانت کنیم و ۶۰ سال عزت را انکار کنیم. هیچ تهدیدی باعث تغییر در ما نخواهد شد.

باندریچ وگا اعلام کرد: تسلیم وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به سمت ارتباط با بولتون و مافیای ضد کوبایی در میامی، سبب آسیب به سیاست و اصالت آن می‌شود. همچنین این امر به پومپئو در برای نقشه‌هایش برای دستیابی به سنا یا ریاست جمهوری آمریکا کمک نخواهد کرد. کوبا می‌داند که چگونه می‌تواند روابط خود را با میلیون‌ها نفر از بخش‌ها و مناطق مختلف آمریکا که به روابط محترمانه و سازنده بین دو کشور اعتقاد دارند و از پایان محاصره در جزیره حمایت می‌کنند، حفظ کند.

وی گفت: کوبا تمایل خود برای ایجاد یک رابطه متمدنانه با ایالات متحده را کنار نگذاشته است، مشروط بر اینکه به اختلافات عمیق بین دو کشور احترام گذاشته و باید بدانند که هر پیشنهادی که احترام و برابری را رعایت نکند، برای ما مورد قبول نیست. ایالات متحده سعی دارد تا همکاری‌های پزشکی کوبا را که شهرتی بین المللی دارد، تخریب کند و در همین ارتباط نیز ۳ میلیون دلار را اختصاص داده تا به تخریب این امر بپردازد چرا که ما جان‌ها را در جهان نجات داده‌ایم. این‌ها مغلطه‌ها و دروغ‌های استکبار امپریالیست است که ارزش‌های انسانی را درک نمی‌کند.

سفیر کوبا در ایران اعلام کرد: کوبا را همکاری‌هایش با سایر ملل متمایز می‌کند. کوبا آنچه را که برایش اضافه مانده است را تقسیم نمی‌کند بلکه آنچه را دارد اگر چه کم تقسیم می‌کند. امروزه ۳۳ هزار متخصص کوبایی در ۸۵ کشور در بخش‌های سلامت، آموزش، ورزش و ساخت و ساز مشغول به کار هستند. کوبا با توجه به دستاوردهایی که در بخش‌های اجتماعی، امنیت شهروندی و فرصت‌های برابر داشته است توانسته سیاستی با تراز صفر در بخش قاچاق انسان داشته و عملکرد نمونه‌ای درباره این فاجعه داشته باشد.

باندریچ وگا گفت: ایالات متحده با فعالیت‌های ضد صلح و امنیت، عدم تعادل اقتصادی، اقدامات اجبارگونه و یکجانبه، تغییرات آب و هوایی، دخالت در امور دیگر کشورها، سیاست‌های مهاجرتی نژادپرستانه و تبعیض آمیز ثبات بین‌المللی را به شکل فزاینده ای تهدید می‌کند. مبالغ گزاف هر ساله به جای اینکه به ترویج صلح، مبارزه با گرسنگی و فقر و اجرای برنامه ۲۰۳۰ و اهداف توسعه هزاره اختصاص داده شود، در صنعت جنگ و مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای سرمایه گذاری می‌شود. ایالات متحده جنگ و مرگ را ترویج می‌دهد. آنها بیش از ۲۵۰ هزار سرباز در ۸۰۰ پایگاه، در بیش از ۱۷۷ کشور جهان دارند. کوبا زندگی و سلامت را ترویج می‌دهد در ۵۶ سال همکاری‌های پزشکی، بیش از ۴۰۰ هزار نیروی کوبایی در بیش از ۱۶۴ کشور جهان داشته است.

وی افزود: تهاجم‌های امپریالیسم یانکی و الیگارشی به همراه شاهین‌هایی که سیاست خارجی را در قبال آمریکای لاتین و کارائیب به پیش می‌برند، منطقه جغرافیایی ما را به عنوان منطقه صلح تهدید می‌کنند. جامعه جهانی این چالش را پیش رو دارد تا با رفتارهای پرخاشگرانه و متکبرانه ایالات متحده، تحمیل اقدامات اجباری، خودسرانه و یکجانبه و اقدامات تنبیهی برای کشورهای مستقل، بی احترامی آنها به قوانینی بین المللی و منشور سازمان ملل مبارزه کند.

سفیر کوبا در ایران اعلام کرد: ونزوئلا با تأیید یا سکوت مشکوک ملل قدرتمند، محاصره، دزدی و مورد تهاجم قرار گرفته و بدتر از آن با همدستی شرم آور دولت‌های آمریکای لاتین، سناریویی دراماتیک از ظلم سیاست‌های امپراتوری را تشکیل داده است. کوبا ظلم وحشیانه ایالات متحده بر علیه مردم ونزوئلا را به شدت رد می‌کند. در کوبا همچنان برای ساخت کشوری آزاد، مستقل، سوسیالیستی، دموکراتیک، مرفه و پایدار تلاش می‌کنیم. همانگونه که فیدل کاسترو بیان داشت؛ ما به دفاع از ایده‌ها که یک عمر برای آن مبارزه کرده‌ایم ادامه می‌دهیم. همراه با فقرا، مریض‌های بدون پزشک و دارو (…) گرسنه‌ها، مظلوم‌ها و استثمارشدگان کل کره زمین که اکثریت بشریت را تشکیل می‌دهند. متولد شده‌ایم در یک کشور آزاد که از پدرهایمان به ما رسیده است، این جزیره ابتدا در دریا غرق خواهد شد، قبل از اینکه برده کسی باشیم.

وی تاکید کرد: کوبا از جامعه جهانی می‌خواهد که از اقدامات ایالات متحده بر علیه یکپارچگی ملت‌هایمان جلوگیری کند و مقابل خصومت، حماقت و بی مسئولیتی دولت کنونی آمریکا بایستد. کوبا تعهد اجتناب ناپذیر خود را با چندجانبه گرایی و تلاش برای حرکت به سمت نظمی بین المللی، دموکراتیک و عادلانه که به تقاضای صلح و توسعه پایدار همه مردم پاسخ دهد را یک بار دیگر اعلام می‌دارد. صلحی همراه با احترام، صلحی همراه با قانون، صلحی همراه با استقلال، و صلحی همراه با امنیت برای همه مردم جهان. این صلحی است که همه باید برای آن مبارزه کنیم!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس