کد خبر 989635
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
کتاب جام باقی - کراپ‌شده

در نخستین نگاه و به‌صورت عام، این غزلیات و اساساً غزل دیگر شاعران، هیچ ارتباطی با موضوعات و مفاهیم مذهبی و به‌اصطلاح مشهور: «آیینی»، ندارند اما...

به گزارش مشرق، کتاب «جام باقی»، برگزیده‌ی بیت یا ابیاتی از «غزلیات» بیش از یک‌صد غزل‌سرای قدیم و جدید است که آثار آنان در طی چهار سال، مصراع به مصراع بررسی شده است.

در نخستین نگاه و به‌صورت عام، این غزلیات و اساساً غزل دیگر شاعران، هیچ ارتباطی با موضوعات و مفاهیم مذهبی و به‌اصطلاح مشهور: «آیینی»، ندارند و موضوعاتی همچون شوق به دیدار و وصل معشوق، شکایت از هجران، گلایه از روزگار و بیچارگی و نظایر این‌هاست.

اما اگر از زاویه‌ای دیگر، یعنی نگاه مذهبی و به عبارت بهتر و روشن‌تر: «مدح و مرثیه» به آن‌ها بنگریم، تناسبات شگرفی خواهیم یافت که با توجه به اصل «مناسب خوانی» کاملاً با آن هم‌طراز و هماهنگ است.

اگر در مواجهه با غزلیات عاشقانه‌ی تمامی شاعران، همین زاویه‌ی دید و موضوع را مدنظر قرار دهیم، چنین در می‌یابیم که غیرممکن است این بیت یا این غزل، در موضوع – مثلاً – وداع حضرت سیّدالشّهداء (علیه‌السلام) سروده نشده یا بیان (زبان) حال اصحاب ایشان نباشد. به‌بیان‌دیگر، ابیات و شعرها، در عین بی‌ارتباطی ظاهری، گویی برای همین موضوعات (روضه یا مدح و منقبت) سروده شده‌اند؛ اگر با دیده‌ی ذوقی و استحسانی به آن‌ها بنگریم.

این کتاب را که امیرحسین مدرس، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون تدوین کرده و نشر ستاک آن را منتشر کرده است، مهرماه سال گذشته رونمایی شد و این روزها چاپ دوم آن در ۱۰۰۰ نسخه راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    2 0
    این کتاب رو چند وقت پیش گرفتم. خیلی کار خوب و عالی بود. زحمت زیادی براش کشیده شده بود. از نویسنده و انتشاراتش ممنونم بابت تالیف و انتشار این کتاب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس