کد خبر 989612
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
خاتمی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تصرف در کنار واگذاری ها وجود دارد، از عدم وجود سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش میراث فرهنگی انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، سیدمرتضی خاتمی در نشست علنی امروز (سه شنبه 12 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در مخالفت با وی، گفت: مسائل مورد نظر بنده و استدلال بیشتر روی برنامه عملکرد و سبقه ایشان است که در این بخش طی دو سالی که گذشته است ما یک نگاه غیرجامع در جهت صیانت و حفظ میراث فرهنگی داشته ایم، به طوری که بخش عظیمی از این میراث فرهنگی و ارزشمند در شُرُف نابودی است و برخی از آثاری که در گذشته از کشور خارج شده است، تلاش موثری برای بازگرداندن آنها در این دوره انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

برخی آثار باستانی در زمان مونسان به مرغداری و دامداری تبدیل شده‌اند

فقدان ثبات مدیریت، عامل ضعف در سازمان گردشگری کشور

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این دوره آنچنان نگاه ما غیرجامع و محدود بوده است که ما حتی در زمینه تثبیت نشانگان و علایم مربوط به نقاط گردشگری، کوتاهی های بسیاری کرده ایم و نکته دیگر اشکال در ساختار مدیریتی این بخش است که می توان از فقدان ثبات مدیریتی در ستاد سازمانی که وجود داشته و همچنین ضعف عدم طبقه بندی و اولویت بندی آثار و همچنین عدم هدفگذاری بر اساس اهمیت میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: جلسات استانها، جلسات غیرهدفمند و غیرموثر است و حتی در زمینه تحقق اهداف بالادستی حرکت های موثری اتفاق نیفتاده است. طبق سندی که مرکز پژوهش ها منتشر کرده فقط 50 درصد جهتگیری های این سازمان در جهت اهداف بالادستی بوده است.

این نماینده مجلس در دوره دهم بیان کرد: این روزها وزیر محترم پیشنهادی بیشتر تکیه بر آمار دارد. این آمار ناشی از عملکرد خوب این سازمان نیست، بلکه با توجه به نوسانات ارزی و با توجه به کاهش مسافرت های خارج از کشور و شرایطی که امروز داریم، رویکرد مسافرت به داخل بیشتر شده است، ضمن اینکه رشد آمار ما برای گردشگری از یک سیر طبیعی در طول سال های مختلف تبعیت می کند و ما در آمار باید به مردم بگوییم چند درصد از اهداف پوشش داده شده است؟ صرف تکیه بر آمار مشکلی را حل نمی کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در منطقه با اتکا به درآمدهای غیرنفتی چقدر مورد هدفگیری بوده است؟ به چه میزان ایشان توانسته اند نظر هیات دولت را به این بخش جلب کنند؟ اولاً توجه به سرمایه گذاری های خصوصی وجود ندارد و در کنار آن تصرف در کنار واگذاری ها وجود دارد، چون بسیاری از آثار فاخر در لیست اولویت های این سازمان نبوده است. ثانیاً عدم تبلیغات صحیح وعدم جهتگیری ها در این زمینه جلب توجه می کند.

سهم ناچیز گردشگری ایران در برابر سایر کشورهای دنیا

وی افزود: هنر این بخش باید بیشتر مصروف شناساندن آثار مهم متروک و مهجور باشد. این بخش باید وسیله تسهیل ارز، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به نفت باشد، در حالی که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در کشور ما 2.8 درصد شده که فاصله معناداری با حالت جهانی دارد و بسیاری از برنامه هایی که قابل تحقق نخواهد بود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این سازمان با نظر نمایندگان مجلس تبدیل به وزارتخانه شده است، بنابراین ایشان باید بگویند که تا چه میزان می توانند نسبت به اقدامات خود در مقابل نمایندگان پاسخگو باشند؟

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس