کد خبر 989436
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
صادق زیباکلام نمایه

تبلیغاتچی دو آتشه اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید فارغ از ضعف، هیچ نکته مثبتی در عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان ندیدم و عملکرد روحانی و فراکسیون امید، تیر خلاصی به اصلاح‌طلبان بود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با «انتخاب» و درباره حال و روز اصلاح‌طلبان اظهار داشت: در مقطع کنونی، حال و روز اصلاحات، اصلاح‌طلبان و جریان وابسته به آن‌ها بسیار غم‌انگیز و اسفناک است. در پی‌گیری علت اسفناک شدن و ریزش هولناک پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان دو عامل قابل ارائه است؛ یک عامل اصلی و عامل دیگر فرعی‌. عامل فرعی، ضربه‌ای است که در نتیجه دو انتخابات اخیر مجلس و ریاست‌جمهوری به پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد شده است. عامل یا مشکل اصلی، به ضعف و مشکلات عمده‌ای ارتباط دارد که در درون جبهه اصلاحات وجود دارد و امکان انجام اقدامات مثبت را از آن‌ها سلب کرده است.

بیشتر بخوانید:

زیباکلام: مردم از رأی‌دادن به اصلاح‌طلبان سرخورده شده‌اند


عملکرد فراکسیون امید تاکنون ناامید کننده بوده است. بیش از 100 نفر به عنوان نمایندگان لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شدند و آقای خاتمی به آن‌ها مهر تایید زد اما عملکرد آن‌ها در مجلس فاجعه‌بار بوده است. تیر خلاص را در این زمینه، عملکرد حسن روحانی به اصلاح‌طلبان زد. وی ادامه می‌دهد: من به عنوان کسی که نقشی قابل توجه در زمینه کشاندن مردم برای حضور پای صندوق‌های رای و انتخاب حسن روحانی داشتم، اظهار شرمندگی می‌کنم.


در مجموع، کنش‌های فراکسیون امید در مجلس و عملکرد حسن روحانی در دو سال گذشته لطمه‌ای بزرگ به اعتبار اصلاح‌طلبان وارد کرده است. اکنون نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد که در نتیجه رفتن پای صندوق‌های رای چه نتیجه مثبتی حاصل شده است. بخش عمده‌ای که به دعوت کمپین رئیس دولت اصلاحات پاسخ مثبت دادند، دیگر حاضر نیستند به وعده‌های اصلاح‌طلبان اعتماد کنند.


زیباکلام خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات با دو ضعف یا مساله جدی مواجه است که دیگر ارتباطی با عملکرد دولت روحانی، فراکسیون امید در مجلس و عملکرد اصولگرایان ندارد. ضعف اول این است که اصلاح‌طلبان گرفتار نوعی «سردرگمی استراتژیک» شده‌اند. این فرض را در نظر بگیریم که نوزادی در دوم خرداد 1376 متولد شده، فارغ از سطح سواد و جایگاه اجتماعی او، اگر از او بپرسیم اصلاح‌طلبان چه تفاوت و افتراقی با اصول‌گرایان دارند، با کمال تاسف باید بگوییم که نمی‌تواند پاسخی به ما بدهد.


فقدان رهبری موجب شده اصلاح‌طلبان نتوانند رویکرد، راهبرد یا نقشه‌راهی مشخص را در مواجهه با مسائل پیش‌رو داشته باشند. برای نمونه وقتی اصلاح‌طلبان با حسن روحانی‌ای مواجه می‌شوند که به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده، مواضعی مشخص را اتخاذ نکرده‌اند.


 زیباکلام درباره شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم گفت: ‌ای کاش انتقادات از این شورا، شخصی و ناشی از رقابت بود اما واقعیت این است که واقعا ما ضعف‌های اساسی و جدی داریم. از دیدگاه من، تا زمانی که ما قبول نکنیم بعد از 29 اردیبهشت در حمایت از روحانی اشتباه کردیم  و برای انتخابات مجلس پیش‌رو مواضع صریح خود را اعلام نکنیم، راه برون رفت را نخواهیم یافت و ما همچنان شاهد ریزش بیشتر حامیان هستیم.


شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، عنوانی بزرگ و زیبا بوده که در عمل هیچ دستاوردی نداشته است. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مورد هیچ یک از مسائل هیچ راهبرد و برنامه‌ای نداشته و همچنان بر یک سری کلی‌گویی همانند پناه بردن به خرد جمعی و همدلی، تاکید دارد. مردم بازیچه ما نیستند که به آن‌ها بگوییم بیایید در انتخابات مشارکت کنید اما بعدا در برابر آن‌ها پاسخ‌گو نباشیم. لذا با جرات تاکید می‌کنم که حتی یک نکته مثبت در عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نمی‌بینم. در مجموع، فارغ از ضعف، ضعف و ضعف هیچ نکته مثبتی را در این شورا ندیده‌ام.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس