صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۱ شهریور

علت اصلی بی دستاوردی برجام این است که دولت با رویکرد «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق» آن را امضا کرد و با رویکرد «حفظ توافق به هر قیمت» آن را ادامه داد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: نمی‌توان با هر ظالمی در طول تاریخ، همانند حسین (ع) برخورد کرد!

همزمان با آغاز ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رسانه‌های اصلاح طلب در اقدامی مسبوق به سابقه، به تحریف قیام عاشورا و حمله به مراسم عزای امام حسین (ع) پرداخته‌اند.

در همین رابطه روزنامه ابتکار در یادداشتی تأمل برانگیز با عنوان «جفا به عاشورا» به قلم «علیرضا صدقی» نوشت: «نمی‌توان و نباید رفتارهای عملگرایانه عاشورایی را به دیگر صحنه‌ها و عرصه‌های تاریخی و تجربیات در حال زیست عمومیت بخشید و انتظار داشت که با هر ظالمی در طول تاریخ و پهنای جغرافیا چون حسین برخورد کرد. ای بسا اگر سیدالشهدا هم شرایط زیست دیگری را تجربه می‌کرد و موقعیت حاکم وقت ـ یزید ابن معاویه ـ شکل و رنگ دیگری داشت، هرگز به سمت چنین کنشی حرکت نمی‌کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مسئله نگران‌کننده بعدی موضوع عدم توجه به وجوه و انگاره‌های متکثر عاشورا و انحصار در سوگواری است. منابع تاریخی و تحلیل‌های به جا مانده از آن رویداد عظیم نشان می‌دهد که واقعه عاشورا یک تراژدی صرف نبوده است. چرا که در این واقعه حماسه، آزادگی، باورمندی، اعتقاد عمیق دینی، مردم‌شناسی، جامع‌نگری و... حضوری جدی، پررنگ و اثربخش داشته‌اند. که اگر این ابعاد نبود، عاشورا هرگز نمی‌توانست تا این حد مانا و ماندگار باشد. اما تقلیل عاشورا به یک تراژدی صرفاً غمبار که مالامال از رویدادها و رخدادهایی تلخ، جانکاه و رقیق است، جفایی بزرگ در حق این کنش آزادمنشانه است».

ابتکار در ادامه نوشت: «گرچه ممکن است برخی تلاش کنند تا حسین (ع) و عاشورا را کوچک کرده و به یک صنف یا گروه خاص وابسته کنند، اما این حقیقت جاری، زنده و پویا بسیار فراتر از آن‌ها و صنف‌شان در تاریخ مانده و خواهد ماند. از قضا اساس ماندگاری اجتماعی عاشورا هم به این مسئله بستگی تام دارد. چرا که از هر گروه و دسته و اعتقاد و باوری در عاشورای ۶۱ هجری وجود داشتند و همه برای یک هدف در نهایت جانبازی را برگزیدند...عاشورا را باید از زبان‌های مختلف، نگرش‌های متفاوت، خوانش‌های متکثر و برداشت متعارض شناخت. تردیدی نیست که این نوع شناخت از عاشورا بازار بسیاری از «کاسبان محرم» را تخته خواهد کرد و به یقین مقاومت‌هایی بزرگ در برابر آن ایجاد خواهد شد».

روزنامه همدلی نیز همزمان با آغاز محرم در گزارشی غرض ورزانه با عنوان «اشرافیت مذهبی» نوشت: «این روزها که فشار اقتصادی کمر مردم را خم کرده و تبدیل به بحران لاینحل سیاسی-اجتماعی شده، جامعه مذهبی ایران نسلی از اشرافیت را تجربه می‌کند که زیر لوای دین قرارگرفته است. مراسم‌های لاکچری ماه محرم، مداح‌های که برای چند ساعت روضه امام حسین (ع) میلیون‌ها تومان به جیپ می‌زنند، رانت‌خوارهای که پشت ریش و تسبیح پنهان‌شده و با اسم دین به دنبال منافع اقتصادی خود هستند، گوش دادن به روضه در ماشین آخرین‌مدل، تأسیس و ساخت حوزه‌های علمیه لاکچری، رونمایی از قرآن طلاکوب و ... نمونه‌های از اشرافیت مذهبی است که با در اختیار گرفتن دین ضمن مشروعیت بخشی به خود، آفتی به نام بورژوازی مذهبی را شکل داده‌اند...ناگفته پیداست اشرافیت مذهبی از ازدواج نامشروع سیاست و دیانت متولدشده است».

یکی از درس‌های بزرگ عاشورا، ظلم ستیزی و مبارزه با سلطه گری است. اما طیف اصلاح طلب همواره در پی تحریف این واقعیت انکارناپذیر است.

تحریف واقعه عظیم عاشورا و سیاه نمایی علیه محافل مذهبی از سوی رسانه‌های اصلاح طلب در حالی است که حضور پرشور و شعور زن و مرد و پیر و جوان و کودک در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، هر ساله نسبت به سال گذشته، افزایش چشم گیری پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر، حضور آحاد مردم در مجالس ایام محرم، عشق است و شور و شعور. اما گویی این عاشقی به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید و به هر طریقی در پی دهن کجی به آحاد مردم هستند.

** منتقدان دولت، باعث خروج ترامپ از برجام شدند!

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده مجلس در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «معتقدید که اگر قراردادهای قوی با اروپا و حتی امریکا داشتیم، سرنوشت برجام فرق می‌کرد؟» گفت: «قطعاً این درست است. ما اگر در آن موعد زمانی بعد از برجام برخی بهانه‌گیری‌ها و سنگ‌اندازی‌های داخلی را نداشتیم و توانسته بودیم قراردادهای بزرگ با اروپا و حتی شرکت‌های امریکایی منعقد کنیم، حتی موضع ترامپ نسبت به برجام متفاوت می‌شد. من همان زمان هم پیش‌بینی کرده بودم و در مصاحبه‌هایی گفته بودم که اگر در امریکا کسی با دید اقتصادی روی کار بیاید قطعاً با برجام مقابله خواهد کرد و آن را زیر سؤال می‌برد. چون طبیعی بود که انتظار داشته باشند برخی قراردادها را با ما ببندند. آن قراردادها اگر امضا شده بود یا حتی در داخل نشانه‌هایی از جدی بودن برای آن به وجود می‌آوردیم شاید وضع فرق می‌کرد و همین ترمز دولت امریکا می‌شد و این موضوعی بود که ترامپ از آن سوء استفاده کرد».

برخلاف اظهارنظر این نماینده حامی دولت، علت اصلی خروج ترامپ از برجام، نه عملکرد منتقدان دولت بلکه اطمینان واشنگتن از عدم خروج ایران و اجرای محدودیت‌های برجامی توسط دولت آقای روحانی بود.

حامیان برجام و برخی دولتمردان تاکنون بارها با استناد به اظهارنظر ترامپ مبنی بر اینکه «برجام، بدترین توافق تاریخ بوده است» مدعی شده‌اند که دولت روحانی بر سر آمریکا کلاه گذاشته است. اگر برجام بدترین تواق تاریخ بوده است، پس طبیعتاً مقامات دولت ترامپ باید از خروج ایران از این توافق خوشحال می‌شدند؛ این در حالی است که پس از اعلام ضرب الاجل برجامی ایران، مقامات دولت ترامپ بارها اعتراض کرده و اعلام کرده‌اند که ایران باید برجام را ادامه دهد.

مشکل ترامپ، اصل برجام نبود، بلکه مشکل او این بود که برجام مسئله موشکی و منطقه‌ای ایران را پوشش نمی‌دهد. رویکردی که اوباما نیز صراحتاً به آن اشاره کرده بود. جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما نیز در ماههای پایانی دولتش گفته بود که دولت اوباما صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداخت و حالا نوبت دولت بعدی (ترامپ) است که همین رویکرد را در حوزه موشکی و منطقه‌ای پیاده کند.

کارشناسان- هم منتقد و هم حامی دولت- تاکنون چندین بار تاکید کرده‌اند که اگر هیلاری کلینتون- دموکرات- هم رئیس جمهور آمریکا می‌شد، از برجام خارج می‌شد.

علت اصلی بی دستاوردی برجام این است که دولت با رویکرد «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق» آن را امضا کرد و با رویکرد «حفظ توافق به هر قیمت» آن را ادامه داد.

** در دولت روحانی، شکاف طبقاتی بیشتر و رفاه اجتماعی کمتر شد

روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: «در سال ۹۷، متوسط درآمد هر خانوار شهری با رشد حقیقی منفی ۹،۶ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و برای هر خانوار روستایی، این رشد منفی ۱۲،۶ درصد بوده است که نشان دهنده کاهش قابل توجه رفاه اقتصادی کشور طی یک سال است...در یک سال و نیم گذشته، شکاف طبقاتی بیشتر و رفاه اجتماعی کمتر شد».

علیرغم وعده‌های متعدد روحانی مبنی بر گشایش عظیم اقتصادی، سفره مردم در ۶ سال اخیر کوچک شد. یکی از علت‌های اصلی این مسئله این بود که دولت همه تخم مرغهای خود را در سبد برجام چیده و از دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی غفلت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    19 0
    سفره مردم در ۶ سال اخیر کوچک شد
    • سید IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      6 0
      با خواندن این خزعبلات فقط باید گفت اصاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    14 0
    همزمان با آغاز ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رسانه‌های اصلاح طلب در اقدامی مسبوق به سابقه، به تحریف قیام عاشورا و حمله به مراسم عزای امام حسین (ع) پرداخته‌اند.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    7 0
    فقط اصلاح طلبان چپاول گر صندوق فرهنگیان، قاتل پرور و گرا دهنده تحریم توسط سران فتنه(هاشمی و خاتمی) کاسب نیستند و باید هر روز به مخالفان نسبت کاسب داد یعنی درجه رذالت در این حزب به حد اعلی رسیده
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    15 0
    نظر دادن ابتکار در مورد واقعه عاشورا و امام حسین علیه السلام انسان را یاد تلاشهای بنی امیه و بنی عباس برای تحریف واقعیت عاشورای حسینی می اندازد
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    6 0
    امضای هرتوافقی بهتر از عدم توافق است وبا روی کرد.حفظ توافق.به هر قیمت)آن را ادامه داد..تفکر.حماقت یا.خیانت است.واز این دو خارج نیست.هیچ. عقل سلیمی به توافق یک طرفه. راضی نمیشود. مگر اینکه احمق باشد وهیچ عقل سلیمی. به حفظ توافق به هرقیمت تن در نمیدهد مگر اینکه خیانت کار باشد... که بر جام از هر دونوعش می باشد
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    2 0
    فلاحت پیشه چرا فرار به جلو میکنی.. چراغ سبز. دولت روحانی. که گفت بدون آمریکا برجام را با اروپا ادامه می دهیم.وهمین چشمک زدن های دولت باعث خروج ترامث.از این توافق شد.وگر نه.نظر منتقدان بر عکس حرف شما باید. باعث دل گرمی ترامپ میشد
  • FR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    2 0
    بله دیگه منتقدان نگذاشتند وگرنه الان برجامهای دو وسه وچهار هم امضا شده بود وروح پدر خوانده در ارامش ......
  • جلیل IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    2 0
    مگه آقای رییسی چکار کرده که اینا همه باهم قال میکنن ؟!!!!!!!!!. عدالت و قانون که چیز بدی نیست !!!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    9 0
    نگویید اصلاح طلب بگویید منافع طلب آقایان اصلاح طلب ایران را دو دستی تقدیم آمریکا کنیم راضی می شوید؟ جمله آخر عروس بلد نبود برقصه می گفت زمین کجه شما خود بی عرضه هستید اینقدر دنبال مقصر نگردید
  • افسانه IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    2 0
    آقای رئیسی به داد به فریاد و احمدی نژاد کمک کنید به ملت آقای خامنه ای کمک کنید به این مردم بیگناه مردم نان و پیاز برای خوردن هم به زور دارند
  • محمد IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    3 0
    من هم بعنوان یک ایرانی و یک انقلابی با نظر آقای ترامپ موافقم که میگوید برجام بدترین توافق بود. آری درست میگوید برجام بدترین توافق ممکن برای ما ایرانی ها بود و هست، چرا؟ چون که ۱۰ هزار کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد رو به تاراج دادند(روحانی و ظریف) تا اونا به ما چی دادند فقط لغو تحریم های خودشان و بازگرداندن پول های بلوکه شده خودمان. اسم این رو مذاکره و توافق نمیگذارند اسمش رو بگذارید خیانت برجام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس