مجالس مذهبی و هیئات ما که در آستانه محرم تکلیف بزرگی را بر دوش دارند می توانند خوب و بد مسائل روز را برای ما روشن کنند و زمینه ساز رشد اخلاقی و اعتقادی مخاطبین شوند به شرط اینکه ارتباط خود را از حقیقت و باطن حادثه کربلا یعنی "فرهنگ عاشورا" جدا نکنند.


گروه سیاسی مشرق - تاکید علما و نخبگان مذهبی بر این است که مجالس عزاداری ما بویژه مجالس روضه اباعبدالله الحسین, در کنار تقویت رابطه عاطفی با حضرت اباعبدلله الحسین علیه السلام باید عامل معرفت و بصیرت مخاطب باشد و علاوه بر توجه به تمام وجوه خود؛ ابعاد سیاسی مظلومیت اهلبیت بویژه حادثه بزرگ عاشورا را مد نظر قرار دهند.

مجالس مذهبی و هیئات ما که در آستانه محرم تکلیف بزرگی را بر دوش دارند می توانند خوب و بد مسائل روز را برای ما روشن کنند و زمینه ساز رشد اخلاقی و اعتقادی مخاطبین شوند  به شرط اینکه ارتباط خود را از حقیقت و باطن حادثه کربلا یعنی "فرهنگ عاشورا" جدا نکنند، سینه زدن و اشک ریختن هایی که توام با معرفت و بصیرت نباشد و منحصرا اعمالی به صرف عادت باشد به یقین فاقد قدرت لازمه جهت بصیرت سیاسی و رشد و تعالی اخلاقی افراد جامعه خواهد بود.

در این زمینه، نظرات و اشارت های مهمی نیز از سوی عالمان دینی و چهره هایی همچون امام خمینی(ره) نیز مطرح شده است که تماماً بر دیده شدن وجوه واقعی حادثه عاشورا و تبیین بعد سیاسی حادثه کربلا تأکید دارند.

*** آنچه که در ادامه می خوانید گفتارهایی از امام راحل(ره) ، حجت الاسلام پناهیان ، حجت الاسلام میرباقری و حجت الاسلام محمدیان در رابطه با ماهیت واقعی مجالس عزای اهلبیت(س)، هیئات مذهبی و بیان ماهیت های سیاسی حوادث تاریخ تشیع در این مجالس است.


امام خمینی (ره) :

*** باید آن بعد سیاسی کربلا را به مردم بیان کرد. عظیم ترین و خطیر ترین مسئولیت مسئولان و برنامه ریزان آگاه سازی جوانان از حقایق قیام کربلا بالاخص در بعد سیاسی است.

*** چه بسا جوان در مجالس عادی سیاسی و اخلاقی دچار انقلاب درونی نشده لکن در مجالس حسین (ع) به سبب فضایی معنوی تر و روحانی تر به ضمیمه خون و شهادت و حب حسین (ع) دچار انقلاب و تحول دورنی شده و این چنین اگر بد حجاب بوده مبدل به عفیف ترین و محجبه ترین دختر شود یا اگر فریب خورده سیاسی بوده مبدل به یکی از پیش قراولان حمایت از حریم ولایت فقیه باشد. فلذا شهادت امام حسین (ع) عظیم ترین موهبت و نعمت از جانب خداوند رحمان و رحیم به بشریت بود تا نور هدایت تا بر پایی قیامت ، فروزان باقی بماند.


* حجت الاسلام میرباقری

حجت الاسلام میرباقری در اجتماع بزرگ ذاکرین اهل بیت(ع)در مسجد ارک با بیان اینکه یک مداح خوب حتماً در موقعیت خودش مصباح الهدی و سفینةالنجاة است افزود: مداح اهل بیت(ع) وقتی قلوب را متوجه امام حسین(ع) می‌کند و قلوب را از دنیا می‌کَند گناهان را جارو می‌کند و  مثل کف روی دریا گناهان را به اصل خودش  یعنی شیطان بر‌می‌گرداند یعنی یک مؤمن و یک مداح، مصباح الهدی است. واقعاً یک مداح خوب که این جمع را نگه می‌دارد خودش سفینة‌النجاة است.


وی در ادامه افزود: این که شما هیئات را غیر سیاسی کنید خیلی کار خطرناکی است. این همان سکولاریسم پنهان است که در هیئاتی بیاید که کانون هدایت برعلیه دستگاه استکبار بوده است.

وی با اشاره به اینکه "آفتی که اکنون به جان مجالس مذهبی افتاده این است که می گویند مجالس را سیاسی نکنید!" گفت: این خیلی اشتباه بزرگی است که ما سیاست را از مجالس اهل بیت جدا کنیم، یعنی جدایی دین از سیاست در هیئات هم بیاید! اگر یک حادثه سراغ داشته باشید که سکولاریست‌های مسلمان نمی‌توانند آن را توجیه کنند آن حادثه عاشورا است.



میرباقری با بیان اینکه ما از حکومت اسلامی تا پای جان دفاع خواهیم کرد، افزود: نگذارید عاشورا غیرسیاسی شود؛ گاهی اوقات مشکلات اجتماعی که پیدا می‌شود ما احساس می‌کنیم باید خودمان را بکشیم کنار و از کل حکومت دفاع نکنیم، نه این اشتباه است.

وی در ادامه افزود: تا پرچم حق در دست ولی خداست باید پای این پرچم بایستیم و دفاع کنیم اشتباه همیشه اتفاق می‌افتد،به ما چه مربوط ما کار خود می‌کنیم ده‌ها نفر اشتباه می‌کنند بکنند تا پرچم حق در دست ولی حق است باید بایستیم و دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه هیأتی که نتواند صف آرایی امروز امیرالمؤمنین وسقیفه صف آرایی امروز سیدالشهدا و بنی امیه را نشان دهد، در مأموریت خودش بسیار کوتاه آمده است، گفت: باید هیئات نقطه روشنگری و بصیرت برای مردم باشند و آن صف‌ آرایی امروز حق و باطل را به وضوح نشان دهند.

میرباقری با اشاره به اینکه محاصره‌ی اقتصادی که دشمنان انجام داده اند یکی از گردنه‌های مهمی است که ان‌شاءالله از آن عبور خواهیم کرد، افزود: تلقی نشود که ما در موضع ضعف هستیم ما اگر از این گردنه به سلامت عبور کنیم انحصار اقتصادی جهان شکسته خواهد شد.


*حجت الاسلام علیرضاپناهیان

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در گفت و گو با مهر برگزاری مراسم عزاداری را یکی از عوامل افزایش محبت به ائمه (ع) برشمرد و افزود: اگر در هیئت‌های مذهبی و مراسم‌هایی که در ایام محرم و همچنین مناسبات مختلفی که در طول سال برگزار می‌شود، سخنرانی‌های خوبی برای مردم ارائه شود و در اثر ارائه این مباحث مردم به اندیشیدن و تفکر وادار شوند احساسات مردم افزایش خواهد یافت.



این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فکر در کنار ذکر دو بال مهمی است که موجب ارتقاء معنویت در جامعه می‌شود که باید به دو عامل مهم توجه داشت.

پناهیان با تاکید بر اینکه مداحی را نمی‌شود از سیاست جدا کرد افزود: البته مداحان نباید به جزئیات مسائل سیاسی روز ورود پیدا کنند زیرا افراد جامعه در این زمینه دارای سلایق متفاوتی هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه مداحان باید مباحث کلان سیاسی را مطرح کنند، اضافه کرد: شهادت سیدالشهداء(ع) و واقعه عاشورا، سیاسی است و مداحی را نمی‌شود از سیاست جدا کرد، اما مداحان باید مباحث کلان سیاسی را مطرح و از پرداختن به جزئیات پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌شود مداحی را از ولایتمداری جدا کرد گفت: اگر این جدایی صورت گیرد به نحوی در حادثه عاشورا تحریف شده است.

حجت الاسلام پناهیان در آخر تاکید کرد: مداحان باید در مراسمات عزاداری در بیان مسائل سیاسی روز، نکاتی را رعایت کنند تا اینگونه وانمود نشود که بیان این مسائل سلیقه‌ای است.



* حجت‌الاسلام محمدیان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست سراسری هیأت‌های مذهبی دانشجویی کشور با بیان این‌که انقلاب به برکت بُعد سیاسی کربلا به پیروزی رسید، اظهار داشت: هیأت‌های مذهبی مراقب خطر سکولاریزه شدن عاشورا باشند، جریانی می‌خواهد عاشورا را غیرسیاسی کرده و جبهه سیاسی دین را حذف کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به این‌که ما اوج عرفان را در کربلا داریم، هشدار داد: غیرسیاسی کردن عاشورا برای فرار از مسؤولیت‌ها است، ایمان به خداوند بعد از کفر به طاغوت آمده است، عده‌ای تلاش می‌کنند جوانان ما را از سیاست دور کنند و  به ‌ویژه بعد سیاسی کربلا را نادیده بگیرند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ابراز داشت: وقتی می‌گوییم امیرمؤمنان(ع) مظلوم واقع شد، منظور گرفتن معنویت و یا علم علی(ع) نیست، بلکه به خاطر جنبه سیاسی آن است، شهدای ما در انقلاب و در دوران هشت سال دفاع مقدس برای حفظ حاکمیت کشور گام برداشتند، مراقب باشید عده‌ای هیأت‌های مذهبی ما را به سمتی نبرند که عاشورا را غیر سیاسی معرفی کنند.

وی به سخنی از مقام معظم رهبری در بجنورد اشاره و تصریح کرد: برای روحانیون ما ننگ است که در مسائل سیاسی حضور نداشته باشند، آرزوی دیرینه خداپرستان، حکومتی بود که در آن حاکمیت اسلام محمدی(ص) باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حب مسکو ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    عاشورا رامی‌خواهند سکولاریزه کنند چون سکولارهای برپا کننده فتنه 88 خنثی کننده ترین ضربه را در روز عاشورا خوردند و بعد از قریب 1400سال خون امام حسین و یارانش دامن آنها را گرفت و ثابت شد که کل الارض کربلا کل یوما عاشورا. بهر حال یک جوری باید مطامع غرب در چارچوب نظریه فرانسیس فوکویاما در خصوص دو بال سبز و سرخ تامین شود:امروز جریان فتنه و انحراف همچون دو لبه قیچی این تئوری را اعمال می کنند!فتنه گران دنبال سکولاریزه کردن محرم و صفر(که امام خمینی فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است)و شکستن بال سرخ و جریان انحراف دنبال شکستن بال سبز مهدویت است
  • مجنون ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    هیات اباعبدلله و روضه اباعبدلله یک هویت سیاسی دارد و جدا کردن آن از سیاست کاری است که معاویه با مردم آن زمان کرد.
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    دو شب پیش شبکه قران قسمتی از تلویزیون وهابی ها را نشان داد که می گفتند که خوردن خاک کربلا و دخیل بستن و ... همگی خرافات است و برای همین جوانان ایرانی دارند مسیحی و بی دین می شوند - دلم سوخت -......
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    احسنت بر این بصیرت
  • علی اصغر کوثری ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    این مطلب وقیحانه سایت .... را هم ببینید: شکل امروزی عزاداری این شده که دخترها و پسرهای جوان چون از برنامه های تلویزیون و سینما و کنسرت و تئاتر محروم شده اند، روز عاشورا به خیابان ها هجوم می آورند، تا سینه زدن دیگران را نگاه کنند، یا اگر کمی معتقدتر باشند مشکی بپوشند و سینه بزنند. ظهر عاشورا هم که به اصطلاح امام حسین را کشتند همه دنبال کار خودشان می روند! http://www.khabaronline.ir/detail/321173/culture/religion

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس