اینستکس - نمایه

روزنامه بزک‌کننده برجام و اعتماد به آمریکا، ادعا کرد با توقف کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، تا ۱۵ میلیارد دلار به اینستکس تزریق می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه شرق در تیتر «توقف فاز ۳ تعهدات ایران؛ تقویت اینستکس» نوشت: اصرار دولت فرانسه بر این است که ایران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله برای کاهش تعهدات تعریف شده است؛ مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شاید در یکی، دو روز آینده که از زمان آن باقی مانده است، انجام شود. طرف اروپایی اصرار دارد که در وهله اول، ایران مرحله سوم کاهش تعهدات برجام را انجام ندهد و سپس مرحله دوم و اول را هم به شرایط قبل بازگرداند. در قبال این اقدام ایران، طرف‌های فرانسوی می‌گویند پنج تا ۱۵ میلیارد دلار را به اینستکس تزریق می‌کنند.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که تیمی اقتصادی از ایران به فرانسه اعزام می‎شود تا با این کشور وارد گفت‌وگو شود.

بیشتر بخوانید:

موگرینی: اجرای «اینستکس» زمان زیادی می‌برد


الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «شرق» حجم منابع مالی تزریق‌شده به اینستکس (سازوکار مالی ویژه اروپا) و فروش نفت را جزء محورهای گفت‌وگو می‌داند.


الیاس حضرتی می‌گوید: من درباره کلیت مباحث مطرح‌شده بین رئیس‌جمهور فرانسه و ایران اطلاعاتی دارم اما نمی‌دانم ترکیب کمیته اقتصادی اعزامی از ایران به سوی فرانسه چه کسانی هستند.


حضرتی عنوان می‌کند: اصرار دولت فرانسه بر این است که ایران داخل برجام بماند. در برجام سه مرحله برای کاهش تعهدات تعریف شده است. مرحله اول و دوم آن انجام شده و مرحله سوم هم شاید در یکی، دو روز آینده که از زمان آن باقی مانده است، انجام شود. طرف اروپایی اصرار دارد در وهله اول، ایران مرحله سوم کاهش تعهدات برجام را انجام ندهد و سپس مرحله دوم و اول را هم به شرایط قبل بازگرداند.


او ادامه می‌دهد: در قبال این اقدام ایران، طرف‌های فرانسوی می‌گویند  مبلغی را به اینستکس تزریق می‌کنند. صحبت از پنج میلیارد تا ۱۵ میلیارد دلار است. قصد دارند در داخل اینستکس اعتبار تزریق کنند نه اینکه پولی به ما بدهند. با این پول، ما می‌توانیم از کشورهای اتحادیه اروپا کالا وارد کنیم. در واقع این کلیت داستان است. اینکه ما چه تصمیمی بگیریم و آنها چه تصمیمی بگیرند، معلوم نیست.


شرق همچنین از آمادگی فرانسوی‌ها برای همکاری با صنعت خودرو ایران خبر داد؛ انگار که اکنون در سال ۹۲ و ۹۳ هستیم و امثال شرق، به قول مدیرمسئول آن قرار است در توافق در آن را برای مردم شیرین کنند! فرانسوی‌ها هر سه قرارداد پژو و توتال و ایرباس را نقض کردند بدون آنکه خسارتی پرداخت کنند!


یادآور می‌شود روزنامه شرق به تیتر رسوای «امضای کری تضمین است» در میان اصحاب رسانه شناخته می‌شود.


رپرتاژ آگهی شرق برای فرانسوی‌ها در حالی است که برخی همکاران فراری این روزنامه- نظیر فرزانه روستایی دبیر سرویس سیاسی و عضو شورای سردبیری شرق- در کنار سازمان منافقین، در فرانسه اقامت دارند.


برخلاف بزک‌کاری جدید شرق، فدریکا موگرینی پریروز تصریح کرد: اولین معاملات اینستکس هنوز به انجام نرسیده و انجام آن زمان زیادی می‌برد! این در حالی است که او ۹ تیر گفته بود اینستکس در حال پردازش اولین تراکنش است(!)
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    4 34
    به کوری چشم انحصارگرایان و بدخواهان روابط دیرینه ایران و غرب همچنان با کشورهای غربی روابط مستحکم خود رو حفظ میکنیم
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      14 3
      آره هرروز بیشتر بهشون سواری میدید
    • US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      3 2
      چه اروپا به وعده های خودش عمل کند یا نکند ایران باید در برجام بماند.
  • سید IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    20 3
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب!
  • محمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    3 2
    نظر ما اینه همه چیز از اول غلط بوده راه ما راه امام است ایران من تنها باید رشد کند تا موفق شود
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    3 1
    کاربر. ۳۵/.۷.نوکر حلقه بگوش.غرب.توهم زدی.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    3 1
    باش تا صبح دولتت بدمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس