کد خبر 988760
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
دادگاه نمایه

رئیس یک شرکت خصوصی در بازگشت از سفر خارجی نمی‌دانست در فرودگاه امام (ره) در دام گروگان‌گیران خواهد افتاد.

به گزارش مشرق، کارمند این آقای مدیرعامل که با همدستی چهار دوستش به آدم ربایی اقدام کرده بود، در ازای آزادی وی ۵۰۰ هزار دلار درخواست کرد.

بیشتر بخوانید:

لیپوساکشن مرگبار در کلینیک خصوصی

یک گروگان گیری
رسیدگی به این پرونده از مهر سال ۹۶ به دنبال شکایت رئیس یک شرکت خصوصی به نام سامان در دستور کار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

در بررسی‌های پلیسی مشخص شد چهار مرد جوان که خودشان را کارآگاه معرفی کرده بودند، رئیس شرکت را ربوده و در ازای آزادی او ۵۰۰ هزار دلار پول خواسته بودند.

در جریان این آدم ربایی سامان با تیزهوشی و به بهانه پرداخت پول آن‌ها را به شرکت می‌کشاند و با اشاره، کارمندان را از ماجرا مطلع می‌کند که آن‌ها نیز به پلیس اطلاع می‌دهند و ماجرای اخاذی لو می‌رود.

رئیس شرکت در تشریح شکایت اش به ماموران گفت: من صاحب یک شرکت خصوصی هستم و وضع مالی خوبی دارم. مدتی به سفر خارج از کشور رفته بودم، وقتی از سفر بازگشتم در فرودگاه امام (ره) چند مرد ناشناس راهم را بستند و خودشان را مامور پلیس آگاهی معرفی کردند.

وی افزود:آن‌ها گفتند به فرار مالیاتی و پول شویی متهم هستم و دستور جلب مرا دارند. سپس به زور مرا سوار یک ماشین کردند و در ازای آزادی من ۵۰۰ هزار دلار پول خواستند. با این پیشنهاد فهمیدم در تله ماموران قلابی گرفتار شده ام. من به آن‌ها گفتم ۵۰۰ هزار دلار ندارم و به همین دلیل حدود چهار ساعت مرا در خیابان‌های تهران گرداندند.

سامان گفت: من با آن‌ها صحبت کردم و گفتم چنین پولی ندارم تا این که موافقت کردند در ازای پرداخت ۵۰ هزار دلار مرا آزاد کنند. سپس گفتم این مبلغ در گاوصندوق شرکت است که برای برداشت آن باید با هم به شرکت برویم تا آن را از حسابداری تحویل بگیرم.

مرد گروگان گفت: وقتی به شرکت رفتیم به حسابداری دستور دادم مبلغ ۵۰ هزار دلار بپردازد و با اشاره به کارمندانم فهماندم که در تله گرفتار شده ام. همان موقع آن‌ها پلیس را خبر کردند و چهار مأمور قلابی بازداشت شدند.

اعتراف
با این شکایت، پلیس به بازجویی از متهمان پرداخت و مشخص شد نقشه اخاذی را یکی از کارمندان شرکت سامان به نام فرهاد کشیده است.

خیلی زود با اقدامات پلیسی، فرهاد نیز ردیابی و بازداشت شد. وی گفت:می دانستم رئیس شرکت روزانه گردش حساب چند میلیاردی دارد. به همین دلیل با همدستی چهار نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم از او اخاذی کنیم. با اعتراف‌های فرهاد برای پنج متهم کیفرخواست صادر و پرونده آن‌ها برای رسیدگی به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه
این گروگان گیران دیروز در حالی از خود دفاع کردند که پیشتر رضایت شاکی را گرفته و همگی با قرار وثیقه آزاد بودند.

وقتی فرهاد در جایگاه ویژه ایستاد گفت: من کارمند شرکت بودم و از وضعیت مالی رئیس شرکت اطلاع داشتم. به همین دلیل از دوستانم کمک خواستم، اما قبل از این که پولی به دست ما برسد دستگیر شدیم. من اتهام آدم ربایی را هم قبول ندارم.

دیگر متهمان نیز جرم آدم ربایی را انکار کردند و گفتند که از اخاذی چیزی نصیب شان نشده است.

بنابر این گزارش، در پایان جلسه قضات وارد شور شدند تا رای صادر کنند.

تحلیل کارشناس
تشنگی ثروت برای بزهکاران اتفاقی
دکتر محمد علی نجفی توانا جرم شناس و استاد دانشگاه


اصولا هیچ انسانی مصون از خطا و جرم نیست و جرم از دیدگاه‌های مختلف دسته بندی و تعریف می‌شود. برخی انسان‌ها به دلیل کنجکاوی و برخی دیگر به دلیل نیاز مالی و فشارهای اقتصادی مرتکب جرم و بزه می‌شوند. به هر حال هر فردی در زندگی مشکلاتی دارد که بر اساس آن و برای رفع مشکلاتش ممکن است دست به خطا بزند و در این راه برخی افراد رویه سابق را ترک می‌کنند و فقط یک بار خطاکار به شمار می‌روند در حالی که برخی دیگر طعم جرم و کسب درآمد هنگفت را مزه می‌کنند و در این راه بزهکاران خبره و حرفه‌ای می‌شوند. برخی افراد که از مدیران سرمایه دار خود سرقت می‌کنند یا مرتکب آدم ربایی و گروگان گیری می‌شوند، شاید شرایط اقتصادی شان طوری بوده که فشارهای حل نشده بر زندگی شان حاکم شده و تصور می‌کنند اگر از مدیر سرمایه دار خود سرقت کنند مالی از او کم نمی‌شود و مشکلات این افراد حل خواهد شد. در جامعه به دلیل شرایط سخت مالی و اقتصادی دیده می‌شود که بزهکاران اتفاقی به بزهکاران حرفه‌ای تبدیل می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند. افرادی که با یک بار مرتکب شدن جرم به این عمل نادرست رو می‌آورند باید از نظر شخصیتی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

معمولا افرادی که با آدم ربایی، مرتکب سرقت از افراد آشنا یا مدیران خود می‌شوند یا نیاز مالی شدید دارند یا تشنه ثروت هستند و بدون زحمت می‌خواهند یک شبه ثروتمند شوند. البته از نگاهی دیگر نیز می‌توان این مسئله را بررسی کرد؛ برخی مدیران حقوق کارمندان و کارگران خود را ضایع می‌کنند و حق مسلم آن‌ها را به موقع پرداخت نمی‌کنند که این گونه مسائل باعث می‌شود با گروگان گیری حساب شان را خالی کنند تا عقده‌ها و حقارت‌هایی را که به آن‌ها تحمیل شده است، جبران کنند. برخی ازاین افراد بدون نیت بد و به خاطر انتقام جویی دست به اخاذی یا حتی قتل می‌زنند و رسیدن به ثروت زیاد آن‌ها را وسوسه می‌کند. در چنین پرونده‌هایی نوع جرم، شخصیت قربانی و شخصیت مجرم باید مورد تحلیل قرار گیرد، زیرا انگیزه برای جرم مهم‌ترین عامل است.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    4 1
    اميد است اداره ماليات ودارايي بحساب وکتاب اين شرکت زودتر رسيدگي کند تا فرار مالياتي نداشته باشد.
  • DE ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    0 0
    گروگان گیران با قرار وثیقه آزاد بودند چون رضایت شاکی را گرفته بودند؟ حالا اگر شاکی را تهدید کرده باشن چی؟ پس مدعی العموم یا دادگستر چرا علیه اینها شکایت نکرد؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس