کد خبر 987469
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
محمد ایمانی

روحانی در حالی که قبلا مذاکره مجدد با آمریکا را دیوانگی خوانده بود، دیروز گفت "اگر بدانم به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم، کشور من آباد می‌شود، دریغ نخواهم کرد".

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

لحن امروز آقای روحانی درباره آمادگی ملاقات با طرف آمریکایی با لحن دیروز او تفاوت داشت. یک تحلیل می تواند این باشد که این شگرد اوست، عبور از خط قرمز و سپس اندکی تعدیل با هدف جلب رضایت منتقدان.

شاید این تحلیل هم درست باشد، اما احتمالا ماجرا فراتر از این است و به توهین و تحقیری بر می گردد که ترامپ و ماکرون، ساعتی پس از اعلام آمادگی روحانی روا داشتند و نشان دادند بی پروایی روحانی چه قدر به زیان او و کشور است.

روحانی در حالی که قبلا مذاکره مجدد با آمریکا را دیوانگی خوانده بود، دیروز گفت "اگر بدانم به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم، کشور من آباد می‌شود، دریغ نخواهم کرد".

او اما امروز گفت "در رابطه ایران با آمریکا بدون آنکه ا از تمامی تحریم‌ها دست بردارد، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود. بدون این قدم قفل باز نمی‌شود" .

روحانی افزود "ما دنبال  دنبال عکس نیستم، اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این امکان‌پذیر نیست ؛ مگر آنکه از تمام تحریم‌ها دست بردارند، آن‌وقت شرایط جدیدی است و می‌شود روی آن فکر کرد ".

یک علت این تغییر ادبیات، و معقولانه سخن گفتن به نسبت بی پروایی دیروز، واکنش تحقیر آمیز روسای جمهور آمریکا و فرانسه، ساعاتی پس از سخنان روحانی بود.

ترامپ دیروز در کنفرانس مطبوعاتی با ماکرون، با بیان این که توافق با ایران پایان یافته و باید توافقیجدید برسیم، گفت:
- ایران حامی تروریسم در جهان است. ایران دچار محدودیت در منابع مالی خود شده  و من چیزی به آنها پرداخت نخواهم کرد.
- اگر قرار ایجاد یک کانال برای فروش محدود نفت تأیید شود تا ایران یک کمی نفت بفروشد، این کانال خیلی زود منقضی خواهد شد.
-به دنبال دستیابی به تضمینی هستیم که ایران سلاح هسته‌ای و موشک بالستیک نداشته باشد. اگر شرایط مناسب باشد با رئیس جمهور ایران دیدار خواهم کرد".

اظهارات دلال فرانسوی هم بسیار زننده بود. ماکرون گفت:
- امروز در تماس تلفنی از روحانی خواستم با دونالد ترامپ دیدار کند.
- امروز روحانی اعلام کرد حاضر است دیدار کند؛ من به ظریف و روحانی گفتم که اگر با ترامپ دیدار کنند، شانس توافق وجود خواهد داشت.
- با ترامپ موافقم که ایران باید به تعهدات هسته‌ای (لغو شده توسط آمریکا!) پایبند باشد. نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و ثبات منطقه را تهدید کند.
- ترامپ صراحتاً اعلام کرده ما به توافقی طولانی‌تر نیاز داریم که به اجازه دهد بر سایت‌های هسته‌ای بیشتری در ایران نظارت کنیم.
- ما می‌خواهیم با ایران یک توافق هسته‌ای جدید و گسترده‌تر برای تأمین خواسته‌های امنیتی خود  با ایران منعقد کنیم.
- توافق کاستی‌هایی داشت و مذاکره‌کنندگان ما نیز در آن زمان، بیش از دیگران سختگیری ‌کردند و بیش از سایر طرف‌ها، در مورد آن تردید داشتند".

یک علت دیگر تغییر لحن روحانی، احتمالا خبرهایی است که از پاریس دریافت کرد. و آن این که ترامپ،حاضر نشده برای صادرات محدود نفت ایران (روزانه ۷۰۰ هزار بشکه) به برخی مشتری‌ها معافیت دهد.

تحولات 24 ساعت گذشته نشان داد که چه قدر عدول از خطوط قرمز و تنازل از حداقل ها (نظیر اعلام آمادگی برای مذاکره با باطل کننده برجام) می تواند کفه طرف خودی را سبک و طرف مقابل را دریده تر و طلبکار تر کند.

آقای روحانی دیروز مرتکب یک رفتار بسیار پرخطر و پر خسارت شد که تا مدت ها اثر آن از بین نخواهد رفت.

ماکرون و ترامپ از رفتار چند هفته اخیر روحانی در گسیل ظریف به نیویورک و پاریس و منت کشی و انفعال برای مذاکره مجدد -با وجود زیر پاگذاشته شدن مطلق برجام- یک پالس خطرناک گرفتند و آن این که روحانی آماده عبور از برجام مقدس خود و خطوط قرمز نظام است.

بنابراین چرا نباید ایرانِ طلبکار سر برجام را که امتیازات گسترده ای را در برجام داده تا صداقتش را ثابت کند، دوباره بدهکار نکرد و باج نخواست؟

کاری که روحانی دیروز با ترامپ وحشی کرد، پیش از خسارت به عزت و اقتدار ملت ایران، خود زنی و انتحار دیپلماتیک بود؛ همان که می گفت کشورها دیوانه نیستند با چنان دولت آمریکایی مذاکره کنند.

او  هر چه بیشتر در این مدار بسته بگردد، میدان مانورش محدود تر و دستش در برابر دشمن بسته تر خواهد شد. تنها چاره، حرکت معکوس راه گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    22 1
    روحانی و ظریف اشتباه بزرگی رو تکرار کردن
  • مسعود کوهنورد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 3
    ایشون درست میگن
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    31 1
    یکی به این روحانی بگه بابا ما نخواهیم تو کشورو آباد کنی کیو باید ببینیم؟؟؟!!!!!
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    13 1
    از روزی که زانو زدن وزیر خارجه زبان دنیا بلدها رو جلوی امیر کویت دیدیم فهمیدیم اینها کارشون خیلی وقته از عزتمندی گذشته
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    25 1
    بابا این بی عرضه ها رو استیضاح کنند آخه مگه بنی صدر خائن چکار می کرد که این نمی کنه؟!
  • هموطن IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    7 1
    فقط خاک برسررررررررررررر
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    0 0
    واقعا یابد استیضاح.ومحاکمه.بشوند.تاکشوردودستی.تقدیم.آمریکا.نکردهاند.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    3 0
    موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس