کد خبر 987352
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
هیات دولت نمایه

هفته دولت در حالی به نیمه رسیده که نه افتتاح پروژه‌ای ولو نمایشی در کار است و نه حتی درباره سوء‌عملکرد خود از مردم عذرخواهی می‌کنند.

به گزارش مشرق، با این همه، برخی مسئولان دولت برای عدم پاسخگویی نسبت به مشکلات اقتصادی مردم، سیاست فرار به جلو را در دستور کار قرار داده و به مثابه ایام تبلیغات انتخابات که مردم را از دلار ۵ هزار تومانی در صورت رای نیاوردن می‌ترساندند، امروز هم در شرایطی که دلار ۱۱ هزارتومانی برای دولت به یک دستاورد تبدیل شده !، باز به همان شیوه‌ترساندن مردم که اگر این دولت نبود اوضاع از این بدتر می‌شد، از زیر بار وعده‌های داده شد به مردم شانه خالی می‌کنند. نمونه آن یادداشت علی ربیعی سخنگوی دولت در روزنامه ایران با عنوان «مردم شما درست انتخاب کردید» یا اظهارات عجیب وزیر اطلاعات در دفاع از عملکرد دولت که در یک برنامه تلویزیونی گفته بود «اگر این دولت نبود قیمت‌ها ۸ برابر می‌شد».

بیشتر بخوانید:

فرصت‌های بر زمین مانده اقتصادی معطل مذاکرات بی‌حاصل با اروپا

روایت عجیب دولت از کارنامه خود

آغاز هفته دولت با چاشنی «تَکرار و تَصنع»

چرایی تَکرار پروژه عبور از روحانی توسط اصلاح‌طلبان


موضوعی که به نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت با خبرنگاران نیز کشیده شد و خبرنگار کیهان با طرح این سؤال که آیا اینگونه دفاع از عملکرد دولت در قبال وعده‌های انتخاباتی داده شده و عمل نشده مسئولانه است؟ از سخنگوی دولت پاسخ شنید: چیزی که من گفتم فقط بنا بر حضورم در دولت نبوده و بنا بر یک کنشگر اجتماعی‌ای هم این عقیده را دارم. گاهی وقتها ما می‌گوییم الان وضع خراب شده است اما متأسفانه  علت را نمی‌بینیم، اگر سراغ علت برویم آن موقع به این تبیینی که من دست یافتم دیگران هم می‌توانند برسند.


 وی در ادامه گفت: ما یک ۵۵ ماه داشتیم، آیا کسی هست رشد متوسط ۴-۵ درصدی را انکار کند در آن مقطع ما نرخ ارز را پایین نگه داشته بودیم، تورم تک‌رقمی ‌بود و متوسط ‌اشتغال ۶۰۰ هزار شغل بود. این اعداد و ارقام را اقتصاددان‌ها هم می‌توانند بگویند.


سخنگوی دولت با طرح این پرسش که چه شد یکدفعه قیمت ارز بالارفت و یک‌ باره ما با یک تورم نگران‌کننده‌ای رو برو شدیم افزود: آیا این همان دولت و سیاست‌ها نبود ؟ آیا شرط عقل است که بگوییم یک دولت با همان سیاست‌ها یکدفعه به این میزان عدم تعادل در بازار ایجاد شود. ممکن است که اقتصاددانان بگویند نقدینگی در مرحله‌ای انفجاری عمل کرده است که قابل کتمان نیست. اما تحریم یک دلیل بسیار مهم بوده است. ما در هیچ دوره‌ای چنین تحریم‌های بی‌سابقه‌ای نداشته‌ایم که حتی کشتی ما را روی دریا رصد کنند.


ربیعی با اشاره به شوک بزرگ تحریم‌های آمریکا به کشور تصریح کرد: من معتقدم دولتی که توانست این شوک را هضم کند و تبدیل به یک ثبات نسبی کند که امروز در بازار ارز شاهد آن هستیم موفق عمل کرده است.


سخنگوی دولت ادامه داد: نمی‌گویم ارزانی شده و گرانی از بین رفته است اما شیب گرانی بیشتر دارد کمتر می‌شود.


وی با بیان اینکه این از ثمرات دولت است که امروز آمریکا حتی در داخل ایالات متحده دچار مشکل شده و چین، روسیه و حتی آسیای جنوب شرقی در کنارش نیستاده‌اند  گفت: ما همزمان با هماهنگی‌های که در داخل با نیروهای مسلح داشتیم قدرت و تمامیت ارضی‌مان را هم حفظ کرده‌ایم و در مسیر منافع ملی‌مان حرکت کرده‌ایم.


ربیعی همچنین با بیان اینکه دولت یک چشم‌انداز مناسب برای ۲۴ ماهه آینده تدارک دیده است افزود: با این وصف معتقدم مردم سخت زندگی می‌کنند، تورم در زندگی مردم به‌ویژه بازنشستگان و کارگران بالاست و این مسائل واقعی است که به هیچ عنوان کتمان نمی‌کنیم اما معتقدم حضور و وجود دولت اثر خاص خودش را در این زمینه داشته است.


۵۵ ماه رشد اقتصادی یا بحران رکود؟


اظهارات سخنگوی دولت درباره اوضاع خوب اقتصادی کشور در ۵۵ ماهه اول در حالی است که در همان مقطع (مهر ۹۴) چهار وزیر کابینه دولت «از جمله شخص آقای ربیعی در کسوت وزیر کار»، در نامه‌ای بلند بالا به روحانی با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.


در نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت‌زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیس‌جمهور آمده بود: «همان‌طور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متأثر از تحولات و متغیرهای کلان بین‌المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه شده است به نحوی که از دی ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است.»


اثرات تحریم؛ دولت قبل فقط ۲۰ درصد، این دولت ۱۰۰ درصد!


سخنگوی دولت همچنین در حالی مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از شوک تحریم‌های آمریکا (پس از خروج ترامپ از برجام) علیه کشورمان دانسته که اولا کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ ارز، را به دلیل فشردگی و ثابت نگه‌داشتن نرخ آن در مدت ۵۵ ماه مذکور بیان می‌کنند که اواخر سال ۹۶ با باز شدن این فنر، به یک‌ باره شاهد رشد و افزایش قیمت ارز در بازار بودیم و این پدیده همزمان شد با خروج آمریکا از برجام، در صورتی که اگر هر سال متناسب با نرخ تورم، نرخ ارز نیز افزایش پیدا می‌کرد، چنین نوسانی (به یک‌ باره) در نرخ ارز در آن مقطع زمانی، تجربه نمی‌شد. از سوی دیگر برخی از همین دولتمردان فعلی در زمان دولت قبل حداکثر اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد کشور را ۲۰ درصد عنوان می‌کردند اما امروز که در مقام عمل و پاسخگویی قرار گرفته‌اند، ظاهرا نظر دیگری دارند.


این درحالی است که امروز حتی بسیاری از حامیان دولت نیز اذعان دارند، بخش بزرگی از مشکلاتی که مردم امروز در حوزه بازار ارز، مسکن، خودرو و. .. با آن مواجه‌اند ناشی از سوءمدیریت و تصمیمات اشتباه دولت بوده است و صرفا ربطی به تحریم‌ها ندارد.
به‌عنوان نمونه- و فقط نمونه-  «روزنامه سازندگی» روز دوشنبه در گزارشی نوشته بود که، «تصمیم ارز ۴۲۰۰ دولت ۷۲ برابر هزینه‌ای که ایران در جنگ تحمیلی پرداخت کرد، به کشور خسارت وارد کرده است». یا «علی سرزعیم» اقتصاددان حامی دولت که پیشتر گفته بود: «دولت به هشدارهای کارشناسان گوش نکرد و به سودای برجام، پنج سال فرصت اصلاح اقتصادی را از دست داد... ما در حمایت از روحانی در انتخابات بیانیه امضا کردیم... شامه دولت که باید احساس می‌کرد شرایط سختی پیش‌رو داریم و باید آمادگی پیدا کنیم، احساس نکرد. نه تنها احساس نکرد که متأسفانه عقب‌تر از جامعه بود. این خیلی بد است که مردم درس نخوانده‌ و فاقد سواد اقتصادی، فهمیدند و ارز ارزان می‌خریدند؛ اما سیاست‌گذار این را متوجه نمی‌شد. این قابل بخشش نیست.»
 

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    6 0
    آقا بخدا ما بهمین وضع راضییم عذرخواهی و اظهار نظر از این دولت نخواستیم. مگه فراموشتان شده تا روحانی میگفت مردم نگرانی نداشته باشند یهو همه چیز گرون میشد، ولش کنین یه تافتم بهش بزنین بزار این دوسال لعنتی هم تموم شه
  • علی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    5 0
    خاک بر سرشون
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    1 0
    روحانی ودولت تدبیر واصلاح طلبان مثل یهودیها و صهیونیستا خودشونو منتخب الله میدونن ودیگرانو خادم وفدائی خودشون اونوقت حضرتعالیانتظار عذر خاهی داری
  • امیر IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    4 0
    مرگ بر روحانی چرا رئیسی روحانیو محاکمه نمیکنه یا استیضاح آمریکا داره ترامپو میترکونه اینا از چی میترسن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس