ناو سهند

با دستیابی کشورمان به تکنولوژی پرتاب عمودی و گرم موشک، اکنون شناورهای ایرانی می‌توانند با بهره‌گیری از این فناوری، تعداد قابل توجهی موشک آفندی و پدافندی حمل و استفاده کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با رونمایی از سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ یکی از مهم ترین دستاوردهای دفاعی تاریخ کشورمان معرفی و به نیروهای مسلح تحویل داده شد. این سامانه دفاع هوایی در کنار تمام نکات مثبت و افزایش توان رزمی پدافند هوایی کشورمان، یک تحول بسیار مهم با خود داشت و آن هم بومی سازی و تولید سامانه ای بود که می تواند نه پدافند هوایی بلکه نیروی دریایی ایران را نیز با یک پرش جهش گونه در توانایی‌های خود رو به رو کند.

پرتاب موشک توسط سامانه باور ۳۷۳ - این سامانه از روش پرتاب عمودی گرم استفاده می کند

پرتاب عمودی؛ گامی بلند برای داشتن ناوگانی پیشرفته

اگر بخواهیم یک ناو جنگی را تعریف کنیم، شاید بتوان تعریف ساده واحد موشک انداز شناور را برای آن مناسب در نظر گرفت. با توسعه موشک های کروز ضد کشتی و موشک های سطح به هوا و نصب آنها روی شناورهای رزمی، اثر بسیاری از شناورهای توپ دار بزرگ به پایان رسیده و ناوهای کوچک تر اما با قدرت آتش بسیار بیشتر به میدان آمدند.

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی چهارمین کشور جهان با توانایی تولید مستقل پدافند موشکی برد بلند/ «باور ۳۷۳» ایران را از اتحادیه اروپا جلو انداخت +عکس

موشک ها به صورت معمول در شناورهای قدیمی تر درون پرتابگرهای جعبه ای و به صورت مایل قرار می گرفتند و این مسئله باعث جا گیری بسیار بالا در فضای ناو شده و عملا شناورها با وجود این که توان حمل تعداد بیشتری از موشک ها را از نظر وزنی داشتند ولی به دلیل کمبود فضا به داشتن تعداد کمی موشک بسنده می کردند.

از دهه ۸۰ میلادی در شناورهای غربی و شرقی پرتابگرهای عمودی کم کم وارد کار شدند. این لانچرها که در داخل بدنه شناورها نصب می شوند این امکان را فراهم می کنند که توان حمل موشک شناورها افزایش خاصی پیدا کند. در دنیا ما با دو نوع پرتابگر رو به رو هستیم که یکی سرد و دیگری گرم هستند و آنچه جمهوری اسلامی ایران با سامانه باور ۳۷۳ بدست آورده پرتابگرهای عمودی از نوع پرتاب گرم است.

به صورت کلی باید گفت که در پرتابگرهای سرد معمولا از یک منبع تولید هوای پرفشار استفاده می شود که موشک مورد نظر را به سمت بالا و به بیرون از آن فرستاده و سپس موتور موشک فعال می شود. سامانه هایی مثل اس ۳۰۰ یا تور که هر دو ساخته روسیه هستند و در سازمان رزم نیروهای مسلح ما نیز وجود دارند از سیستم پرتاب سرد بهره می برند.

اما در سیستم های پرتاب گرم، موشک مورد نظر در درون مخزن مورد نظر خود فعال شده و معمولا از طریق محل های خاصی که در اطراف آن در نظر گرفته شده حرارت خارج می شود و موشک حرکت عمودی خود را آغاز کرده و شروع به پرواز می کند. پرتابگرهای عمودی از نوع گرم در جهان امروز، خصوصا در دنیای غرب از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و خصوصا در اکثر نیروهای دریایی نزدیک به بلوک غرب از پرتاب گرهای عمودی با سیستم پرتاب گرم بهره گرفته می شود.

شمایه عملکرد پرتاب گرم در سامانه پرتاب گر عمودی مارک ۴۱

در این میان، مشهورترین مدل مارک ۴۱ است که روی شناورهای بسیار زیادی مثل رزم ناوهای کلاس تیکاندروگا، ناوشکن های کلاس آرلی برک  نیروی دریایی آمریکا، ناوهای محافظ کلاس آنزک استرالیا، ناوشکن های ژاپنی کلاس آگاتو، ناوهای محافظ کلاس Fridtjof Nansen نروژ و ناوهای محافظ کلاس Álvaro de Bazán اسپانیایی نصب شده است.

شلیک موشک پدافندی استاندارد ۲ از یک پرتاب گر عمودی مارک ۴۱ از رزم ناو آمریکایی USS Lake Erie

از دیگر پرتابگرهای گرم معروف در دنیا می توان به مدل Sylver ساخت فرانسه اشاره کرد که بر روی ناوهای فرانسوی مثل کلاس FREMM یا ناوشکن های تایپ ۴۵ نیروی دریایی انگلیس نصب شده است.

لحظه شلیک شدن یک تیر موشک Aster از پرتابگرهای مدل Sylver از روی یک ناوشکن تایپ ۴۵ نیروی دریایی انگلیس

کره جنوبی نیز یک مدل از پرتاب گرهای عمودی گرم را برای ناوگان دریایی خود ساخته است که به اختصار KVLS شناخته می شود. نکات مثبت درباره پرتابگرهای گرم این است که به دلیل عدم نیاز به تامین کننده هوا برای پرتاب موشک به بیرون حامل نیاز این نوع پرتاب گرها سبک تر و ارزان تر هستند. یک چالش برای توسعه آنها بحث ساخت آلیاژهایی است که بتواند حرارت بالای موتورها در زمان شروع فعالیت را تحمل کند که مشخصا جمهوری اسلامی ایران به این مهم در حوزه مواد پیشرفته نائل گشته است.

آغاز عصر تحول برای نداجا

یکی از موضوعاتی که تا به امروز برای ناوهای نیروی دریایی ارتش مورد توجه بوده بحث عدم دسترسی ایران به پرتابگرهای عمودی است که باعث شده میزان موشک های قابل حمل توسط ناوهای نداجا کاهش پیدا کند. در صورتی که نداجا بخواهد از سیلوهای پرتاب عمودی در کلاس موج بهره ببرد به نظر می رسد باید به سمت توسعه مدل های کوچک تر از پرتاب گرهای استفاده شده در سری باور ۳۷۳ برود. اما در طرح های آینده، مثل نمونه طرح لقمان که تصاویری از ماکت و طرح های آن چند سال قبل منتشر شد می توان تعداد قابل توجهی از پرتابگرهای عمودی سامانه باور ۳۷۳ را نصب کرده و موشک هایی با برد بالا را از درون آن پرتاب کرد.

نکته بسیار مهم دیگر این است که با توسعه این لانچرها یا اصطلاحا سلول های عمودی پرتاب موشک، نه فقط موشک های پدافندی بلکه بسیاری از موشک های کروز ضد کشتی و یا حمله به اهداف زمینی را نیز می توان در آنها قرار داده و پرتاب کرد. در همین روزهای اخیر آمریکا از یک پرتاب مارک ۴۱ نصب شده روی زمین موشکی کروز از مدل تاماهاوک را آزمایش کرد.

شلیک موشک کروز تاماهاوک از یک پرتاب گر عمودی مارک ۴۱ در آمریکا از روی زمین

این مسئله با مقداری تغییرات در پرتابگرهای باور ایرانی و البته موشک ها ممکن است و علاوه بر مدلهای پدافندی، انواع موشک های کروز از نور و قدر گرفته تا هویزه را نیز از این سلول های حاوی موشک پرتاب کرد. تصور کنید چه یک شناور سنگین ایرانی و چه یک کشنده زمینی که با تعداد زیادی از این سلول های عمودی مجهز شده و انواع موشک های پدافندی و آفندی در آنها قرار دارد، چه قدرت بازدارنده ای برای نیروهای مسلح کشورمان در منطقه ایجاد خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    76 65
    چه عجب افرین
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      68 32
      الان مشکل اصلی ما با مزدوران خبیث داخلی و لیبرال های منافق خودفروخته بی وطن است.دشمنان خارجی پیام اقتدار ایران رو دریافت کردند و دم شون رو گذاشتند رو کول شون.اما باید جماعت بی بوته و ریشه داخلی هم سیلی محکمی نوش جان کنند که ان شاالله به اذن الهی خواهند خورد.
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    55 68
    ماشاله
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    88 65
    مشرق جان ما خیالمان از بازدارندگی راحته غضنفرهای نفوذی که هفتاد خوان برای تولید درست کردند را چیکار کنیم؟
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    33 84
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید.
  • غفاری IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    29 34
    با سلام.دست شما درد نکنه ولی با یه گل بهار نمیشه و کشور از نظر علم و صنعت در تمام جهات نیاز به پیشرفت داره تا آینده ای درخشان داشته باشه.انتهای راه صنعت وابسته به حکومت شکست شوروی مانند هستش.تاریخ رو دوباره تجربه نکنیم.درس بگیریم
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      42 40
      دلیل شکست شوروی دوری از دین، وجود حاکمیت واداده و سست عنصر و بی اعتقاد به ایدئولوژی جکومت و پناه بردن به شیطان بزرگ بود و اینکه صنعتش دولتی اصلا یک نقطه ضعف نبود.
    • SG ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      47 43
      ولي دليل پيروزي هاي كه در تاريخ بي نظير است مثل شكست دادن همه ابرقدرت ها در جنگ تحميلي وجود رهبران متدين و درستكار و مردمي با فرهنگ است كه نظيرش هيچوقت در تاريخ ديده نشده است .
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    29 16
    تقدیر و تشکر از دانشمندان عزیز. با روش پرتاب عمودی میشود سیلوهای پرتاب عمودی را در بین کوهها یا بیابان ها پنهان کرد و اجرای اتش نمود
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    22 4
    متاسفانه این قابلیت در مورد ناو جماران وجود ندارد و این ناو با توجه به کمبود شدید تعداد موشک پدافند شدیدا اسیب پذیر است.
    • US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      8 4
      یه سیستم پانتسیر s1 روش نصب کنن در کنار بقیه ناوها مشکلی نداره اگه بشه پانتسیر را از روی کامیون به ناو منتقل کرد عالیه
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    14 25
    به ضعف بزرگ پرتابگر های شرقی نسبت به غربی اشاره کردید. فاصله زیاد ناوهای روسی نسبت به انریکایی , یک موردش همین است.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    99 91
    کشورهایی مثل ایران کره شمالی روسیه فقط در فکر آزمایش و ساخت سلاح جدید بی توجه به مردمشون کشورهایی هستند که در آخر الزمان جبهه باطل را تشکیل میدهند
    • امید IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      24 13
      عقلت در همین اندازست کمی فکر کن کدام کشور ها بیشترین تسلیحات نظامی را دارند ؟؟؟ ایران یا غرب یا اعراب ؟؟؟بس که رسانه های ضد نظام رو دنبال میکنی کاملا شستشو داده شدی ایران نیاز داره به پیشرفت تسلیحات نظامی تا در سایه امنیت اقتصاد رشد کنه....
  • رضا IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    64 40
    دو ساعت دوام میاره☺
  • ناشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    42 18
    موشک میتونیم بسازیم!ولی یک خودروی ساده نمیتونیم!مشکلات معیشت اولیه مردم حل نمیشه!چرا؟
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      44 22
      چون وضعیت خودرو ومعیشت دست دولته که کاری با جوانان خوش فکر نداره بیشتر ادم های پیر و ...رو دوست داره
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    13 37
    امریکا واقعا احمقه!! اگه جلوی دسترسی بدخواهانش به کامپیوتر و اینترنت رو میگرفت اونها هرگز نمی تونستن به تکنولوژی هایی که تهدیدکننده منافع امریکاست دست پیدا کنند مثلا همین سامانه بلاشک با استفاده از نرم افزارهای CAD/CAE امریکائی طراحی شده
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      7 19
      از همین نرم افزارها چندین برابر نفت خام و فروش تصلیحات درآمد دارند.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      23 20
      اولا کامپیوتر اختراع آمریکا نیست. و آمریکایی ها تکنولوژی آن را از آلمان به سرقت بردند مثل موشک و موتور جت و بمب اتم دوما این چیزهایی که میبینی در آمریکا ساخته میشود در اصل ساخته دست کارشناسان مهاجرت کرده به آمریکا است. آمریکا با سو استفاده از وضعیت پس از جنگ جهانی دوم دلار را جهانی کرد و با انتشار کاغذ پاره بی پشتوانه دنیا را چپاول و کارشناسان کشورهای دیگر را به خدمت میگیرد. بنابراین هیچکدام این دستاوردها در اصل متعلق به آمریکا نیست.
  • ابراهیم IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    28 60
    باسلام مراقب حضور وطن فروشان مقیم آلبانی /اسرائیل/ سعودی ومفسدین داخلی در فضای مجازی باشیم.
    • یا حق IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      12 31
      دمت گرم
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      43 20
      انقدر شرو ور گفتی که مغزت زنگ زده.برو کشکت رو بساب تورو چه به سیاست جوجه افراطی
  • سید IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    18 38
    بچه های مشرق حواستون جمع باشه منافقین و صیهونیست ها و سعودی ها بد جوری دارن میسوزن از اقتدار ایران از زمان رونمایی پدافند باور 373 که به قول غربی ها حالا ایران 4 امین پدافند کار امد مستقل جهان بدون کمک کسی و بدون کپی کاری ساخته دارن میسوزن و فعال شدن الحمد لله از این همه اقتدار ✌
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      14 21
      اقتدار پلاستیکی خخخخخ
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    4 5
    در پرتاپ گرم عمر لانچرها کمتر و در پرتاب سرد عمر لانچر مطرح نیست بلکه زمان هوا گیری مطرح میشود.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    16 6
    خوب هروقت این ها رو رو ناوشکن ها نصب کردین مقاله بذارین فعلا که در حد ماکته
    • مجید IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      2 1
      برو بابا ،، خواب دیدی ،، اینها همش واقعیه،، هنوز خودمونو باور نکردیم،،،، برو خودتو باور کن
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    10 32
    دم سازنده های گرم واقعا پس از رونمایی این سامانه احساس امنیت بیشتری کردیم ! خدا قوت
  • HAMED SE ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    2 1
    در یک مهمانی با انگلیسی زبانی به گفتگو نشسته وبا غرور فراوان از فرهنگ و ادب و تاریخ ایران از هخامنشیان ٫ساسانیان صفویان و دیگر بزرگان شعر فلسفه و حکمت و ریاضی۰۰۰۰۰ ۰ ایران و ایرانی داد سخن دادم با این شعر سعدی بنی آدم اعضای یک دیگرند که در افرینش ز یک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. سخن به پایان رساندم. در جوابم گفت ولی امروز ما قدرت اول نظامی اقتصادی و اطلاعاتی جهان هستیم و اندیشکذه هایمان برای حفظ این برتری برنامه های بلند مدت دارند ۰ در پایان از خدا وند تمنّا دارم رزمندگان فرهیختگان ۰۰۰۰۰۰ما را به خود باوری بیشتری برساند و ما را از شر نفوذی های دشمن در امان بدارد
  • SE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    2 2
    در یک مهمانی با انگلیسی زبانی به گفتگو نشسته وبا غرور فراوان از فرهنگ و ادب و تاریخ ایران از هخامنشیان ٫ساسانیان صفویان و دیگر بزرگان شعر فلسفه و حکمت و ریاضی۰۰۰۰۰ ۰ ایران و ایرانی داد سخن دادم با این شعر سعدی بنی آدم اعضای یک دیگرند که در افرینش ز یک گوهرند چو عضوی بدرد آ ورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. سخن به پایان رساندم. در جوابم گفت ولی امروز ما قدرت اول نظامی اقتصادی و اطلاعاتی جهان هستیم و اندیشکذه هایمان برای حفظ این برتری برنامه های بلند مدت دارند ۰ در پایان از خدا وند تمنّا دارم رزمندگان فرهیختگان ۰۰۰۰۰۰ما را به خود باوری بیشتری برساند و ما را از شر نفوذی های دشمن در امان بدارد
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    4 5
    بااین فناوری فکرمیکنم شناورهای ما توانائی شلیک موشکهای بالستیکم داشته باشن. ایا اینطور نیست
  • حسن IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    0 0
    اگه این مدیران پیر کنار برن و ب جوان ها میدان داده بشه آمریکا عددی نیست این تکنولژی ها به فضایی هم ربط دارن ؟
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 1
    آمریکا به پایان رسیده و باید به خطر کشورهایی مثل چین ورسیه و هند تمرکز کرد دیگر کار آمریکا تمام است ورشکست شده دست از سر آمریکا بر نمی دارید تا بکشیدش
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    5 1
    کمی هم بفکر پوشک باشید داره قیمتش میره بالا
  • ایرانی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    2 1
    ننگ بر هر مدل وطن فروش بی هویت. احسنت بر غیور مردان نظام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس